۴
۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۱۳۴۵۵۲
تبلور پشتیبانی از تولید با راه‌اندازی پالایشگاه پارسیان سپهر؛

چرا پالایشگاه پارسیان سپهر پارس یک مگا پروژه است؟

وعده‌ها عملی شدند و مگا پروژه تولید اتان پالایشگاه پارسیان سپهر، ۲۶ فروردین‌ماه با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهور افتتاح رسمی شد.
چرا پالایشگاه پارسیان سپهر پارس یک مگا پروژه است؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   پالایشگاه پارسیان سپهر عمر زیادی ندارد؛ اما برنامه‌های شگفت‌آور زیادی در سر می‌پروراند. این پالایشگاه که روند احداث آن  6سال به طول انجامید با یک میلیارد و 13 میلیون دلار طرح استحصال اتان پارسیان سپهر را به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود در دستور کار قرار داد.

تأمین‌کننده مورد اعتماد گاز خانگی
طرح استحصال و راه‌اندازی واحدهای تولیدی متان، اتان، پروپان، بوتان و بنزین طبیعی، طرح‌ دردست اقدام شرکت پالایشگاه پارسیان سپهر است که شرکای آن یعنی گروه توسعه انرژی تدبیر، گروه مالی پارسیان، نفت پارس، سرمایه‌گذاری تدبیر و دیگر شرکا به دنبال تحقق آن بودند که سرانجام با تلاش های بی وقفه این مگا پروژه در بهار ۱۴۰۰ افتتاح رسمی شد، هر چند در بهمن ماه سال گذشته نیز مرحله پیش راه اندازی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت.
این پالایشگاه یکی از پالایشگاه‌های گاز برای تولید و انتقال گاز مصرفی کشور را مالکیت می‌کند و بازوی یاری‌رسان برای تأمین گاز مصرفی شهری و خانگی محسوب می‌شود که تاکنون علی‌رغم افزایش قابل توجه مصرف خانگی در سرمای زمستان، بدون وقفه انجام شده و می‌شود.
جالب است بدانید که در حال حاضر ۱۸ پالایشگاه گاز در کشور فعالیت می‌کنند که از جمله شرکت پالايش پارسیان که با توليد ۶۵ ميليارد متر مکعب گاز، یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه های تولیدی در حوزه گاز طبیعی محسوب می‌شود. 

پارسیان سپهر و مسئولیت‌های اجتماعی
از جمله برنامه‌های این شرکت در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی خود، تقویت روحیه کارآفرینی با بنیان مرکز رشد و نوآوری و استفاده از جوانان نخبه و همچنین سرمایه‌گذاران بالقوه است.
این فعالیت‌ها هر چند جزو برنامه‌های پیشرفت و توسعه پالایشگاه به شمار می‌رود؛ اما در عین حال اجرای مسئولیت‌های اجتماعی است که این شرکت برای خود متصور است. در این باره شرکت در هفدهم دی‌ماه عملیات اجرایی پروژه کمربند سبز از تعهدات شرکت پالایش گاز پارسیان و وزارت نفت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی در شهرستان مُهر را آغاز کرد.

استحصال اتان برای پشتیبانی از تولیدات پتروشیمی
عملیات اجرایی طرح پالایش پارسیان سپهر در سال ۹۴ آغاز و سال گذشته به همت متخصصان ایرانی پیش راه‌اندازی شد. واحد استحصال اتان پارسیان سپهر در سایت مُهر روزانه ۷۴ میلیون مترمکعب گاز غنی چهار میدان تابناک، شانول، وراوی و هما را از طریق پالایشگاه پارسیان دریافت می‌کند که پس از جداسازی سالانه ۱۶ میلیون تن متان به شبکه گاز شهری اختصاص می‌یابد و اتان تولیدی برای تفکیک نهایی و تولید سالانه ۳.۳ میلیون تن اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی به‌عنوان محصول اصلی به‌وسیله خط لوله ۱۸ اینچ به طول حدود ۶۳ کیلومتر به مجتمع پالایشگاه پارسیان سپهر در سایت عسلویه منتقل می‌شود.
طرح پالایش پارسیان سپهر به عنوان یکی از واحدهای تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، سالانه ۱.۳ میلیون تن اتان به خط سراسری اتان برای مصرف واحدهای الفینی تزریق خواهد کرد. یک میلیون تن پروپان و بوتان و یک میلیون تن کاندنسیت تولیدی این شرکت نیز صادر خواهد شد.
حجم سرمایه‌گذاری در طرح پالایش پارسیان سپهر یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار است که از دو منبع اصلی تسهیلات صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک پارسیان و آورده سهامداران تأمین شده است و گروه توسعه انرژی تدبیر، گروه مالی پارسیان و نفت پارس سرمایه‌گذاران اصلی طرح هستند.
درآمد سالانه پالایش پارسیان سپهر حدود یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. همچنین این طرح در زمان ساخت برای بیش از ۵۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم و بالغ بر ۱۵ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرد و در زمان بهره‌برداری برای ۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۲ هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم اشتغال خواهد داشت.
استفاده حداکثری از توان داخلی در اجرای طرح پالایش پارسیان سپهر صورت گرفته است به‌طوری‌که تمام پیمانکاران طراحی و راه‌اندازی این طرح ایرانی بوده و سهم بخش داخل در اجرای این طرح حدود ۶۰ درصد است. شرکت همپا و هپکو پیمانکار اصلی و شرکت‌های دریاساحل، توسعه پارسیان، انرژی‌گستر نصیر و هیربد انرژی از پیمانکاران اجرایی طرح پالایش پارسیان سپهر هستند.
واحد استحصال اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر در سایت مُهر در شهرستان مُهر در منطقه‌ای در جنوب استان فارس و واحد تفکیک اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر در سایت عسلویه در استان بوشهر احداث شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مطلع
پالایشگاه پارسیان سپهر تاثیر بسیار زیادی بر سهام نفت پارس و بانک پارسیان خواهد گذاشت
رضا
این پالایشگاه یکی از پالایشگاه‌های گاز برای تولید و انتقال گاز مصرفی کشور را مالکیت می‌کند ؟؟؟ اگر منظورتون تملک پالایشگاه گاز پارسیان هست که هنوز چیزی مشخص نشده . لطفا متن خبرتون رو اصلاح کنید .