۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۵۸۹۷۲

اهمیت و جایگاه صادرات قیر و ضرورت رفع موانع صادرات

محسن ورزشکار/ کارشناس کسب و کار
اهمیت و جایگاه صادرات قیر و ضرورت رفع موانع صادرات
با مرور آمار صادرات پنج ماهه قیر ایران در سال 1402 و مقایسه آن با مدت مشابه سنوات قبل، شاهد افزایش چشمگیر صادرات این محصول در این مدت هستیم به نحوی که با وجود فصلی بودن صادرات قیر، در پنج ماهه اول امسال بالغ بر 2.260.000 تن قیر با ارزشی حدود 838 میلیون دلار از کشور صادر گردیده است. نکته قابل توجه اینکه میزان صادرات این محصول در 5 ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته حدود 566.000 تن افزایش یافته است.
از سویی دیگر میزان وکیوم باتوم معامله شده در یورس کالا نسبت به سال گذشته بیش از 52 درصد افزایش یافته است به نحوی که در این مدت بیش از 2.694.000 تن وکیوم باتوم در بورس کالای ایران معامله شده در حالیکه در مدت مشابه سال قبل 1.752.000 تن وکیوم باتوم معامله گردیده است.
کشورهای امارات، عمان، هند، چین و پاکستان ، پنج کشور اول مقصد صادراتی قیر ایران بوده و رشد صادرات قیر ایران به چین نسبت به سال گذشته بالغ بر چهار برابر شده است.
لذا ملاحظه می گردد قیر به عنوان یکی از ده محصول برتر صادراتی کشور نقش و جایگاه ویژه ای در ارزآوری برای کشور داشته و لازم است در حال حاضر که در آغاز نیمه دوم سال هستیم و بنابر سوابق قبلی در نیمه دوم هر سال ، میزان تقاضا برای قیر ایران در بازارهای صادراتی افزایش می یابد، علاوه بر حذف موانع ایجاد شده ناشی از وضع قوانین جدید مرتبط با نحوه بازگشت ارز و تسهیل فرایندهای صادراتی برای تولیدکنندگان و بازرگانان، از فرصت صادراتی این محصول استراتژیک به نفع منافع ملی استفاده گردد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی