۳
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳
کد مطلب : ۱۳۴۷۱۲

اقداماتِ باجگیرانه به بهانۀ مسئولیت اجتماعی در ماهشهر

برخی از اقداماتی که با پرچم دفاع از منافع عمومی ماهشهر به‌ منظور فشار به مدیران شرکت‌های پتروشیمی برای عمل به مسئولیت اجتماعی انجام می‌گیرد، مصداق فعالیت در جهت منافع شخصی با پوشش منافع جمعی است.
اقداماتِ باجگیرانه به بهانۀ مسئولیت اجتماعی در ماهشهر
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،  فعالیت مدنی، فعالیت داوطلبانۀ اشخاص و گروه‌ها با اهداف اجتماعی در جهت «منافع و خیر جمعی» است. هر فعالیت مدنی، چند شاخصۀ اصلی دارد: نخست، غیرانتفاعی بودن، یعنی افراد با انگیزه‌های مادی و شخصی عضو تشکل مدنی نمی‌شوند و فعالیت مدنی نمی‌کنند. دوم، غیردولتی بودن، یعنی دولت یا هر نهاد عمومی دیگری در تشکیل، اهداف، برنامه‌ریزی، بودجه، نحوۀ فعالیت و... آن دخالتی ندارد و سوم، آگاهی کافی داشتن از وضعیت موجود و نحوۀ فعالیت در جهت خیر و منافع جمعی. با توجه به این تعریف، برخی از فعالیت‌هایی که با بهانۀ منافع اجتماعی اما در جهت منافع شخصی و گروهی انجام می‌شود، نه‌تنها در جهت خیر عمومی نیست بلکه منافع جامعه و شهرستان را فدای منافع شخصی می‌کند. به‌عنوان نمونه، برخی از اقداماتی که با پرچم دفاع از منافع عمومی ماهشهر به‌ منظور فشار به مدیران شرکت‌های پتروشیمی برای عمل به مسئولیت اجتماعی انجام می‌گیرد، مصداق فعالیت در جهت منافع شخصی با پوشش منافع جمعی است. به عبارت ساده‌تر، بعضی افراد و گروه‌ها با نقاب مسئولیت اجتماعی، به دنبال منافع شخصی خود هستند و از آنجاکه این اقدامات بر اساس رویه‌های غیراصولی، پروپاگاندای رسانه‌ای و در جهت منافع شخصی است، مقامات پتروشیمی را از مشارکت فعالانۀ اجتماعی در ماهشهر دلسرد می‌سازد. این اقداماتِ باجگیرانه به بهانۀ مسئولیت اجتماعی، با ابزار پروپاگاندای رسانه‌ای و باهدف ایجاد ذهنیت منفی در مردم و مقامات محلی نسبت به صنعت پتروشیمی همراه بوده است که مانع ایجاد رابطۀ سالم و سازنده بین صنعت پتروشیمی و جامعۀ ماهشهر می‌شود. 
در این مورد، هم مسئولان شهرستان و هم مردم محلی باید در مورد انگیزه‌های این افراد و گروه‌ها در برچسب‌زنی‌ها و ایجاد کدورت‌ها بین صنعت و جامعه آگاه باشند و تحت القائات این افراد قرار نگیرند. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها امری است که با سوءتفاهم‌ها و سؤ برداشت‌هایی همراه بوده است و این عدم اجماع در معنای آن، باعث سامان نیافتگی آن و سؤاستفاده برخی افراد در جهت رسیدن به منافع شخصی شده است. ماهشهر نیازمند اقتصادی پُررونق و اشتغال‌زاست و مسئولان در سطح ملی، استانی و محلی و مدیران صنایع پتروشیمی باید در این زمینه به راه‌حل‌های اساسی و پایدار برای تقویت و تنوع‌بخشی به اقتصاد شهر و رونق کسب‌وکار دست یابند و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها نیز به‌عنوان یاری‌رسان، در این راه‌حل‌ها بگنجانند. اما در این مسیر باید هوشیار بود اقداماتی که با هدف منافع شخصی، همدلی و همفکری در جهت منافع جمعی ماهشهر را هدف قرار می‌دهند، توسعۀ پایدار و آیندۀ  شهرستان را به خطر می‌اندازد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی