۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۳۰۴۵۸

دغدغه‌های مردم قشم از سهمیه بندی گاز مایع

در حالی که هنوز گاز طبیعی در دسترس عمومی مردم قشم قرار نگرفته، از ابتدای شهریور امسال ثبت‌نام طرح توزیع الکترونیک گاز مایع آغاز شده که موجب افزایش دغدغه مردم برای نسبت به سهمیه بندی کپسول گاز مایع شده است.
دغدغه‌های مردم قشم از سهمیه بندی گاز مایع
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   در صورتیکه امکان استفاده مردم جزیره قشم تا پایان سال ۱۴۰۱ از گاز طبیعی وجود ندارد آیا انجام طرح سهمیه بندی سیلندرگاز مایع لازم و ضروری به نظر می‌رسد؟ نکته دیگر اینکه با وجود مشکلات اقتصادی در کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا، آیا هزینه‌های گازکشی با سود ۱۸ درصد بانکی شرایط مطلوبی را برای مردم فراهم می‌کند؟
از سوی دیگر افزایش و تفاوت قیمت سیلندر گاز در برخی مراکز قشم با مبلغ واقعی آن، نبود شرایط لازم در خانواده‌ها برای شرکت در طرح توزیع الکترونیکی و نبود زیرساخت اتصال به گاز طبیعی شهری، مشکلاتی است که مردم قشم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

سهمیه بندی سیلندرگاز مایع توجیه ندارد
یک شهروند قشمی گفت: در حالی‌که ذخایر و منبع‌های نفتی و گازی زیادی در استان هرمزگان وجود دارد، شهروندان این استان سال‌هاست هنوز از کپسول گازخانگی برای مصرف روزانه خود در منازل خود استفاده می‌کنند و حالا باید برای دریافت آن نیز ثبت نام کرده و سهمیه بندی شوند.
علی احمدی   افزود: در شهری که هنوز گازکشی نشده است، سهمیه بندی کپسول گاز مایع و افزایش قیمت آن توجیهی ندارد.
وی تصریح کرد: جایگزینی گاز طبیعی در جزیره قشم و سهمیه بندی گاز مایع باید با برنامه ریزی انجام شود.

صف ثبت نام کپسول گاز با وجود کرونا خطرناک است
یکی از مهاجرین در قشم گفت: اقوام و دوستان ما در دیگر استان‌ها به سختی باور می‌کنند که ما هنوز از کپسول گاز مایع استفاده می‌کنیم.
سید محمد علوی افزود: ما باید برای ثبت‌نام در طرح سهمیه بندی  کپسول دولتی به کافی نت‌ها مراجعه کنیم که این امر باعث ازدحاحم می‌شود.
وی ادامه داد: این مساله در شرایط کنونی با شیوع کرونا ممکن نیست.
علوی تصریح کرد: همچنین ابتدا باید شرایط اتصال به گاز شهری برای مردم فراهم شود، و پس از آن سهمیه بندی سیلندر گاز مایع اجرا شود.
وی افزود: وقفه یک یا دوساله این طرح، مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برای مردم که با کرونا درگیر هستند و دغدغه های مختلفی دارند، تاثیر مثبتی دارد.

هزینه‌های گازکشی برای بسیاری مشکل است
شهروند دیگری گفت: با این شرایط بد اقتصادی، تعطیلی بازارها و گرانی ارز، تامین هزینه‌های گازکشی منازل بسیار مشکل است.
سینا سرودی افزود: کمترین کاری که می توان برای مردم در این شرایط انجام داد، اعطای تسهیلات بدون بهره است.
وی ادامه داد: مشکلی با ثبت نام در سامانه نداشتم و کد رهگیری را راحت دریافت کردم.

امکان استفاده از گاز طبیعی تا پایان سال ۱۴۰۱
رییس اداره گاز قشم  گفت: از شهریور سال آتی تا پایان سال ۱۴۰۱ تمام شهرستان قشم و روستاهای این جزیره از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.
سید الیاس هاشمی افزود: تا پایان سال ۱۳۹۹، پنج هزار خانوار شهری و روستایی قشم و در سال آینده نیز، شهر سوزا و روستاهای اطراف آن  می‌توانند از نعمت گاز طبیعی استفاده کنند.
وی ادامه داد: هم‌اینک ۲ هزار علمک گاز در شهرهای قشم، درگهان و روستاهای جزیره قشم نصب شده است که تا پایان سال به پنج هزار علمک می‌رسد.
هاشمی تصریح کرد: تا کنون شهروندان قشم از گاز طبیعی استقبال مناسبی نداشته‌اند به طوری که تا کنون فقط ۳۸۰ مشترک خانگی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.
رییس اداره گاز قشم از تفاهم نامه شرکت گاز با بانک‌های صادرات و تجارت خبرداد و افزود: این ۲ بانک برای تامین هزینه‌های گازکشی وام ۵۰ میلیون ریالی با سود ۱۸ درصد در اختیار شهروندان قشمی قرار می‌دهد.
استاندار هرمزگان هفته‌ی گذشته در دیدار با مشاور وزیر نفت از هزینه‌های بالای گازکشی منازل و استقبال کم مردم نیز سخن گفته است
فریدون همتی همچنین یادآور شد که باید با همکاری نهادهای حمایتی و همچنین پیگیری از طریق مسوولان ارشد، وام‌های بدون بهره، برای دریافت اشتراک گاز به متقاضیان پرداخت شود.

اتمام مالیات ۲۰ ساله باعث افزایش قیمت سیلندر گاز شده است
مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم گفت: با پایان دوره ۲۰ ساله معافیت مالیاتی شرکت مشعل گاز، مبلغ هفت هزار و ۵۰۰ ریال به صورت متوسط برای هر سیلندر گاز مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
فرهاد نظری افزود: همچنین رشد نرخ تورم و افزایش هزینه‌های مختلف، به ویژه هزینه حمل و نقل۸۰ میلیون ریالی روزانه، تاثیر مهمی در افزایش قیمت تمام شده این شرکت داشته است.
وی ادامه داد: فروش سیلندرهای گاز با ۲۵ درصد افزایش به مبلغ ۱۵۰ هزار ریال به تصویب رسید  که قیمت تمام شده برای خرید، حمل و نقل و توزیع هر سیلندر گاز  ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال برآورد شده است.
مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم خاطرنشان کرد: به صورت میانگین ۲۵ هزار ریال برای خرید گاز، ۳۰ هزار ریال برای  حمل، ۴۵ هزار ریال برای توزیع برای هر سیلندر هزینه می‌شود.

طرح توزیع الکترونیک گاز مایع ضروری است
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان هرمزگان گفت: توزیع الکترونیک گاز مایع یک طرح ملی  و اجرای آن ضروری است و فقط برای استان هرمزگان و جزیره قشم نیست.
عبدالله احمدی‌کمرپشتی  افزود: طرح توزیع الکترونیکی فرآورده‌های نفتی فقط مختص توزیع گاز مایع نیست بلکه سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی به منظور الکترونیکی کردن هرگونه درخواست فرآورده نفتی طراحی شده است.
وی ادامه داد: این امر چند سالی است که در حال اجراست و تاکنون شرایط مناسبی برای ساماندهی توزیع و همچنین تامین فرآورده‌های مصرفی مصرف کنندگان واقعی را در پی داشته است.

ماهانه چهار کپسول به هر خانواده تحویل می‌شود
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان هرمزگان گفت: در این طرح هزینه کپسول گاز مایع به ۹ هزار و ۷۰۰ ریال تعیین شده و در ماهانه امکان استفاده از چهار کپسول برای هر خانوار با قیمت مصوب دولتی ممکن است.
حامد ملازاده صادقیون افزود: هیچ محدودیتی برای استفاده از کپسول گاز مایع برای مردم جزیره قشم ایجاد نمی‌شود و این امر خدمت رسانی بهتر و ایجاد شرایط مطلوب توزیع را در پی دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای رفاه حال شهروندان و به منظور سرعت در ثبت‌نام شهروندان میزهای خدمت در سراسر استان با حضور کارشناسان شرکت فرآورده‌های نفتی برای ثبت‌نام از شهروندان مستقر شده است.
هم اکنون میز خدمت در فرمانداری و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قشم دایر شده و استقرار آن در بخشداری ها و دهیاری ها نیز در دستور کار قرار دارد.

پرداخت سه روزه تسهیلات برای لوله کشی گاز
رییس بانک صادرات شعبه قشم گفت: هم اکنون تسهیلات کمک هزینه لوله کشی گاز منازل حداقل طی مدت سه روز کاری با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.
محمد رحیمی افزود: پرداخت با معرفی‌نامه از شرکت گاز و به شرط نبود مشکل در استعلام بانکی وام گیرنده و ضامنان امکان‌پذیر است.
وی تصریح کرد: تاکنون هیچ متقاضی دریافت تسهیلات مذکور به این شعبه مراجعه نکرده است.
رییس بانک صادرات قشم تاکید کرد: برای پرداخت وام با بهره پایین، باید تفاهم نامه بین شرکت گاز و امور شعب بانک صادرات استان هرمزگان انجام شود و این تفاهم‌نامه به شعبه‌های استان ابلاغ شود.
به نظر می‌رسد با پیگیری استاندار، نمایندگان استان و مدیران شرکت‌های گاز و پخش فرآورده‌های نفتی استان و تعامل با بانک‌های عامل، امکان پرداخت تسهیلات با بهره های چهار درصد ممکن شود تا مردم بتوانند نسبت به گازکشی منازل برای استفاده از گاز طبیعی اقدام کنند.
همچنین مسوولان باید نصب علمک‌های گاز جزیره قشم را شتاب بیشتری بدهند تا با سرعت بیشتری، این نعمت طبیعی در دسترس عموم قرار گیرد.
با توجه به تجربه موفق در توزیع نفت سفید به شیوه‌ی الکترونیک، پیشبینی می شود طرح سهمیه بندی کپسول گاز مایع نیز توزیع مناسب و با قیمت مصوب به مصرف‌کنندگان واقعی را فراهم می‌کند.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی