۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۱۳۱۹۴۷

پرمصرف‌ها، بودجه انرژی‌های تجدیدپذیر را تامین ‌کنند

در طرح برق امید باید هزینه برق مصرفی پله‌های پرمصرف آخری، به میزان هرکیلووات ساعت برق تجدیدپذیر خورشیدی تغییر کند تا بتوان بودجه انرژی‌های تجدیدپذیر را از منبع پایدار هزینه برق پرمصرف‌ها تهیه کرد.
پرمصرف‌ها، بودجه انرژی‌های تجدیدپذیر را تامین ‌کنند
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    یکی از موضوعات مهم پیرامون صنعت برق، لزوم حرکت به سمت تکنولوژی‌های برق‌های تجدیدپذیر است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرده که ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهانی تا سال 2024 به بیش از پنج برابر زمان فعلی خواهد رسید.
علاوه بر این؛ بر اساس مسائل محیط‌زیستی، لزوم تنوع‌بخشی به سبد انرژی و تامین امنیت انرژی کشور ضرورت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و تکنولوژی‌های مربوطه واضح است. در کنار این موضوع، تامین منابع انرژی تجدیدپذیر از طبیعت و تجدیدپذیری آن، دستیابی به این انرژی پاک بسیار مهم است.
در همین راستا، جعفر محمدنژاد سیگارودی، کارشناس حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در اولین رویداد ژورنال کلاب انرژی خورشیدی ایران با اشاره به‌سرعت بالای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا گفت: «در سال‌های اخیر کشورهای جهان برنامه‌‌ریزی جدی را در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده‌اند که در سال‌های آتی بخش قابل‌توجهی از انرژی مورد نیاز کشور خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین نمایند. از طرفی برای تنوع‌بخشی به سبد انرژی، حتی کشورهای دارای منابع فسیلی نیز به سمت این انرژی‌ها رفته‌اند.»

*لزوم توجه به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
در اکثر نقاط دنیا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر بخش خصوصی بازیگر اصلی است. با این وجود دولت‌ها نیز کمک‌های مختلفی به این صنعت نوپا کرده‌اند. البته این نوع کمک به صورت یک بودجه دائمی نیست و از محل اعطای وام یا یارانه بوده است.
در همین ارتباط، مهدی عبدالعلی‌‌پور، کارشناس انرژی در رابطه با خطرهای تامین بودجه انرژی‌های تجدیدپذیر از منابع دولتی در زمان کسری بودجه گفت: «برای کمک به انرژی‌های تجدیدپذیر، بودجه‌ای تحت عنوان بودجه انرژی‌های تجدید‌پذیر در لایحه بودجه اضافه شده است. با این وجود، بودجه انرژی‌های تجدیدپذیر به مانند بودجه عمرانی به شدت به هم‌ترازی بودجه وابسته است، اگر کسری بودجه دامن‌گیر کشور شود؛ مطمئنا اولین منابعی که تخصیص نمی‌یابند، همین بودجه‌ها هستند.»
این کارشناس انرژی در رابطه با لزوم حرکت به سمت منابع پایدار و غیردولتی جهت کمک به بخش خصوص افزود: « باید به سمت منابع پایدار و غیردولتی برای تامین یارانه به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برویم. در این زمینه می‌شود به کمک طرح برق امید که طرح بسیار خوبی است؛ این اقدام را به انجام رساند.»

* فرصت ایده‌آل برق امید برای واقعی شدن قیمت برق پرمصرف‌ها
عبدالعلی‌‌پور، با اشاره به فرصت ایده‌آل برق امید برای واقعی شدن قیمت برق پرمصرف‌ها افزود: « با دستور مقام معظم رهبری در رابطه با رایگان شدن هزینه انرژی کم‌مصرف‌ها، وزارت نیرو طرح برق امید را پیاده‌سازی کرد که یک نظام پلکانی بسیار خوب است که باید ادامه یابد. البته تنها مشکل این طرح، این است که متاسفانه هزینه برق پرمصرف‌ها بعد از 6 ماه قرار است گران شود. این نکته منفی طرح برق امید است.»
طرح برق امید از ابتدای آبان ماه با رویکرد تخفیف 100 درصدی به مشترکان کم‌مصرف، آغاز به کار کرد. این طرح با هدف کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی در مصرف برق مورد اقبال قرار گرفت. در طرح ذکر شده است که میزان تخفیفات ارائه شده به مشترکان کم‌مصرف، از محل گران شدن برق پرمصرف‌ها تامین خواهد شد.
طرح برق امید با توجه به هدف بسیار مهم خود که رایگانی مصرف برای مشترکان کم‌مصرف و گران کردن تعرفه برق مصرفی مشترکان پرمصرف است؛ طرحی قابل توجه و مهم است. با این وجود از نظر کارشناسان اقتصادی اقداماتی می‌تواند انجام گیرد تا این طرح به اهداف بیشتری نائل شود.

*منابع برق امید به کمک توسعه تجدیدپذیرها بیاید
بررسی دلایل حرکت طرح برق امید به سوی افزایش قیمت پرمصرف دارای ابعاد متفاوتی است، در همین خصوص، محمد پور حمید، کارشناس انرژی با اشاره به فصل سرد سال، گفت:« با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم، منطقا مصرف پرمصرف‌ها نیز کم است و با واقعی و گران کردن برق پله‌های پرمصرف، هزینه زیادی برای پرمصرف‌ها محسوب نخواهد شد، اما هم‌زمانی گران کردن هزینه برق پرمصرف‌ها در تابستان و فصل گرم سال، امکان ایجاد تنش و حاشیه را برای این طرح خوب فراهم می‌کند. بنابراین لازم است از همین الان هزینه برق پرمصرف‌ها واقعی شود.»
این کارشناس انرژی با اشاره مصرف بسیار بالای پرمصرف‌ها نسبت به پله‌های دیگر افزود: « در حال حاضر متاسفانه پرمصرف‌ها بیشترین یارانه انرژی را در کشور ما دریافت می‌کنند و یک پله پرمصرف به اندازه بقیه پله‌ها نیز برق مصرف می‌کند، بنابراین نیاز است، برق پرمصرف‌ها به هزینه بسیار بالاتری تبدیل گردد تا یارانه آن صرف کارهای بهتر و رایگان کردن برق مصرفی شمار بیشتری از مشترکان خوش‌مصرف گردد.»
  در طرح برق امید باید هزینه برق مصرفی پله‌های پرمصرف آخری، به میزان هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر خورشیدی تغییر کند تا بتوان علاوه بر واقعی کردن انرژی برق پرمصرف‌ها، تامین مالی پایدار انرژی‌های تجدیدپذیر صورت می‌گیرد. در ضمن بودجه و یارانه انرژی‌های تجدیدپذیر از منبع پایدار هزینه برق پرمصرف‌ها تهیه شود.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی