۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۱۲۳۶۷۳
اختصاصی " نفت ما " ؛

پلی پروپیلن جم؛ تبلور عینی حمایت از تولید داخلی و مسوولیت اجتماعی

حمیدرضا شاه حسینی
پلی پروپیلن جم در سال ۹۸ با رکورد فروش ۳۳ هزار و ۶۹۹ میلیارد ریال موفق شد بیش از ۱۲۱ درصد رشد را در مقایسه با سال گذشته به ثبت برساند که منجر به رکورد سودآوری در این شرکت از بدو تاسیس تا کنون گردید. رقمی بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال.
پلی پروپیلن جم
پلی پروپیلن جم
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، شرکت پلی پروپیلن جم، در عین توجه توامان به فعالیت اقتصادی مجتمع خود و کمک به رونق و جهش تولید، رسالت خطیر مسوولیت اجتماعی را به موازات آن بدون هرگونه تبعیضی به صورت کاملاً داوطلبانه و خیرخواهانه به پیش برده است.

  دستاوردهای ارزشمند شرکت پلی پروپیلن جم در حمایت از تولید داخلی 
 شرکت پلی پروپیلن جم در سال ۹۸ با تولید ۲۷۸.۴۸۰ تن پلی پروپیلن، نه تنها جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده پلی پروپیلن در کشور تثبیت کرد بلکه در مقایسه با سال گذشته، رشد تولیدی بالغ بر ۲۳ درصد را نیز به ثبت رساند. پلی پروپیلن جم در سال ۹۸ با رکورد فروش ۳۳ هزار و ۶۹۹ میلیارد ریال موفق شد بیش از ۱۲۱ درصد رشد را در مقایسه با سال گذشته به ثبت برساند که منجر به رکورد سودآوری در این شرکت از بدو تاسیس تا کنون گردید. رقمی بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال. 
با بهره جستن از فرصت ها و ارتقای دانش سازمانی، این شرکت موفق شده است در شرایط تحریم های ظالمانه، علاوه بر تست کاتالیست جدید که منجر به صرفه جویی بالغ بر ۲۵۰ هزار دلاری برای شرکت گردید، با ساخت بیش از ۳۰۰ قطعه، در راستای خودکفایی، گام های عملی موثری بردارد. 
در سال ۹۸ شرکت پلی پروپیلن جم با برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف زیست محیطی، موفق به اخذ جایزه صنعت سبز کشوری و دریافت تندیس و لوح تقدیر از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گردید. 
همچنین این شرکت در حوزه مدیریت منابع انسانی در سال ۹۸ موفق به یک پله صعود شد. پلی پروپیلن جم که در سال ۹۷ در جایزه استاندارد ۳۴۰۰۰ مدیریت منابع انسانی، نشانC4  را دریافت کرده بود در سال ۹۸ با دریافت نشان برنزین C3 در بین پنج شرکت برتر ایران قرار گرفت. 
علاوه بر این افتخارات ارزنده در سال ۹۸ با تمهیدات نتیجه بخش، این شرکت موفق شد جایزه مصرف بهینه انرژی را از آن خود کند و با دریافت گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه IMS  از شرکت 3CERT آلمان بار دیگر شایستگی هایش را بر همگان به اثبات برساند. 
این دستاوردها در حالی حاصل شده است که این شرکت، در زمینه رکورد ساعت کارکرد بدون حادثه نیز صاحب مرتبه ای مثال زدنی است. در سال۹۸، ۹۳۵ هزار نفر ساعت بدون حادثه ثبت شده است که موجب شد در مجموع به رکورد ساعت کارکرد بدون حادثه ۷ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت ارتقا یابد. 
 
پیشگامی پلی پروپیلن جم در مسوولیت اجتماعی
 شرکت پلی پروپیلن جم در کنار فعالیت اقتصادی خود و کمک به رونق و جهش تولید، رسالت خطیر مسوولیت اجتماعی را به موازات فعالیت خود بدون هرگوه تبعیضی به پیش برده است. در تازه ترین اقدام، در ماه مبارک رمضان، مبلغ ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب هر یک از سرپرستان دانش آموزان نیازمند عسلویه واریز شد بدینصورت که مبلغ ۲۵۰ هزار تومان (۶۹ نفر)، و در ادامه به دلیل بسامد لیست های ارائه شده توسط معتمدین محلی و فرهنگیان شاغل در عسلویه دریافت می شد، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان نیز به (۸۷ نفر) و در مجموع ۱۵۶ دانش آموز مورد حمایت قرار گرفتند. 
پرسنل این شرکت، در آستانه سال ۹۹ و در اقدامی خداپسندانه، با کمکهای نقدی خود زمینه ساز تهیه لباس عید کودکان بی بضاعت عسلویه شد. 
پلی پروپیلن جم در میدان مبارزه با بیماری کرونا نیز فعال عمل نموده است و با اهدای ۵۶ تُن پلی پروپیلن (گرید HP552R) جهت تولید ماسک و گان های بیمارستانی، به عنوان رئیس کارگروه پ پ کشور آغازگر تعهد وظیفه تامین رایگان ۲ میلیون دست لباس یکبار مصرف بیمارستانی در راستای مبارزه با ویروس کرونا به صورت داوطلبانه بوده است که بیانگر پیشگامی این شرکت در انجام تعهداتش در حوزه مسئولیت اجتماعی و کمک به مدافعان جبهه سلامت کشور، بوده است. 
اهدای کمک هدیه ازدواج به ۶۲ زوج جوان عسلویه و شهرستان های مجاور عسلویه، از دیگر اقدامات پلی پروپیلن جم در حوزه مسوولیت اجتماعی و عام المنفعه بوده است. 
شرکت پتروشیمی پلی پروپیلن جم، در راستای مسوولیت اجتماعی و توسعه فرهنگ محیط زیستی، در دی ماه گذشته اقدام به اهدای کیسه پارچه ای و کتاب آموزشی به دانش آموزان مدرسه در روستای شایجان دشتستان، با همکاری انجمن زمین پاک ، در روز هوای پاک کرده بود. 
همچنین پرسنل این شرکت در اقدامی خداپسندانه با مساعدت مالی شان همنوا با دل های کودکان بی خانمان شده در سیستان و بلوچستان در اقدامی شگرف و با تجمیع مبالغی خالصانه در کنار این مردم نجیب بودند و سفره های خویش را در شب یلدا تا خانه های محقر اما با صفا و کریم نیازمندان گسترش دادند و با تهیه بسته های شب یلدا، مقسم شادی میان خانواده ها شدند. 
اقدام ارزشمند پاکسازی سواحل نایبند توسط کارکنان شرکت پلی پروپیلن جم در راستای اهداف و آرمان های زیست محیطی سازمان به صورت ماهانه توسط واحد HSE این شرکت انجام می شود. در اقدامی درخور دیگر، در راستای تعهد به مسوولیت اجتماعی کارکنان شرکت پلی پروپیلن جم در اردیبهشت سال گذشته بخشی از حقوق ماهانه خود را به مبلغ یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال را به هموطنان عزیز سیل زده لرستان و خوزستان اختصاص دادند. 
شایان ذکر است که شرکت پلی پروپیلن جم، تاکنون گواهینامه های متعددی را در خصوص مسوولیت اجتماعی بویژه محیط زیست دریافت کرده است. به عنوان نمونه گواهینامه ISO 14001 که یک استاندارد بین المللی برای مدیریت محیط زیست است. یک سیستم مدیریت محیط زیست منطبق با ISO 14001،  اثرات یا تغییرات ناشی از فرآیندهای شرکت بر هوا، آب، زمین، و غیره را مطابق با قوانین و مقررات کنترل می کند و عملکرد زیست محیطی خود را به طور مستمر از طریق کاهش یا حذف آلودگی و مدیریت موثر منابع زیست محیطی بهبود می بخشد. 
همچنین نظر به اینکه، فرهنگ سازي در حوزه مديريت انرژي، صرفه جويي و به تبع آن  محيط زيست يك ضرورت ملي است ، هزينه در اين خصوص سرمايه گذاري است كه مغفول و در حد ابتدایي مانده است. در همین زمینه، در دومین بزرگداشت روز جهانی استاندارد که اخیرا در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد، شرکت پلی پروپیلن جم موفق به کسب عنوان شرکت پیشرو در حوزه مدیریت انرژی و دریافت تندیس و لوح تقدیر گردید.  شرکت پلی پروپیلن جم اخیرا در جایزه استاندارد ۳۴۰۰۰ مدیریت منابع انسانی با دریافت نشان برنزین C3 در بین ۵ شرکت برتر ایران قرار گرفت. 
 
بهره سخن 
در مورد مسوولیت اجتماعی شرکتها (CSR (corporate social responsibility باید گفت، درحالی که دولت ها به طور سنتی، به تنهایی مسوولیت بهبود شرایط زندگی مردم را برعهده دارند، نیاز جوامع بیش از توانمندی دولت ها برای برآوردن آنهاست. در این راستا، نگاه ها درحال تغییر جهت از دولت ها به نقش فعالیت های اقتصادی افراد و شرکت ها در جامعه است و روی کسب و کار ها متمرکز شده است؛ به گونه ای که شرکت های مترقی به دنبال متمایز کردن خود از سایرین، به لحاظ میزان درگیر بودن و توجه به مسوولیت های اجتماعی، هستند و شرکت پلی پروپیلن جم از این قاعده مستثنا نیست. مسوولیت اجتماعی شرکت ها، به عنوان تعهد یک فرد یا سازمان نسبت به قالب جامعه، درک می شود- که مردم را نیز مانند محیط فیزیکی -در بر می گیرد زمانی که پیامدهای انجام فعالیت های آنها، تنها خودشان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. 
در تعریفی که مجمع جهانی کسب و کار DWBCS" برای توسعه پایدار "ارائه شده آمده است: " تعهد کسب و کار و تجارت به همکاری برای توسعه پایدار اقتصادی، کار با کارگران، خانواده های آنها، جامعه محلی و در نهایت، کل جامعه، برای آنکه بتوانند کیفیت زندگی شان را بهبود بخشند."؛ از این رو، ایده اصلی مسوولیت اجتماعی اینست که شرکت ها متعهد به فعالیت در جهت رفع نیازهای طیف وسیعی از ذینفعان هستند. به بیان رسمی تر، مسوولیت اجتماعی مجموعه ای از فعالیت های مدیریت است که نسبت به حداکثرسازی اثر مثبت عملیات شرکت بر جامعه اطمینان بخشی می کند؛ و یا عملیات به نحوی که قوانین، اخلاقیات، تجارت و انتظارات عمومی جامعه از کسب و کار، برآورده شود و یا به بیش از آن دست یافت . 
مسوولیت اجتماعی شرکت یا شامل موضوعاتی مرتبط با رفتار سازمان در محیط اجتماعی بوده و فراتر از قلمروهای صرفا اقتصادی است که سازمان ها  به طور سنتی با آنها در ارتباط هستند. سازمان ها در فعالیت های روزانه خود با چالش های اجتماعی، اقتصادی، قانونی، اخلاقی، و زیست محیطی روبرو می شوند که رفتار آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است تنها هدف این سازمان ها حداکثرسازی سود یا حداکثرسازی ثروت صاحبان سهام باشد، در حالی که می توان اهداف دیگری را نیز در نظر گرفت. 
این مفهوم اهداف گسترده تری را در بر می گیرد که شامل جنبه های اجتماعی – اقتصادی هستند.این مفهوم فراتر از به دست آوردن صرفا سود اقتصادی است و بهبود رفاه جامعه را نیز شامل می گردد و از آن دفاع می نماید. در واقع می توان گفت که شرکت ها تنها نیازهای مالکین خود را تامین نمی کنند، بلکه نیازهای مجموعه ای از بازیگران اجتماعی را برآورده می کنند که به شرکت و حوزه فعالیت آن علاقمند هستند. تمایل شرکت برای پذیرش مسئولیتی بیش از مسئولیت عادی اقدامات و اثرات کسب وکار خود است. در واقع مسئولیت اجتماعی شرکت، مسئولیتی بزرگتر است که شرکت در قبال اثرات خود بر جامعه و محیط طبیعی بر عهده دارد. 
استراتژی شرکت پلی پروپیلن جم حمايت از توليد داخلی کشور است که در عمل به اثبات رسانده (فروش بيش از ٩٦ درصد توليد در بازار داخلی) و همچنین متعهد به تولید محصولات با بالاترین کیفیت است و حفظ و ایجاد محیط کاری امن و محیط زیست سالم برای نسل های آینده در اولویت این شرکت قرار دارد. به منظور تحقق این اهداف، پروپیلن جم بر مشخصات کیفی پافشاری می کند و منطبق با استاندارد های کیفیت رسمی کار می کند. 
استراتژی و رویکرد ما در فروش که بيش از ٩٦ درصد توليد در حمايت از توليد داخلی کشور است گواه این ادعاست که اگر به توانمندی داخل باور دادیم باید آن را در عمل به اثبات رساند. 
در مورد ارتباط مسوولیت اجتماعی با ایجاد مزیت رقابتی شرکت پلی پروپیلن جم باید گفت که بین این دو رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. رویکرد مهندس «بهمن بهزادی» مدیر عامل شرکت پروپیلن جم نیز گواه این مدعاست به گونه ای که وی در پیامهای متعددی به زیبایی اظهار داشته اند؛ اولین و آخرین وظیفه ما، حفظ و ارتقای سرمایه و اعتماد ذینفعان است و برای اطمینان از آینده ای درخشان برای تمامی ذینفعان، این شرکت متعهد به اجرای چشم انداز و ارزشهای سازمان خود از طریق توسعه کسب و کار، مسوولیت های اجتماعی و تعالی محیط زیست خواهد بود.   
در مجموع با توجه به مصادیق فوق، پروپیلن جم؛ تبلور عینی حمایت از تولید داخلی و مسوولیت اجتماعی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


هومن تاج بخش
من همین جا از تقسیم سود مناسب از مدیرعامل و سایر همکاران که عملکرد خوبی در این شرکت داشتند سپاسگزارم.امیدوارم این عملکرد خوب در سالهای بعد هم ادامه پیدا کند.
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی