۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
کد مطلب : ۱۲۹۳۰۸

هفتم آبان فرصتی برای تجلیل از کارکنان صنعت نفت در حادثه فوران چاه 147 رگ سفید 

هفتم آبان ماه سالروز فوران و آتش سوزی چاه 147 رگ سفید فرصتی برای تجلیل از حماسه آفرینی های کارکنان صنعت نفت است که در پی وقوع این حادثه با بسیج امکانات، همتی بلند و عزمی جزم نهایت توان خود را برای مهار این چاه که در نوع خود کم نظیر بود، به کار گرفتند. 
هفتم آبان فرصتی برای تجلیل از کارکنان صنعت نفت در حادثه فوران چاه 147 رگ سفید 
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در روز این حادثه تلخ، زنده یاد فرزاد ارزانی و زنده یاد محمد سلیمی دو تن از مردان  خستگی ناپذیر و بی ادعای صنعت نفت جان به جان آفرین تسلیم و  نشان دادند که سختکوشان این صنعت در راه اعتلای کشور مردانه تا پای جان ایستاده اند. 

کارشناسان و صاحبنظران نفتی حادثه فوران و آتش سوزی چاه 147 رگ سفید در گستره عملیاتی مناطق نفتخیز جنوب را در نوع خود با توجه به فشار و شرایط  مخزن کم نظیر ارزیابی کردند که هنگام حفاری این چاه در هفتم آبان ماه سال 1396  اتفاق افتاد. 

فوران ها بسته به فشار، دما، سیال، حجم گاز و موقعیت جغرافیائی محل چاه متفاوت و از پیچیدگی خاصی برخوردارند و برای کنترل فوران هر چاه نیاز به برنامه ریزی و بسیج امکانات و تجهیزات منحصر به همان فوران است، هر چند در تعاریف شیوه مهار مشابهت دارد و به هم نزدیک است. 
فوران و آتش سوزی چاه 147  با توجه به فشار بالای گاز میدان نفتی رگ سفید از جمله حوادثی بود که در نوع خود منحصر به فرد و مهار آن نیازمند محاسبات دقیق مهندسی، دانش فنی و  کارشناسان و کارکنانی کارآزموده و مجرب بود که متخصصان صنعت نفت به خوبی توانستند در نتیجه هم افزایی و بکارگیری ظرفیت های موجود از نظر توان  عملیاتی و  پشتیبانی به نحو مطلوب به آن عینیت بخشند. 

در این روز متخصصان صنعت نفت با تشکیل کمیته بحران و بسیج تجهیزات و امکانات لازم و هم‌ افزایی پیوسته عملیاتی، پشتیبانی و سایر بخش‌ های شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری و با نظارت مستقیم وزیر نفت و مدیران  و مسئولان شرکت ملی نفت ایران عملیات مهار و کنترل چاه در دستور کار قرار گرفت و پس از 58 روز تلاش مداوم و شبانه روزی چاه سرکش در پنجم دی ماه 96 مهار و ایمن سازی شد.
صنعت حفاری در جهان در ردیف صنایع پرخطر و توام با ریسک بالا است و هر چند رعایت استانداردها، ضوابط و مقررات ایمنی در این صنعت در پیشگیری و یا کاهش حوادث بسیار موثر است اما با این اوصاف با توجه به شرایط و رفتار چاه ‌های نفت و گاز بروز حوادث در ستیز با طبیعت ناشناخته اجتناب ناپذیر می باشد. 

فوران چاه 147 رگ سفید اولین و آخرین فوران در صنعت نفت جهان نبوده و نیست و این صنعت هر از چند گاه شاهد بروز فوران های ناشی از نشت نفت و گاز به هنگام حفاری است که بیشتر این فوران ها پیش از هر گونه مخاطراتی در محیط کار مهار و مواردی نیز از کنترل خارج و حادثه آفرین می شود. 

مهارگران صنعت نفت در عملیات مهار چاه 147 رگ سفید همزمان دو شیوه بستن چاه از سطح و کشتن آن از عمق را   با استفاده از چاه انحرافی در دستور کار قرار دادند و در این عملیات پیچیده فنی با وجود به کارگیری راهکارهای کلاسیک، ابداعی و ابتکاری عملیات مهار از سطح میسر نشد و در نهایت این عملیات با هدایت متخصصان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و به کارگیری دستگاه حفاری 93 فتح پس از ۳۴ روز حفاری مستمر سرانجام در عمق مورد نظر  در ساعت   20 و 45 دقیقه شامگاه پنجم دیماه شعله چاه سرکش 147 به طور کامل خاموش شد. 
 
این موفقیت که در سایه همدلی و انسجام نیروهای متخصص صنعت نفت بدست آمد بار دیگر توان، تخصص و تجربه کم‌نظیر مهارگران ایرانی را در کنترل فوران چاه های پرفشار به رخ کشید و این حماسه در روز شمار صنعت نفت ماندگار گردید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


احمدی
در صنعت نفت ایران کسی نمیپرسد کی فوران را ایجاد کرد و این همه ضرر وفقط مدال را میدهند به کسی که مهار کرد تا خود باعث فراموشی سوال اول شود و بعد نمیپرسند چقدر میشد بهتر عمل کرد تازه سالگرد هم میگیرند همانطور که کسی نپرسید پلاسکو را کی اتش زد و فقط مدال دادند به خاموش کننده ها و انهمه شهید