۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۱۳۶۰۴۰
آقای همتی فرافکنی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به چه قیمت؟!

بررسی ادعای نامزد ریاست جمهوری درباره نتیجه نداشتن مبارزه قوه قضائیه با فساد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با هدف کوچک جلوه دادن اقدامات آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه، مبارزه دستگاه قضائی با مفسدان اقتصادی را فاقد نتیجه عنوان کرده است.
بررسی ادعای نامزد ریاست جمهوری درباره نتیجه نداشتن مبارزه قوه قضائیه با فساد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی" نفت ما "، چند روزی است که کارزار انتخابات ریاست جمهوری 1400 وارد عرصه تبلیغاتی آن شده است. این فضا ابزاری در اختیار کاندیداهای مختلف قرار داده است تا بتوانند ضمن به نمایش گذاشتن توانمندی‌های خود، ضعف‌های احتمالی رقبای خود را به آحاد مردم معرفی کنند که در نهایت اقبال بیشتری برای مقبولیت از سوی رأی‌دهندگان کسب کنند. یکی از کاندیدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عبدالناصر همتی است که خود را تنها رییس جمهور اقتصادی (در صورت پیروزی احتمالی) نامیده و پشتوانه مدیریت اقتصاد کلان در کشور ـ که شامل مدت زمان زیادی هم می‌شود ـ را امتیاز منحصر به خود می‌داند. 
همتی اما با هدف کوچک جلوه دادن اقدامات سید ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه که او را مهم‌ترین رقیب انتخابات پیش رو می‌داند، مبارزه دستگاه قضائی با مفسدان اقتصادی را فاقد نتیجه عنوان کرده است و سعی در القای این را دارد که رئیسی همانند قوه قضائیه در قوه مجریه هم کارایی نخواهد داشت. 
این ادعا در حالی بیان شده است که کند و کاو رسانه‌ای و سر زدن به اخبار گذشته، به عکس ادعای همتی صحه می‌گذارد. 
برای آنکه بدانیم ادعای همتی تا چه اندازه درست است، اخیرا حوزه قضائی در سال 1398 را جستجو کردیم که با اقدامات قابل توجهی مواجه شدیم. این اقدامات دستگاه قضائی در نخستین سال آغاز به کار رئیسی در قوه قضائیه، مبالغ هنگفتی از ثروت بر باد رفته مردم را به خزانه دولت و بیت‌المال ملت واریز کرده است. برخی از این نتایج فقط برای سال 98 به این شرح است: 
7 اردیبهشت - محمدرضا عدالتخواه، رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: ۷۳ میلیارد تومان از طلب مالباختگان پرونده کلاهبرداری «گلیم و گبه» که تعدادشان ۱۱ هزار و ۷۱۳ نفر است، پرداخت شد. 
۳۰ ارديبهشت – یاسین رامین، با شکایت هلال احمر در پرونده شیرخشک‌های آلوده جمعاً به 17 سال حبس و رد مال محکوم شد. 
31 اردیبهشت – حسین هدایتی در پرونده بانک سرمایه به تحمل 20 سال حبس و محرومیت دائم از به‌کارگیری خدمات دولتی و رد مال معادل 4 هزار و 889 میلیارد و 395 میلیون ریال به‌نفع بانک سرمایه و تحمل 74 ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شد. 
28 خرداد - حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه: تا آخر اردیبهشت در شعب ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی، ۸۲۵ پرونده به دادگاه رفت که تعدادی دلال ارزی بودند که در زمان خودش بسیار مؤثر بود، یک تعداد هم از افراد دارای موقعیت‌های بالای اجتماعی و اقتصادی بودند، از مجموع ۸۲۵ نفر برای ۲۴۱ نفر حکم قطعی صادر شد. 
5 مرداد - براساس اطلاعیه دادگستری استان خراسان رضوی، با صدور رأی دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در استان خراسان رضوی؛ متهمان پرونده پدیده به مجازات‌هایی از جمله حبس ابد، استرداد کلیه اموال و مجموع بیش از 150 سال حبس محکوم شدند. 
12 مرداد - شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی، متهمان پرونده کلاهبرداری شرکت "کیمیا خودرو" را جمعاً به ۱۱۰ سال حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم کرد. 
26 شهریور – غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: بدون صدور حکم قضائی و با پیگیری بازرسی کل کشور و واحدهای ذی‌ربط در حوزه فرار مالیاتی در پنج ماهه نخست امسال، موفق شدیم با شناسایی کسانی که فرار مالیاتی داشتند و جمع‌آوری دلایل و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی، 42 هزار و 974 میلیارد و 330 میلیون و 378 هزار و 651 ریال مالیاتی که پرداخت نمی‌شد را وصول کنیم. یعنی بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در این پنج ماهه با پیگیری قوه‌قضائیه به صندوق بیت‌المال برگشت. 
26 شهریور – غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: در سال 98 موفق شدیم مساحتی بالغ بر 178 هزار هکتار از اراضی تصرف شده توسط زمین‌خواران را به سازمان‌های متولی زمین و مسکن اعاده کنیم که رقم تقریبی آنها بالغ بر 11 هزار میلیارد برآورد می‌شود. در استان تهران از ابتدای سال 98 تا امروز بالغ بر یک هزار هکتار از اراضی تصرف شده توسط زمین‌خواران و سودجویان را به نهادهای متولی زمین و مسکن اعاده کردیم که این رقم در تهران بیش از 48 هزار میلیارد ریال ارزش داشته است.
26 شهریور – غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: در یکی از پرونده‌های بانکی تا امروز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از اموال یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی را  به بانک‌های کشور برگرداندیم. در پرونده امیرمنصور آریا تا امروز 600 میلیارد جزای نقدی و یک هزار و 700 میلیارد تومان رد مال به بانک‌ها را واصل کردیم. در پرونده بابک زنجانی تا امروز یک هزار و 800 میلیارد تومان از اموال داخل کشور زنجانی تحویل وزارت نفت شده است. در پرونده قربانعلی فرخزاد کسی که اخیراً محاکمه شد، تنها یک اقدام ما بازگشت ماشین‌سازی تبریز به دولت و سازمان خصوصی‌سازی است که قیمت کارشناسی آن 688 میلیارد تومان است. در برخی پرونده‌های بانکی در یکی از پرونده‌ها که مربوط به ایران زمین و سینا بود، در ماه گذشته 600 میلیارد تومان از اموال متهم را که هنوز محاکمه نشده، به بانک ایران زمین و سینا برگرداندیم و پیش بینی می شود مطالباتی هم بانک اقتصاد نوین دارد که طرف یک ماه آینده هزارمیلیارد تومان به این بانک برمی‌گرداینم. در پرونده مربوط به آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی مشهد، بیش از 50 پلاک از آپارتمان‌هایی که تصاحب شده بود، برگشت داده شد و ارزش اموال برگشتی ، بیش از 800 میلیارد تومان است. 
9 مهر - غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: برای آقای حسین فریدون 7 سال حبس در نظر گرفته‌شده از سوی دادگاه بدوی به 5 سال تقلیل یافته و بقیه مجازات‌ها یعنی جزای نقدی و مبلغ رشوه که بیش از 31 میلیارد بوده است، باید پرداخت شود. 
9 مهر - غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: زمین 85 هزار متری در شهرک غرب با ارزش 5 هزار میلیارد تومان به دولت و شهرداری برگشت و اسناد مالکیت آن ظرف امروز و فردا در اداره ثبت اسناد تهران نسبت به 60 هزار متر صادر می‌شود و نسبت به متراژ باقی مانده، طی یکی دو هفته آینده صادر می‌شود. در پرونده دیگری در منطقه سولقان، 71 هکتار از اراضی دولتی را مسترد کردیم. در منطقه 18 تهران اراضی موسوم به تقی‌آباد که 50 هزار متر زمین بود با ارزش هزار میلیارد، رفع تصرف و به اوقاف تحویل شد. پلاک 79 سوهانک با مساحت 15 هکتار و با ارزش 300 میلیارد تومان به منابع طبیعی تحویل شد. اراضی بوستان ولایت با عرصه هفت هکتار و با ارزش 40 میلیارد تومان در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. در اراضی شمیرانات، یک و نیم هکتار با ارزش 50 میلیارد تومان تحویل منابع طبیعی استان تهران شد. در بخش دیگری از اراضی سولقان، 1.6 هکتار با ارزش 25 میلیارد تومان تحویل منابع طبیعی شد. در حاشیه بلوار آفریقا، 3600 متر زمین تحویل شهرداری تهران شد. در منطقه چیکتر، 1.3 هکتار از اراضی با ارزش 65 میلیارد تحویل شهرداری تهران شد. بیش از 35 مورد استرداد اراضی و تحویل آن به دستگاه‌های ذی صلاح داشتیم. در مجموع بالغ 10 هزار میلیارد تومان، زمین از ید زمین‌خواران گرفته و عملاً تحویل نهادهای متولی زمین و مسکن شد. در مجموع در سال 98، 167 هزار هکتار اراضی در سراسر کشور، از ید زمین خواران خارج و تحویل دولت شده است. اینها اموالی است که با تلاش و جدیت دستگاه قضائی از ید زمین‌خواران گرفته شده است. 
30 مهر - غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: فقط در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تهران، صرفاً در 91 فقره پرونده در مقام اجرای حکم، قریب 7 هزار میلیارد تومان وجه نقد و جزای نقدی به خزانه دولت و بانک‌ها برگشت. رقم دقیق 6 هزار و 937 میلیارد و 412 میلیون و 244 هزار تومان است. علاوه بر آن 87 میلیون و 836 هزار و 337 یورو و 12 میلیون  و 93 هزار و 543 دلار به خزانه عودت داده شد و همچنین 294 میلیون و 303 هزار و 147 درهم به خزانه بازگشت. 
4 آبان - در شش ماهه اول سال 1398، مبلغ 72 هزار و 889 میلیارد ریال از مطالبات معوق بانکها با رشد 146 درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته از سوی ادارات اجرای سازمان ثبت وصول شده است. در این مدت 102 هزار و 348 پرونده شامل اجرائیه‌های چک‌های بلامحل، مهریه و اسناد تعهدی، اسناد رهنی و شرطی بانکها، قراردادهای داخلی بانکها و سایر پرونده ها در ادارات اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به صورت الکترونیکی تشکیل که از این تعداد 44 هزار و 96 پرونده مختومه شده است. 
11 آبان - رضا جعفری وکیل مدافع علیرضا زیباحالت منفرد (جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی): دادگاه در حکم صادره برای زیباحالت، او را به 20 سال حبس و یک میلیارد و 200 میلیون یورو رد مال و جزای نقدی محکوم کرده است. 
12 آذر – غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: فقط در کهگیلویه و بویراحمد، 52 هکتار از بستر رودخانه‌ها آزاد شده و در قزوین در 71 نقطه به حریم رودخانه تجاوز شده بود که رفع تصرف شد. همچنین در شهرستان فیروزکوه 22 هزار متر مربع اراضی رودخانه و در آذربایجان شرقی هم در حریم رودخانه قوری‌چای 10 کیلومتر از حریم رودخانه آزاد شد.
26 آذر – غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: بررسی‌ها و گزارش‌های واصله به مرجع قضائی حکایت از این داشت که یک حجم قابل توجهی از این گندم مفقود شده و وجود ندارد و رقمی بیش از 9 هزار تن گندم بود. دادستان گلستان وارد بررسی شد و اعضای هیئت مدیره شرکت تولید آراد و آسیاب شرکت آق‌‌قلا تحت تعقیب قرار گرفتند و رسیدگی‌های قضائی انجام و محرز شد اینها این اقدام سودجویانه را انجام دادند و در نتیجه با حکم دادگاه ابوالحسن فاضلی فرزند حیدر مدیرعامل شرکت به تحمل 9 سال، میرحسین شجاعی فرزند مهدی عضو هیئت مدیره به تحمل 9 سال و نایب رئیس هیئت مدیره نیز به تحمل 5 سال حبس محکوم شد و برای هر سه متهم ضبط اموال ناشی از عمل مجرمانه و معادل بها میزان گندم مفقودی یا کسر شده، جزای نقدی صادر شد. 
10 دی – غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: شبنم نعمت‌زاده به ‌جرم مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی به تحمل 20 سال حبس تعزیری به‌علاوه 74 ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی محکوم شد. همچنین شبنم نعمت‌زاده به رد مال معادل 45 میلیارد ریال و متضامناً به رد 36 میلیارد ریال در حق استراژن دارو، 177 میلیارد ریال در حق داروسازی اسوه، 175 میلیارد ریال در حق داروسازی جابربن حیان، 5 میلیارد ریال در حق ایران سرنگ، 26 میلیارد ریال در حق رامافارمین، 137 میلیارد ریال در حق زهراوی، 462 میلیارد و 726 میلیون ریال در حق شرکت داروسازی فارابی، 37 میلیارد ریال در حق شرکت لابراتوارهای رازک، 168 میلیارد ریال در حق شرکت داروسازی پارس‌دارو، 56 میلیارد در حق کاسپین تأمین، 27 میلیارد ریال در حق داروسازی ریحانه اصفهان، 22 میلیارد ریال در حق فارماشیمی و همچنین شرکت داروسازی رسا به‌عنوان شخص حقوقی به پرداخت 3 هزار و 700 میلیارد و 296 میلیون و 759 هزار و 198 ریال به‌عنوان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است. 
24 دی – غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: بعد از سفر رئیس قوه قضائیه به استان آذربایجان شرقی و مطرح شدن پرونده‌های زمین‌خوای در آن استان و ورود دادگستری استان، در یک مورد بیش از 302 میلیون متر مربع از مراتع سهند شهر مراغه احیا و سند مالکیت آن به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی صادر شد. در منطقه رودبار قصران تهران، یک زمین دو هزار و 30 هکتاری متعلق به دولت بود که در اثر کوتاهی متولیان یک هزار و 800 هکتار به نام دولت سند صادر شده بود و 230 هکتار بلا سند و بدون مالک بود و بستری برای افراد سودجو و فرصت‌طلب شد. در بخش کوچکی از این 230 هکتار تصرفاتی انجام شد که با پیگیری دادگستری استان تهران و وزارت اطلاعات، سند 230 هکتاری به نام دولت صادر شد. در پرونده دیگری که تعدادی از کارمندان ثبت با همکاری ادارات حقوقی سه نهاد متولی زمین و مسکن در یزد، صدها هکتار زمین را مورد تصرف قرار داده بودند که متهمان بازداشت و بیش از 100 هکتار از این اراضی توقیف و از دست آنها خارج شد. 
24 دی – غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: با پیگیری‌هایی که انجام شد و پرونده به دادگاه آمد، هفته گذشته جلسه دادگاه برگزار شد و دادگاه هم حکم خود را صادر کرد. حکم گرچه قطعی نشده اما متهم اصلی پرونده که 3 هزار شاکی دارد به 15 سال حبس تعزیری، سه هزار و 651 میلیارد و 654 میلیون و 975 هزار و 68 ریال رد مال در حق شکات محکوم شده است. البته قبل از این حکم 700 میلیارد ریال به شکات داده شده است. این متهم همچنین به یک هزار و 812 میلیارد و 552 میلیون و 630 هزار و 441 ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است. بابت اتهام پولشویی نیز به 99 میلیارد و 222 میلیون و 497 هزار و 930 ریال جزای نقدی محکوم شده است و مجازات تکمیلی نیز برای او در نظر گرفته شده است. 
13 بهمن – عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور: این سازمان در سال گذشته با تشخیص تصادفات ساختگی، ۱۴ هزار میلیارد تومان به بیمه کمک کرد. 
27 اسفند – غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه:‌ آخرین رأیی که شعبه سوم ویژه رسیدگی در سال 1398 به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی در تاریخ 25 اسفند ماه جاری صادر کرده، راجع به بخشی دیگر از پرونده بانک سرمایه و صندوق تعاونی فرهنگیان است. رأی اخیر راجع به دو متهم اصلی این پرونده است؛ در این ارتباط جهانبانی فرزند علی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ 6 هزار و 40 میلیارد ریال محاکمه شد. بعد از رسیدگی و محاکمه این فرد به 20 سال حبس، 74 ضربه شلاق در انظار عمومی، محرومیت دائم از مشاغل دولتی و استرداد 5 هزار و 3 میلیارد ریال در حق بانک سرمایه محکوم شد. همچنین یک فردی بیش از سه هزار میلیارد به 10 بانک کشور بدهی داشت.
با پیگیری قضائی به عمل آمده بیش از 50 درصد از این بدهی‌های معوق تا امروز تسویه شده است. تا کنون 530 میلیارد به بانک اقتصاد نوین، 320 میلیارد به پارسیان، 204 میلیارد تومان به توسعه صادرات، 200 میلیارد به ایران زمین، 145 میلیارد به بانک سینا، 110 میلیارد تومان به بانک سرمایه، 59 میلیارد تومان به بانک گردشگری و 28 میلیارد تومان به بانک پارسیان و 23 میلیارد به بانک شهر بازگشت و تسویه شده است که بخشی در قالب وجوه نقدی و بخشی در واگذاری املاک و سهام شرکت‌های مختلف بود. دو فقره دیگر به مبلغ 900 میلیارد به بانک اقتصاد نوین و 525 میلیارد تومان به بانک دی باقی مانده است. اموالی از این فرد شناسایی و توقیف شده و امروز نیز 380 میلیارد تومان سهام شرکت‌های مختلف این فرد توقیف شده است. همچنین ملکی به مساحت 42 هزار متر مربع در منطقه 22 و یک ملک با ارزش نیز در منطقه آجودانیه توقیف شده و در حال واگذاری به این دو بانک است. 
گفتنی است؛ آنچه خواندید تنها گوشه‌ای از فعالیت دستگاه قضائی در دوره تحولی آن و مدت زمانی است که ابراهیم رئیسی مدیریت و هدایت دستگاه قضائی را به عهده داشته است. 
جناب آقای همتی و گروه رسانه‌ای و مشاوران این کاندیدای ریاست جمهوری، طبق برآورد سرانگشتی رسانه‌ها، در همین دو سال اخیر چیزی بالغ بر 110 هزار میلیارد تومان از ثروت به‌یغما رفته ایرانیان از سوی مفسدان اقتصادی با تلاش قوه قضائیه تحت هدایت رئیسی به خزانه دولت و به نفع آن بازگشته است که جای تقدیر دارد نه انتقاد‌های احساسی و بدون واقعیت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی