۵
۱۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۱۳۷۶۵۸

طلوع یک ستاره در آسمان نفت پس از ۴۰ سال

« حرکت به سمت ارزش در دنیا بر اساس اشتغال به ارزش افزوده و اقتصاد است چون اگر در صنایع بالادست به ازای هر ۵/۱ میلیون دلار ۱ شغل می‌توان ایجاد کرد، این عدد در صنایع تکمیلی حدود ۲۴ هزار دلار برای ۱ شغل است. یعنی به ازای هر ۱ شغل در بالادست میتوان ۶۰ شغل در پایین دست ایجاد کرد.»
مهدی دوستی
مهدی دوستی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   این گفته مهدی دوستی است، گزینه نسبتاً جوان وزارت نفت، دیدگاهی که به صورت کامل در تضاد با نظریات بنیادین پیرمردهای نفت قرار دارد و نوید تحول را می‌دهد. 

آغاز یاس آلود یک امید
مدیران رده میانی نفت، مهندسان جوان صنعت و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، ناامیدانه برای شکستن چرخه تکرار و جلوس دوباره یکی از گزینه‌های همیشگی بر صندلی مهمترین وزارتخانه ایران، همصدا کمپینی عظیم، خودجوش و سراسری را آغاز کردند و از رئیس‌جمهور منتخب خواستند که این مقام را به گزینه آنها یعنی مهدی دوستی بسپارد. 
این درخواست سراسری در ابتدا با پوزخند، طرفداران اردوگاه سالخوردگان نفت مواجه شد، زیرا به زعم آنها این وزارتخانه، تنها باید در اختیار یکی از قدیمی‌ها قرار گیرد و آنها با پافشاری بر روی حربه نخ‌نمای تجربه، بر علیه دوستی به پا خواستند. 
غافل از آنکه همین تجربه‌های این حضرات است که وضعیت صنعت نفت را به شکل رقت بار کنونی در آورده است. 
مهدی دوستی گزینه جوان و انقلابی وزارت نفت، بر خلاف شاهزادگان نفتی از پایه شروع کرد و به عنوان کارشناس سکو و مسئول شمع‌کوبی وارد قرارگاه خاتم الانبیا شد، جسارت و شجاعت، هوش بالای مدیریتی و افکار تحول‌خواهش خیلی زود وی را از سمت کارشناس به سمت مدیر ارتقاء بخشید. 
او یکی از مجریان پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بود. به پایان رساندن افتخار آمیز پروژه‌های نفت و گاز، پایانه صادراتی ماهشهر و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، از نقاط درخشان رزومه مدیریتی او محسوب می‌شود. 


طلوع یک پدیده
مهدی دوستی یک پدیده است. او تنها کسی است که موفق شد در سن ۳۲ سالگی به مدیریت سایت مهمترین پالایشگاه کشور، پالایشگاه ستاره خلیج فارس  برسد و پس از آن مجری این پروژه عظیم که بیش از نیمی از بنزین مصرفی کشور را تولید می‌کند و به لحاظ ظرفیت و خوراک بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا است، گردید.
یکی از منتقدین مهدی دوستی با اذعان به چنته خالی منتقدان می‌گوید: « قبول دارم که رزومه ایشان درخشان است و افکار ایشان بسیار تحولگرایانه و انقلابی است، اما در شرایط کنونی بهتر است ریسک نکنیم و این پست را به یکی از افراد پیرتر نفت بسپاریم»
در واقع اکنون 40 سال است که با حربه شرایط حساس کنونی، یک جمع محدود برای تامین منافع عده‌ای، اجازه نداده‌اند که خون تازه و جوان وارد رگ‌های نفت شود و عده‌ای سالخورده متحجر و از نظر مدیریتی واپسگرا را بر سرنوشت نفت کشور حاکم کرده‌اند. 
مهدی دوستی که یکی از طراحان و ایده پردازان پترو پالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌ها، کشتی سازی و بومی سازی برخی از صنایع مادر در ایران است، در تمام 17 سال اخیر با این تفکر جنگید و تلاش کرد که جوانان بااستعداد را جایگزین مراد سالخورده منفعت طلب کند. 
اعتماد به دوستی به معنای اعتماد به هزاران جوان خلاق، دانش‌بنیان و فناور نفت، به معنای باور به گام دوم انقلاب و به معنای تغییر واقعی مسیر نفت از جهل به نور است. 
یک جای باید چرخه جنون آمیز سالخورده‌گرایی موفق شود و مهدی دوستی می‌تواند درخشان‌ترین نماد این تحول انقلابی و جسورانه باشد. 
افکار او اشتغال‌زا و ثروت آفرین است و کشور نیز در حال حاضر پیش از هر زمانی به این دو نیاز دارد. 
محافظه کاران سالخورده از هر دو جناح به بهانه وجود مشکلات مانع از تحقق رسالت نفت که همان اشتغالزایی و تامین درآمد کشور شده‌اند. 
چه فایده ای در تکرار مکررات شکست خورده و آزمون دوباره باخت و ناامیدی، مهدی دوستی توانمندی‌های مدیریتی خیره کننده ای دارد. اما مهمتر از اینها روحیه جوان، انقلابی و شورشی او است. شورش علیه ناامیدی و یاس و قیام علیه ما نمی‌توانیم.
انتخاب او احترام به نسل جوان و نشانه امید و زندگی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


محمد مهدی
احسنت به این قلم شیوا و قوی، حز کردم
سعید
سوال مهم: آیا مدیر فنی یک شرکت تولیدی با همه تجربیات خوب و توانمندی هایش، توانایی درک و اداره سیستم پیچیده چهار شرکت معظم زیرمجموعه نفت و ایجاد تعاملات جهانی و منطقه ای مطلوب در حوزه انرژی را دارد؟
علی خورشید
با سلام
کسانی که مخالف روی کارآمدن یک وزیر جوان و تحولگرا هستند، لطفا به این سوال پاسخ دهند که در این چهل سال که وزیرهای سالخورده و به قول شما باتجربه سرکار بودند ( که آقای زنگنه دیگر گل سرسبدشان بود) چرا ما را به این روز انداختند...آیا موقع آن نرسیده که بدانیم مدیریت قدیمی و واپسگرا دیگر جواب نمی دهد و به جوانان تحولگرا و با انگیزه در راس کار نیاز داریم تا این کشتی به گل نشسته را به حرکت درآورند.
پس درود بر مهندس مهدی دوستی جوان نخبه و مدیر پاکدست وزارت نفت
نفتی
من جواب میدم.
دوست من نفت به یک باتجربه نفتی که بین ۵۰ الی ۵۵ سال سن داشته باشد نیاز دارد فقط نفت را نبین،پتروشیمی های خصولتی و هلدینگ بزرگ خلیج فارس به ..........دوستی ممکنه آدم خوبی باشه ولی تجربش صفره....هیچ کس ازش تبعیت نمیکنه میشه لجبازی و دیکتاتور بازی...لاید تجربه نفت خصوصا پتروشیمی و گاز داشته باشه
sediq
بنظر من از ایشون باید در پست معاونت اجرایی وزارت خانه در کنار افراد با تجربه تر استفاده بشه و بعد از یک دوره ک از این سمت گذشت و کاملا مسلط شد مثل تمام دنیا سمت وزارت رو بهشون منتقل بکنن (مهندس دوستی فرد لایقی هستند اما تجربه در چنین سمتی واقعا حرف اول رو میزنه اما پست معاونتی هم اختیارات وسیعی داره هم اجازه اجرای تفکرات نو رو به ایشون میده)
جاسم
دوستی تجربه و توان ندارد هیچکس از وی تبعیت نمیکند و تجربه ختلان دوباره شکل میگیرد
احمدی
شهاب سنگ بله
سید سجاد طاهری
یک تار موی مهندس دوستی به تمام مجرب های پیر فعلی میرزه، من چند سال در کنار ایشون کار کردم، به شدت و خالصانه کار میکنند و مطمئنم سکان وزارت نفت اگر به دست ایشون برسه، قطار نفتی این مملکت روی ریل پیشرفت و آرامش و اعتبار جهانی حرکت میکنه، موفقیت مهندس دوستی مساوی است با موفقیت کل کشور، به آبروی کشور اعتماد کنید.
اوستا
مهندس دوستی یکی از جوانان پاک وکارگزاراین مملکته بایدبه او فرصت داده بشه تا خودشو نشون بده. سابقه درخشان او نشان دهنده توانایی اوست.
مسعود انصاری
سلام
بله مهدی دوستی رزومه خوبی دارد حدود ۱۷ سال در قرارگاه خاتم در اجرای پروژهای پالایشی کار کرده ، ۱۷ سال تجربه مفید و هوشمندانه . بهتر است بگوئید دوستی تجربه اجرایی مفید و هوشمندانه دارد رزومه قوی و روحیه و توانمندی بالایی دارد .
از جمله جوانگرایی در این چند سال خیلی استفاده نادرست شده ، بهانه ای شد تا همان منفعت طلبانی که ده ها سال کشور را به این روز انداختند حالا به بهانه جوانگرایی و با رابطه بازی فرزندان بی خاصیت و منفعت طلب خود را در راس امور قرار دهند .
ح-ش
آجه اين بزرگ نمائي براي چيست؟ او هم مثل احمدي نژاد توهم دارد و صرفا سرپرست كارگاه پيمانكار بوده و اگر قرار بر انتخاب پيمانكار باشد، هرگز به او نوبت نميرسد. واي به حال اين كشور و مردم كه با اراجبف شما و تعريف از يك فرد بسيار عادي چنين ادعاي بي اساسي ميكنيد. اگر او پديده است او را به ناسا بدهيد.
اسماعیلی
اره جون عمش اگر رانت فامیلی نبود به اینجا نمیرسید استاندار یا باباشه یا عموشه فامیلی مثل همه سرچ کن بعدشم اعضاهییت مدیره را از اول نگاه کن فامیلی دوستی تکرار نگاه کنید شمع کوب رسیده به پالایشگاه خود حدیث مفصل بخوان از این رانت
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی