۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۲۷۱۰۲
اختصاصی " نفت ما " پرونده کووید -19 و صنعت پالایش (2)/ چشم انداز روشن صنعت پالایش نفت ایران تا سال 2026

افزایش 6 درصدی ظرفیت پالایشگاه های ایران

فاتیما رضایی
تکمیل و بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیازهای وارداتی ایران به سوخت را از بین برده و این کشور را تبدیل به صادرکننده خالص بنزین کرده است. محصولات این پالایشگاه با استاندارد یورو 5 تولید می شود.
افزایش 6 درصدی ظرفیت پالایشگاه های ایران
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   در این میان سرمایه گذاری های عظیمی برای ارتقای پالایشگاه هایی همچون آبادان (1.2 میلیارد دلار)، اصفهان، تهران و تبریز (14 میلیارد دلار)، و بندرعباس انجام شده است.
هم اکنون ایران 10 پالایشگاه با ظرفیت پالایش در روز دارد. همه پالایشگاه ها تحت مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی (NIORDC) قرار دارد.
با توجه به تاثیر تحریم ها بر بودجه ایران، این کشور از سال 2012 بر روی افزایش تولید بنزین جهت خودکفایی تمرکز کرده است. تلاش کلیدی برای تحقق این هدف با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت پالایش 360.000 بشکه در روز زده شده است. بنزین با اکتان بالا تولید اصلی این پالایشگاه با 62 درصد ظرفیت پالایش (226.000 بشکه در روز)، گازوئیل 24 درصد ظرفیت پالایش (88.000 بشکه در روز)، و سوخت جت و ال پی جی با 12 درصد ظرفیت پالایش (45.000 بشکه در روز)، تولیدات اصلی آن می باشد.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایشی ایران را به 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش داده است و مهمتر از همه ایران را در زمینه تولید بنزین خودکفا کرده است.
چندین طرح دیگر برای توسعه پالایشگاهی جدید وجود دارد. با توجه به نوسازی و افزایش ظرفیت، پیش بینی می شود که محصولات سوختی کارامدتر و پاک تری را شاهد باشیم.
بهبودی پیش بینی شده رشد اقتصادی، پیشران افزایش مستمر تقاضای سوخت ایران در شش سال آتی خواهد بود. شرکت پالایش و پخش اقدام به عرضه سوخت های با استاندارد یورو 5 به شهرهای بزرگ کرده است. سازمان بهینه سازی مصرف سوخت نیز 16 میلیارد دلار برای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی اعم از بهبود کارایی گرمایشی ساختمانها، جایگزینی اتوبوسهای دیزلی با سی ان جی، جایگزینی تاکسی ها و ون ها با سی ان جی، گسترش حمل و نقل ریلی،  به منظور کاهش مصرف سوخت انجام داده است.
تغییرات در یارانه سوخت و اختصاص سهمیه بنزین 60 لیتر در ماه با قیمت یارانه ای، و عرضه سوخت آزاد با قیمت نزدیک به بازار، 10.5 درصد کاهش مصرف سوخت دربر داشته است. با اینحال قیمت گازوئیل به صورت یارانه ای باقی مانده است. تقویت قیمت نفت می تواند بر قیمتها و تقاضای داخلی سوخت تاثیر بگذارد.
ایران از اواسط سال 2017 در همه انواع سوختهای پالایشی خودکفا شده است و ظرفیت جدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران را برای اولین بار در 60 سال گذشته به عنوان صادرکننده بنزین درآورده است. 
مضاف بر آن ارتقای بخش پالایشی به تقویت این روند کمک کرده است تا بر تولید خود بیفزاید. با افزایش تولید پایدار گاز در پارس جنوبی ، ژنراتورهای برق به مصرف بیشتر گاز طبیعی سویچ کرده اند و نفت کمتری مصرف می شود. در نتیجه سوخت بیشتری برای صادرات باقی می ماند. بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیح فارس، علاوه بر بنزین، امکان صادرات گازوئیل را نیز فراهم کرده است. گاز سوز کردن خودروها هم عامل دیگری بوده که امکان بیشتری برای صادرات سوخت فراهم ساخته است.
بعد از اینکه ظرفیت پالایش 360 هزار بشکه ­‌ای در پالایشگاه ستاره خلیج فارس عملیاتی شد، درواقع روزانه ۳6 میلیون لیتر بنزین با  اکتان ۹۵ و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده ­های نفتی کشور اضافه شد و تولید بنزین کشور را به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز افزایش داده است. باید توجه داشته باشیم که ظرفیت پالایشی ایران از 1.985.000 بشکه در روز در سال 2015 به 2.225.000 بشکه در روز در سال 2020 رسیده است و تا سال 2026، هم 5.9 درصد افزایش خواهد یافت.
در صورت افتتاح طرحهای نیمه تمام همچون فاز 4 پالایشگاه ستاره خلیج فارس که تا 540 هزار بشکه افزایش ظرفیت برای این مجتمع ایجاد می کند، پالایشگاه های سیراف (ظرفیت 480 هزار بشکه در روز)، بهمن گنو جاسک (ظرفیت پالایش 350 هزار بشکه در روز )، خوزستان (180هزار بشكه در روز)، آناهيتا (ظرفیت پالایش 150 هزار بشکه در روز)، شهريار (ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز)، كاسپين ( ظرفیت پالایش۳۰۰ هزار بشکه در روز )، ایران تبدیل به قدرت برتر پالایشی منطقه خاورمیانه خواهد شد. هم اکنون ایران بیش از 20 درصد ظرفیت پالایشی خاورمیانه (11.075.200 بشکه در روز) را در اختیار دارد.
انحصار تقریبی در بخش پالایش، کنترل بر بخش توزیع سوخت، وجود زیرساخت های اصلی خطوط لوله در کشور از نقاط قوت صنعت پالایش و افزایش مصرف انرژی در کشور و پتانسیل افزایش صادرات فرآورده های نفتی، از فرصت های فراروی صنعت پالایش کشور می باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی