۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۱۳۰۹۹۵

ستاره‌ای که ایران را در بنزین خودکفا کرد

- پس از روی کارآمدن دولت تدبیر وامید درسال ۹۲ در راستای توجه جدی به توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه نفت وگاز توانست کمتر از پنج سال درحالی‌که زمزمه‌های تحریم نفتی از سوی آمریکا شروع شده بود درسال ۹۷ درپالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در زمینه تولید و صادرات نفت، کشور را به خودکفایی برساند
ستاره‌ای که ایران را در بنزین خودکفا کرد
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   ایران در سال ۹۱ روزانه ۵۱ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کرد که در این میان هیچ کدام از این محصولات سوخت یورو نبود، در همان سال نیز حدود ۱۰ میلیون لیتر واردات بنزین به کشور در جریان بود اما با آمدن پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به چرخه تولید ایران در زمینه تولید این محصول خودکفا کرد.
خوداتکایی، اعتماد به‌نفس و توجه به توانمندی جوانان ایرانی از یک سو و حمایت همه‌جانبه دولت در زمینه تامین منابع مالی از سوی دیگر موجب شد اقدامی که سال‌ها مردم ایران آرزوی آن را داشتند، محقق شود و اکنون این پالایشگاه عظیم نفتی؛ همان ستاره‌ای که ایران را در بنزین خودکفا کرد، به عنوان سرآمد طرح‌های ملی از آن یاد شود.
با اجرای طرح‌های افزایش تولید و بهبود کیفیت در پالایشگاه‌های کشور و از همه مهم‌تر بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تنها ایران در تولید بنزین خودکفا شد که حالا به عنوان صادرکننده فعال این سوخت شناخته می‌شود، پالایشگاهی اگرچه در جریان تحریم‌های همه‌جانبه استکبار، توسط تلاشگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به عنوان پیمانکار احداث فازهای سه‌گانه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس احداث شده اما عرضه بنزین تولیدی این پالایشگاه زیرنظر مجموعه وزارت نفت است.
سال ۸۵ قرار بود کنسرسیومی متشکل از شرکت آلمانی «گلدن گروپ»، شرکت ایتالیایی «اسنم پروژتی» و شرکت های ایرانی «تهران جنوب» و شرکت «مهندسی مشاور بینا» پالایشگاه ستاره خلیج فارس را که از همان اول هم پالایشگاه برای مصرف روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی طراحی شده بود، با مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو در مدت ۴۸ ماه بسازند اما تیرماه سال۸۷ دو شرکت آلمانی و ایتالیایی تحت تاثیر فشارهای بین‌المللی از این طرح عظیم پالایشگاهی که با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و کاهش فروش خام نفت طراحی شده بود، خارج شدند.
کل طرح اما اعم از ساخت پالایشگاه، آبگیر و خط لوله انتقال میعانات گازی از عسلویه به بندرعباس ۸ درصد (طراحی اولیه و پایه و مهندسی) پیشرفت کرد و کارهای اجرایی شتاب گرفت، زمین هموار و فنس‌ها کشیده شد، همچنین ساخت مخازن آغاز و قرارداد ساخت خط لوله انتقال میعانات گازی به اضافه ساخت آبگیر بسته شد.
از بهمن سال ۸۹، ساخت پالایشگاه به ۳۱ درصد پیشرفت رسیده بود و طرح‌های ساخت آبگیر و خط لوله هم به پیشرفت ۸۰ درصد رسیده بود؛ بنابراین، پیشرفت کل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا بهمن ۱۳۸۹، حدود ۳۸ درصد ثبت شده بود و در این مدت مرحوم محمد اسماعیل کراچیان از سال ۱۳۸۵ تا اواسط سال ۱۳۸۹، مدیرعامل شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج فارس بود.
اعضای هیات مدیره شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج‌فارس بهمن‌ماه این سال دور هم جمع شده و تصمیم گرفتند تا قرارگاه خاتم الانبیا به اعضای کنسرسیوم ساخت پالایشگاه اضافه شده و قرارگاه با یک شرکت به نام «فرادست انرژی فلات» وارد این طرح بزرگ پالایشگاهی در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس شدند.
اردیبهشت ۹۶ بود که مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در بندرعباس با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رییس‌جمهوری، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران و دیگر مسوولان کشوری و استان هرمزگان در بندرعباس به طور رسمی افتتاح شد و فعالیت رسمی مرحله دوم نیز هفتم تیرماه۹۷ با حضور رییس‌جمهوری کلید خورد.
 اما آنچه مهم است اینکه، عملیات ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان که خوراک آن به وسیله یک خط لوله ۴۸۵ کیلومتری از پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی تامین می‌شود، فعالیت رسمی خود را در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار در اردیبهشت ۹۶ در اوج تحریم‌ها آغاز کرده است و امروز این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا و ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور، ‌روزانه با پالایش ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی، کشور را در مسیر خودکفایی در تامین بنزین قرار داده است.

پالایش ۴۵۰هزار بشکه میعانات گازی در ستاره خلیج‌فارس
در نقش و اهمیت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در کشور نیز همین بس که ۵۵ درصد بنزین کشور در این پالایشگاه تولید می‌شود و می‌توان آن را نماد اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم‌های پی درپی دیروز و امروز و حرکت به سمت «رونق و جهش تولید» نامید، زیرا مهم‌ترین طرحی که ایران را در تولید بنزین خودکفا کرد و صادرات این فرآورده را نیز به ارمغان آورد، بهره‌برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بود.
با افتتاح مرحله نهایی این پالایشگاه در دی سال ۹۷، ظرفیت تولید روزانه بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به روزانه ۴۷میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل رسید و هم‌اکنون پس از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که رتبه اول تولید بنزین در کشور را به خود اختصاص داده، پالایشگاه امام خمینی شازند، با تولید روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین در رتبه دوم قرار دارد.
امروز و در آذرماه سال ۹۹ همچنان پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا و ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور، ‌روزانه با پالایش ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی، کشور را در مسیر خودکفایی در تامین بنزین قرار داد و هم‌اکنون در شرایط تحریم‌ها نزدیک به ۷۰ درصد محصول تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بنزین است که افزون بر تامین بخش مهمی از نیاز کشور به فرآورده باکیفیت، مانع از کاهش مقدار خوراک ورودی به این پالایشگاه شده است.
دشمنان تا پیش از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نفت ایران بویژه بنزین را تحریم کرده بودند اما متوجه شدند ایران در تولید بنزین به خودکفایی رسیده دست به اقدام ناجوانمردانه دیگری در زمینه تحریم قطعات پالایشگاهی زدند که بازهم به همت متخصصان ایرانی رو دست خورده و دراین بخش اهم به خودکفایی رسیدیم.

ستاره خلیج‌فارس سرمایه‌ای ملی با اتکا به توانمندی جوانان متخصص جهادگر
مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در این باره گفت: درسال گذشته(۹۸) با توجه به محدودیت‌های مالی و افزایش تحریم‌ها و مقرون‌به‌صرفه نبودن ساخت فیزیکی فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، توسعه نرم‌افزاری جایگزین توسعه فیزیکی شد و رسیدن به هدف را با کمترین میزان اعتبارات به پیش بردیم.
محمدعلی دادور بیان داشت: با افزایش ظرفیت پالایشی در هر سه فاز موجود از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشکه، تولید مورد انتظار از فاز چهارم در سه فاز موجود تقسیم و هزینه سرمایه‌گذاری مورد نیاز صرفه‌جویی و در بخش‌های دیگر صنعت سرمایه‌گذاری شد.
به گفته وی، ساخت بسیاری از قطعات حساس بخش الکترونیک (ترانسمیتر دما، شیر با عملگر موتوری و غیره)، تغییر کاربری برخی از مخزن‌ها در راستای بهبود فرآیند ذخیره‌سازی، اصلاح سیستم‌های کنترلی و بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت در روند تولید با صرف کمترین هزینه از شاهکارهای اخیر مهندسان پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است.
دادور هم‌چنین با اشاره به نقش حساس هرمزگان در تولید، صادرات، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی کشور به تشریح عملیات ۶ روزه «تعویض مبدل کندانسوز سطحی کمپرسور گردشی گاز هیدروژن» واحد بنزین‌سازی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اشاره کرد.
وی در این‌باره نیز توضیح داد: تعویض این مبدل سبب پیشگیری از هدررفت ۲۵ هزار لیتر آب در روز می‌شود و هم‌چنین تاثیر به‌سزایی در افزایش اکتان و کیفیت محصول نهایی خواهد داشت.
مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، این پالایشگاه را سرمایه‌ ملی کشور دانست که با اتکا دانش و کارجهادی جوانان متخصص در این پالایشگاه تعمیرات اساسی را در واحد بنزین‌سازی بدون متوقف کردن فرآیند تولید بنزین ادامه دارد.
وی ابرازداشت: مهندسان و کارگران پرتلاش این پالایشگاه به‌رغم شرایط ویژه‌ امروز ایران و جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا ضمن رعایت اصول بهداشتی آسایش خود برای ایجاد جهش تولید مایه گذاشته‌اند.
این مسوول در حوزه نفتی، درخصوص میانگین تولید فرآورده‌های اصلی این پالایشگاه شامل بنزین، گاز مایع، نفت گاز، نفت سفید و سوخت جت نیز گفت: هم‌اکنون بنزین با ۴۵ میلیون لیتر ظرفیت در روز، گازمایع یک‎هزار و۶۰۰ تن، نفت گاز۱۲ میلیون لیتر، نفت سفید ۲.۸ میلیون لیتر و سوخت جت  با ۴.۷ میلیون لیتر ظرفیت در روز تولید می‌شود.

شرایط تحریمی مانع ادامه فعالیت نفت ستاره نشد
مدیربازرگانی شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس نیز دراین زمینه گفت: باتوجه به مشکلات پیش رو برای تامین اقلام از سازندگان خارجی به دلیل سیاست‌ها و تحریم‌ها، برای بررسی توانمندی شرکت‌های تولیدکننده داخلی و امکان‌سنجی ساخت قطعات مورد نیاز از این شرکت‌ها، کمیته ساخت داخل در شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس تشکیل شد تا زمینه اشتغال‌زایی گسترده در کشور ایجاد شود.
عماد زارعی با اشاره به افزایش فعالیت‌های بازاریابی این شرکت در حوزه آسیای شرقی و برنامه‌ریزی برای شناسایی فرصت‌های جدید بازار افزود: با اتخاذ سیاست‌های مدیریت تقاضا و عرضه فرآورده و به‌کارگیری دقیق‌ترین الگوریتم‌ها برای پیش‌بینی قیمت جهانی در بلندمدت به پیاده‌سازی یک الگوی مناسب برای پاسخ‌گویی به تقاضاهای موجود در بازار با اولویت قرار دادن منافع و مصالح شرکت دست یافته‌ایم که موفقیت بیشتر ما را در این زمینه تضمین کرده است.
وی بیان داشت: سیاست مدیران شرکت نفت ستاره خلیج فارس از ابتدای فرآیند ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه حمایت از تولیدکنندگان و تامین ‌کنندگان داخلی بوده و این رویکرد نقش بسزایی در ایجاد رونق تولید، افزایش رقابت و سطح کیفی محصولات تولید داخل دارد.

اعتماد به تولیدکنندگان داخلی حس خودباوری را تقویت می‌کند
مدیربازرگانی شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس اضافه کرد: در راستای این هدف‌گذاری مهم، ساخت قطعات حساس کمپرسورها و مکانیکال سیل پمپ‌ها را به شرکت‌های داخلی سفارش دادیم که تجربه‌ای بسیار موفقیت‌آمیز بود.
زارعی با بیان اینکه در سه‌ماهه‌ نخست امسال نیز سهم عمده‌ای از خریدهای این پالایشگاه از تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است، ابرازداشت: اعتماد این مجموعه به تولیدکنندگان داخلی باعث ایجاد حس خودباوری و به دنبال آن بومی‌سازی تکنولوژی و جایگزینی قطعات ساخت داخل با محصولات شرکت‌های خارجی شد.
وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه یکپارچه تدارکات و انبار کالا در راستای نظام‌مند کردن رویه خرید و انبار کالاهای مورد نیاز پالایشگاه یادآور شد: کنترل دقیق ورود و خروج اقلام، پایش مستمر موجودی انبار، امکان تجزیه‌ و تحلیل نرم‌افزاری و جامع‌تر سیستم‌های خرید و ثبت درخواست‌های خرید از جمله دستاوردهای راه‌اندازی این سامانه است.
زارعی خاطرنشان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس که از آن به عنوان یک شاهکار مهندسی و صنعتی و برگ برنده ایران در دوران تحریم یاد می‌شود، امروز اعتماد به توان داخلی و تضمین امنیت سوخت کشور را ثابت کرده است.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی