۶
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱
کد مطلب : ۱۵۷۲۳۶

بحران های خانوادگی کارکنان وزارت نفت (اقماری) را با چند سوال متداول بررسی می‌کنیم 

شیدا آریایی پور /کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
بحران های خانوادگی کارکنان وزارت نفت (اقماری) را با چند سوال متداول بررسی می‌کنیم 
 این روزها شرایط سخت مشاغل حوزه نفت و گاز  و دوری از کانون گرم خانواده موجب شده تا جمع زیادی از  کارکنان وزارت نفت در شرکت هایی که فعالیت هایی در نقاط دور دست انجام می دهند مثل شرکت ملی مناطق نفتخیز ،ملی حفاری ایران ، فلات قاره و … با بحران های اجتماعی و خانوادگی عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.
 به همین منظور و در راستای مسئولیت های اجتماعی، پایگاه خبری نفت ما درنظر دارد با نگاه کارشناسی ضمن پرداختن به این‌ مشکلات، راهکارهایی را برای رفع این مشکلات ارائه نماید.
در همین راستا در نظر داریم با ارائه سوالات متداول در این بخش و طرح موضوعات مهم و چالش برانگیز در حوزه‌ حقوق خانواده کمک کوچکی به رفع مشکلات خانواده های عزیز و صبور حوزه نفت و گاز کشور به ویژه در بخش حفاری و کارکنان اقماری کنیم.
۱- زن و مرد چه شرایطی را می‌توانند ضمن عقد نکاح قید کنند ؟
علاوه بر شروط قطعی در سند عقد نامه زن و مرد می‌توانند شروط مشروع و قانونی را قید کنند که البته آن شرط یا شروط ناممکن نباشد. مثلا حق تحصیل؛حق تعیین مسکن؛حق طلاق؛حق خروج از کشور برای زن و مرد نیز می‌تواند قید کند که تا پنج سال آینده نمی تواند مهریه زن را پرداخت کند و در این صورت اگر زن در طول این مدت تقاضای مهریه کند عندالمطالبه نخواهد بود.
۲-تکالیف زن و مرد پس از انعقاد عقد نکاح چیست؟
زن و مرد مکلف به حسن معاشرت هستند و می‌بایست در جهت حفظ بنیان خانواده و تربیت فرزندان با هم مشورت و همکاری داشته باشند.زن باید در منزلی که مرد تعیین نموده زندگی کند و نسبت به مرد تمکین کند چه خاص و چه عام و مرد نیز مکلف به پرداخت نفقه زن و فرزندان می باشد.
۳-تصمیم گیری و نظر کدامیک از زوجین در زندگی مشترک و در قبال فرزندان لازم الاتباع است؟
به مشورت و معاضدت زن و مرد توصیه اکید شده است اما از آنجایی که اصل بر ریاست و سر پرستی مرد است نظر و تصمیم مرد ملاک و لازم الاتباع است.
۴-آیا زن در صورت ازدواج مجدد مرد می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند؟
چنانچه ازدواج مجدد مرد به دلیل کوتاهی زن در انجام وظایف و تکالیف زناشویی باشد.زن حتی با دارا بودن حق طلاق ؛حق وکالت در طلاق را از دست می‌دهد. اما اگر مرد بدون هیچ دلیل و تقصیری از سوی زن و بدون اجازه او اقدام به ازدواج مجدد کند. زن از باب عسر و حرج می‌تواند تقاضای طلاق کند..
۵-حقوق زن و مرد چیست؟
حقوق مالی زن ، حق نفقه، مهریه، اجرت المثل، تنصیف دارایی، ارث و مستمری شوهر بوده و حقوق غیر مالی زن می تواند حق طلاق،حق کار و تحصیل ،حق سفر و تعیین محل سکونت باشد. و حقوق قانونی مرد شامل حق طلاق ،حق سفر و خروج از کشور زن،منع اشتغال زن،تعیین مسکن و محل سکونت،ارث بردن از زن و ولایت بر فرزندان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بسیار کاربردی است لطفا از سختی کار اقماری ها و دوری از خانواده بیشتر بنویسید