۹
۳۷
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۱۳۸۸۸۹

چرا از نفت عربستان رفاه جوشید و از نفت ایران نه؟!

هیرش سعیدیان
ایران و عربستان به همراه ونزوئلا، سه کشوری هستند که بیشترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند.
چرا از نفت عربستان رفاه جوشید و از نفت ایران نه؟!
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   گزارش های عمومی «رزرو بوک نفت» در سال 2019، ذخایر نفت عربستان را 267 میلیارد بشکه برآورد کرد. ذخیره نفت ایران نیز به عنوان سومین کشور نفت خیز جهان تفاوت زیادی با عربستان ندارد و بر اساس این گزارش ذخایر ایران 251 میلیارد بشکه برآورد شده است.
نفت در ایران 23 سال پیش ازعربستان و در سال 1953 ملی شد. در عربستان نیز، دولت این کشور تمام سهام استاندارد اویل کالیفرنیا_ عربی را که نامش به آرامکو تغییر کرد را در اختیار گرفت و نفت آن کشور هم، ملی شد.
علی رغم ذخایر بیشتر عربستان، این ایران بود که در اوپک موثرتر بود و در دهه 50 شمسی این کشور را عقاب اوپک می نامیدند و در بسیاری اوقات سیاست نفتی عربستان در مقابل تصمیمات ایران چاره ای جز انعطاف نداشت.
ایران و عربستان دارای تضاد های سیاسی و ایدئولوژیک هستند و به همین دلیل در صورت تورق خبرگزاری های وابسته به بودجه دولتی و به ویژه صدا و سیما، عربستان نیز مانند آمریکا کشوری است دارای آمار فقر گسترده، بیکاری و معضلات اجتماعی افسار گسیخته!
با توجه به اینکه نفت در هر دو کشور، سرچشمه حیات و پیشرفت بوده، این تصویر تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟
  
عربستان یکی از اعضای گروه G20  است
گروه  G20 ، شامل 20 کشور ثروتمند دنیا هستند که در مجموع 85 درصد از کل اقتصاد جهان را در اختیار دارند، بیش از 180 کشور دیگر موجود در کره زمین و از جمله ایران، همگی با هم تنها 15 درصد از اقتصاد جهانی را در دست دارند.
 
   
شاخص رفاه در عربستان و ایران
 اقتصاد عربستان نیز مانند اقتصاد ایران دستوری است و دولت همچون ایران در آن کشور نیز با در دست داشتن حدود 60 درصد از حجم اقتصاد بزرگ ترین کارفرما، محسوب می‌شود.
با این همه شاخص های اقتصادی و سطح رفاه شهروندان 2 کشور فاصله معناداری با هم دارد.
هر ساله بنیاد معتبر لگاتوم در لندن، شاخص رفاه کشورهای مختلف جهان را منتشر می کند.
سطح رفاه در کشورها با مقایسه وضعیت آن‌ها در ۹ حوزه اقتصاد، فرصت‌های کسب و کار، حکومت‌داری، آموزش، سلامت، امنیت و ایمنی، محیط زیست، آزادی‌های فردی و سرمایه اجتماعی سنجیده می‌شود.
بر اساس این گزارش که با مقایسه 142 کشور دنیا، به دست آمد، رتبه ایران از نظر سطح رفاه شهروندانش 120 بوده است. عربستان نیز از نظر شاخص رفاه 70 امین کشور جهان محسوب می شود.
در این گزارش  کشورهای دانمارک، نروژ، سوئیس و سوئد، دارای مرفه ترین شهروندان در جهان هستند.
در گزارش سال 2020 بنیاد لگاتوم همچنین رتبه دیگر کشورهای منطقه (امارات 42، قطر 45 و ترکیه 94) معمولاً بهتر از ایران بود. پاکستان با رتبه 138 پس از ایران قرار دارد.
 

 
 
درآمد سرانه بر اساس GDP
 
تولید ناخالص داخلی یا GDP تحلیل تولید ناسرهٔ درونی هر کشور است که مطالب فراوانی را درباره اینکه چگونه استاندارد زندگی در یک اقتصاد تغییر می‌کند را آشکار می‌سازد.
از این رو رایج‌ترین شاخصی است که برای اندازه‌گیری رفاه یک جامعه و مقایسه آن با سایر جوامع توسط اقتصاددانان به کار گرفته می‌شود، مقایسه شاخص های مرتبط با GDP است.
بر اساس اعلام بانک جهانی، در سال 2020 سرانه هر نفر به ازای GDP  در عربستان  20542  دلار  و در ایران 7635  دلار است.
بر اساس پیش بینی های این بانک در مورد کوچک شدن حجم اقتصاد ایران در سال 2021  بر اثر تحریم ها و رشد اقتصادی عربستان،  درآمد سرانه هر ایرانی  در خوشبیانانه ترین حالت ممکن یک سوم درآمد سرانه یک شهروند عربستانی است.
 
 
(مقایسه درآمد سرانه دو کشور ایران و عربستان)
 
 
رتبه 2 کشور در زمینه آزادی های اقتصادی
 علیرغم آنکه اقتصاد هر دو کشور، درونمایه و بک‌گراندی دولتی دارد، اما عربستان در سال های اخیر تلاش کرده است تا نقش بیشتری برای بخش خصوصی قائل شود و آزادی های اقتصادی و مرتبط با کسب و کار را افزایش دهد.
بنیاد heritage  رتبه عربستان در آزادی های اقتصادی برای سال 2021  را  63  بر آورد کرده است. رتبه ایران در همین سال  168 است  که تفاوت فاحشی با رتبه عربستان دارد.
 
یارانه در عربستان و ایران
ایران تنها کشور منطقه نیست که در آن یارانه پرداخت می شود. هر چند نهادهای  مالی بین المللی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، معمولاً کشورها را از پرداخت های سخاوتمندانه به شهروندان در قالب سیاست های رفاه اجتماعی برحذر می دارند.
اما اینگونه به نظر می رسد که در خاور میانه کسی گوشش چندان به این توصیه ها بدهکار نیست.
در ایران یارانه های پنهان گسترده ای در حوزه های مانند آب و برق، به شهروندان اعطا می شود، ظاهراً، حجم این یارانه های پنهان در کشورهای نظیر عربستان بیشتر باشد.
همچنین دولت عربستان برنامه ای تحت عنوان Citizen’s Account (حساب جاری شهروندان) ایجاد کرده است. در این برنامه ماهانه به شهروندان عربستانی مبلغی بین 600 تا 1200 ریال پرداخت می شود. 
در زمان تهیه این گزارش توسط نفت ما، نرخ تبدیل هر ریال عربستان به دلار آمریکا 27. بوده است.
در واقع هر شهروند عربستانی ماهانه رقمی در حدود 162 دلار تا 324 دلار دریافت می کند. این رقم در کویت به ازای هر شهروند 930 دلار است. در ایران اما یارانه ماهیانه هر شهروند در حدود 1 و نیم دلار است.
 
 
 
ارزش پول
 واحد پولی در عربستان و ایران، همنام هستند و هر دو ریال نام دارند، اشتراکات این دو واحد پولی تنها به اسم مشترک محدود نمانده و از تاریخچه تقریباً مشابهی نیز برخوردار هستند.
هر ریال ایران در 50 سال قبل حداقل 3 برابر هر ریال عربستان ارزش داشت. در حال حاضر هر ریال عربستان 11 هزار و 248 برابر هر ریال ایران ارزش دارد. این تفاوت ارزش پول، خود را در ابعاد مختلف اقتصاد منجمله تجارت خارجی و ارزش واردات نشان داده است.
 
طرح های توسعه ای در دو کشور
موتور محرکه توسعه در هر دو کشور، دلارهای نفتی است. بر اساس برنامه های 5 ساله توسعه، دولت در ایران تلاش کرده است تا طرح های توسعه ای پایداری را که وابستگی کمتری به اقتصاد نفتی دارند را آغاز کند.
قاطبه این طرح ها در حال حاضر به دلیل تحریم ها و رکود تورمی ناشی از آن، فعلاً مسکوت مانده است.
عربستان نیز در تلاش است تا نقش بیشتری به اقتصاد غیر نفتی بدهد،
یکی از این طرح ها تاسیس کلان شهر نیوم بر ساحل دریای سرخ است. عربستان 500 میلیارد دلار از طریق بودجه مصوب از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، در این طرح سرمایه گذاری کرده است.
تنها بودجه این شهر چندین برابر بودجه سالانه ایران است.
این کشور همچنین با برگزاری کنفرانس جهانی ونوم، تلاش کرد تا مسیر ورود سرمایه گذاری خارجی به مملکت عربی را تسهیل کند.
محمد بن سلمان در کنفرانس ونوم گفت: « نمی خواهیم 30 سال دیگر هم، اسیر افکار افراطی شویم، ما زندگی می خواهیم» این کشور همه تخم مرغ هایش را در سبد غرب نچیده و به روس ها هم سهم چشمگیری داده  است.
کیریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه گذاری روسیه  گفت: ما به شدت در حال کار بر روی طرح های سرمایه گذاری مشترک به ویژه شهر ونوم هستیم، تا کنون روسیه 1 میلیارد دلار در این طرح سرمایه گذاری کرده و این میزان در آینده نزدیک رشد چشمگیری خواهد داشت.
به گفته دمیتریف روسیه همچنین بر روی چند طرح پتروشیمی و صنایعی مانند لاستیک سازی درعربستان سرمایه گذاری کرده است.
با وجود آنکه ایران، روسیه را متحد استراتژیک خود می داند، اما حجم سرمایه گذاری های روسیه در عربستان چندین برابر ایران است.
 
کیفیت مردم !
 در سال 1383 بر اثر فشارهای غرب به عربستان برای برگزاری یک انتخابات دمکراتیک، دولت سلطنتی این کشور، با برگزاری انتخابات شوراهای محلی با اختیارات بسیار محدود، موافقت کرد.
تنها مردان در این انتخابات حق رای داشتند و نیمی از اعضای هر شورا نیز توسط حکومت و نه مردم از قبل انتخاب می‌شد.
نتایج این انتخابات شگفتی ساز شد، در بسیاری از شوراها، عناصر خطرناک و افراطی رادیکال دینی ، برنده شدند. عربستان در آن هنگام به آمریکایی ها گفت: « مواظب باشید چه آرزو می کنید!».
مردم ایران اما نسبت بسیار بیشتری با ساختارهای مدنی دارند. در ایران میلیونها دانشجو و فارغ التحصیل وجود دارد و عربستان در این زمینه بسیار از ایران عقب تر است.
در خصوص زیرساخت های استارتاپی و فناوری های نوین، سرمایه گذاری های گسترده ای  از سوی عربستان انجام شده است. منجمله ایجاد پارک فناوری ظهران که مشابه پارک پردیس فناوری  در شرق تهران است.
با وجود این سرمایه گذاری ها، اما خیل عظیم جوانان علاقه مند به تاسیس کسب و کارهای نوین و استارتاپی در ایران بسیار بیشتر از عربستان است.
در واقع بر اساس شاخص های مختلف می توان گفت که کیفیت منابع انسانی در اختیار دولت در ایران، بسیار بالاتر از عربستان بوده است.
هر چند به نظر نمی رسد که دولت ها در کشور ما استفاده کافی از این منابع برده باشند.
 
ضعف ممتد مدیریتی
این پرسش که چرا شهروندان عربستانی رفاه بسیار بیشتری نسبت به شهروندان ایرانی دارند، را می توان ناشی از پارامترهای مختلفی دانست. ارتباطات اقتصادی _ بین المللی گسترده عربستان، تحریم نبودن این کشور و مدیریت بهتر منابع اقتصادی، از جمله این عوامل است.
گذاره « عرب ها فقط بلد هستند نفت بفروشند» معمولاً در میان دیوانسالاران و دولتمردان ایرانی زیاد شنیده می شود.
درآمد خط هوایی الاتحاد در ابوظبی در سال 2019 در حدود  5.6 میلیارد دلار بود.
ارزش شرکت هواپیمایی امارات مستقر در دوبی نیز 58 میلیارد دلار است که به تنهای بیش از 50 برابر فروش نفت سال 1399 کشور ما است. هواپیمایی قطر نیز توانسته در چند سال پیاپی عنوان بهترین خط هوایی دنیا را نصیب خود کند. عربستان هم در حال تاسیس شرکت هواپیمایی بین المللی خود برای رقابت با دو کشور قطر و امارات است.
 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  سابق در کشور ما گفت: «ایران در سه ماه نخست 1400 تنها ۷۴ نفر ورودی گردشگر خارجی داشت. گردشگری نزدیک به صفر شد و ۱۲ هزار میلیارد تومان تا مردادماه ضرر وارد شد که برای جبران آن فقط ۱۷۵ میلیارد تومان به شرط حفظ مشاغل پرداخت شد.»
هر چند عواملی مانند کرونا در تضعیف گردشگری کشور، موثر است، اما سیاست بین المللی بازتر عربستان در مقایسه با ایران و برنامه گردشگری منسجم تر، باعث رونق چند برابری توریسم در این کشور شد.
این در حالی است که داشته های تاریخی و غنای فرهنگی دو کشور قابل مقایسه نیست و آثاری مانند تخت جمشید و میدان نقش جهان اصفهان در کمتر کشور عربی به چشم می خورد و ایران در این زمینه پیشتاز است.
می توان گفت « ضعف ممتد مدیریتی» که در طول دولت های مختلف امتداد یافته، عامل عقب ماندگی اقتصادی ایران از بسیاری کشورهای منطقه از جمله عربستان است.
 
حکومت دانشجویان سابق هاروارد بر اقتصاد عربی
 در کشورهایی مانند عربستان، امارات و قطر تحصیل کرده گان دانشگاه های برتر جهانی پس از  بازگشت، معمولاً بلافاصله در پست های مدیریتی به کار گمارده می شوند، دانشجویان سابق ییل، هاروارد، جان هاپکینز و اکسفورد، این کشورها را در بٌعد اقتصادی اداره می کنند.
در کشور ما اما، آقازاده ها و خاندان های دولتی بر اقتصاد چنگ انداخته اند. قرار گرفتن در پست های دولتی مهم اقتصادی، نیازمند رانت، ارتباطات گسترده پشت پرده و وابستگی های سیاسی و جناحی است. جوانان بازگشته به کشور با صورت شش تیغ و افکار توسعه محور، معمولاً با مارک های چون غربزدگی بلافاصله ترد می شوند. در صورت به کارگیری این افراد در موارد استثنایی نیز، سیستم آنها را در خود حل می کند و پس از مدتی همرنگ جماعت می شوند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


نوری
داشتم به این فکر میکردم که چقدر اجحاف شده تو حق تک تکمون واینکه......
ما هیچ ...ما نگاه

هر اشک ما چکیده‌ی صَدها شکایت است🤦‍♀️
آرش
میدونم نظرمو ثبت نمیکنید ولی واقعیت بنویسید بن سلمان گفت که بخاطر انقلاب ایران از ترس مجبور شدیم افراط گرا بشیم چون ایران میخواست حکومت ما هم تغییر بده و ما مجبور شدیم وهابیت به صورت اجباری افراطی اجرا کنیم ولی الان دیگه میخوایم اسلام واقعی میانه گرا بشیم اونجایم که گفت 30 سال اینده نمیخوایم افراط گرا باشیم الکی نوشتید اصلا از کلمه افراط گرا استفاده نکرد و در پاسخ به خبرنگار درباره پروژه بزرگ کشورش گفت ما 30 سال گذشته هیچ استفاده ای از سرمایه کشور نکردیم و نمیخوایم 30 سال بعدم این اتفاق بیفته حالا شما اومدید الکی اینا یه جور به هم وصل کردید که خواننده فکر کنه.....
غیاسی
الحق که همینطوره، بببینید مسئولین ما چی هستند که شاهزاده های فاسد عربستانی هم از آنها بالاترند، همه دولت ها به فکر مردمش هستند غیر از مسولان ما
امین
نمی خوانم از عربستان دفاع کنم ولی به خدا قسم دولت مردان آنها فاسد نیستند اگر فاسد ودزد بودند به اینجا نمی رسدند ما فقط بلدیم توهین وانتقاد بکنیم
اسدالله پیشدار
تمام گفته ها یک سویه بود اگر به تولید نفت عربستان در امروز بنگریم و جمعیت آون وقت باید گفت که خانه همه شهروند عربستانی باید سنگ فرشش طلا باشد .
بجز چند شهر عربستان که توریست زیاد تردد دارد و یا شهروند آن کشورهای خارجی حضور دارند مابقی مردم عرب هیچ بهره ای از این نعمت نمیبرد .
آمریکا و کشورهای دیگر سالانه چقدر سلاح به این کشور میدهند .
در مجموعه ارامکو چند نفر از شهروند عرب مشغول کار هستن در این مجموعه ام بیشترین بهره را شهروند خارجی میبرند .
وا ما ایران برابر آمار وزارت نفت در سالها 54و 55 ایران روزانه پنج میلیون ششصد بشکه نفت تولید میکرده که در آمد آن نصیب کشورهای خارجی یا دادن وام های دستوری به ایتالیا و انگلیس بوده و در ازای باقیمانده صنایع ورشکسته و از دور خارج شده را به ایران تحمیل کردند که خود از نزدیک این مورد را دیده ام نمونه شرکت یخچال سازی لرستان که اقای بهبهانی خط تولید آنرا از آمریکا وارد کرد و میلیارد دلار پول گرفت و این خط تولید هیچ وقت راه نیفتاد.
بسیار زیبا میشود اگر مشکلاتی که سر راه ایران قرار دادن را هم بررسی کنید و آنوقت بیطرفانه.قضاوت کنیم . به عربستان مسافرت کردم . تبعیض طبقاتی از زمین تا آسمان .
مشکل زیاد است .
احسان
برو‌ عامو پی‌کارت. درآمد نفت ایران در سال ۵۴ و ۵۵ صرف وام به ایتالیا میشد؟؟؟ در جریان هستی شرکت نفت ایران و ایتالیا بنام لاپکو و ایمنیکو در جزیره لاوان چند ده میلیارد دلار درآمد نصیب کشورمون کرد؟ شرکت نفت آرامکو جزو‌ بزرگترین و پردرآمدترین بنگاه های اقتصادی دنیاست که پیشرفته ترین تکنولوژی ها در اون استفاده میشه. الان عربستان جزو کشورهای G20 هست و بسرعت در‌ مسیر پیشرفت فرهنگی و اقتصادی قرار گرفته. اما ایران چطور؟ دقیقا از چی ایران منصفانه بگن؟ اقتصاد؟ فرهنگ؟ سیاست خارجی؟ ارزش پول ملی؟ سطح رضایت جامعه؟ دوست داری خودتو گول بزنی برن
توجیحی برا سال‌های ۵۶ و۵۷ کشورهای خارجی هستن بعد از اون پول نفت کی میبره
یک ایرانی
دوست عزیز طرفدار دولت،
این گزارش اومده با عربستان مقایسه کرده. شما بیا با افغانستان مقایسه کن. اصلا با عراقی ک الان باهاش رفیقیم و شهدامون رو باخاک یکسان کردیم بااین رفاقت بیا مقایسه کن. باامارات مقایسه کن. با عمان.اصلا با یمن مقایسه کن.میبینی ک بازم ماعقبیم ازهرجهت بگیری عقبیم. اگر ما تو تحریمیم درست اما اگر توهمین تحریم اداره مملکت رو ب جوونهای تحصیل کرده و باغیرت بدون رانت میدادین الان وضعمون این نبود . بخدا پیشرفت میکردیم.بابا مرد حسابی امار میگه از زمان قبل برجام هم فروش نفتمون بالارفته اما چیزی تواقتصاد مملکت دیده نمیشه. اخه تویی ک جیره خوری اگر طرفداری نکنی پس کی بکنه. یک بار بیا ازنزدیک زندگی مارو ببین. یخچال خالی مارو ببین. والا بخدا ماهم صب تاشب کارگری میکنیم. ولی هیچی ندارین ک بخوریم.چون حقوقمون فقط خرج کرایه و اجاره و نون خالی میشه. برای کشوری ک غیراز نفت و گاز هزار راه درامدی داره ننگه تو تاریخ ک مردمانش اینجوری ب این وضع فلاکت زندگی کنن. ما مسلمانیم دوست عزیز. باید هوای مردممون رو داشته باشم نه هوای مردم غریبه رو. خود عربها ب همدیگه رحم ندارن چرا ما رحم کنیم
یه ایرانی
چرا عربستان با فقط نفت جزو گروه جی بیست هست سال ۵۴ و۵۵ دنیا چه اقتصادی چه تکنولژی داشت حالا چه عربستان چه سوار میشن ما چه تورم ما تورم انها چه شهری داره میسازه
علی
درعربستان گرچه درآمد دولت بالاست ولی سهم اشراف وطبقات خاصی است و30 درصد عربستان فقیر هستن فقط ازعربستان تعریف کردین ولی فقرو نداری زیادی دراستان‌های جنوبی وشرقی عربستان هست راننوشتین عربستان باپول 12 میلیون بشکه نفت اداره میشه ایران تحت تحریم 40 سال است ویک میلیون ن نفت میفروشه جمعیت عربستان یک سوم ایر آن هست صمنا همه چیزراازخارح وارد میکنه درحالی که ایران بیشترارتولیدات کشاورزی وصنعتی ونظامی داخل تولید میکنه.... ا گر عربستان یک هفته تحریم بشه متل قطرمیبینی که چطور محتاج ایران میشه.... ضمنا زمان قبل انقلاب که ریال ماازعربستلن باارزشتربود هم 60 درصد مردم ای آن زیرخط فقربودن.... .
ایرانی
همه تحریم‌ها به خاطر سیاست های مسخره حکومت هست
برو بابا ایران و چه با عربستان ارزش پول ایران عین گاو بدون شیر و گوشتشه
یک ایرانی
اره راست میگی فقیرداره عربستان. اما توایران چی؟؟؟استانی رو نمیشناسی احیانا ک فقر باهاش عجین باشه؟؟؟؟استان های جنوبی عربستان رو میبینی اما استان های جنوبی ایران رو نمیبینی؟؟؟ مرتیکه جیره خور بدبخت. یک هفته جیره تو قط کنن اونوقت ب ……. میفتی بدبخت. اونوقت این مردم جنوبی کشور پنجاه ساله بااین وضع طاقت اوردن و دم نزدن .چون کشورشون رو دوست دارن و عاشق ایران هستن. ماهم عاشق ایرانیم. اما بدم میاد از ادمایی مث تو ک واقعیت ایرانیا رو نمیبینه و از امار و ارقام تو کشورهای خارجی حرف میزنه.
محمد
با سلام.
آیا کشور ما سرزمین فقیری هست؟؟؟
آیا دولت سرمایه داری نیست؟؟
آیا مردم تنبلی مثله عربستان دارد؟؟
ما قدم به قدم در کنار این دولت جنگیدیم صبر کردیم تاغنی ثروت مند شود خدارو شکر که درآمد ما از عربستان کمترهست شاید چیزی برای آیندگان ماند تموم اون نفتی که میفروشن کجا میره؟؟پول های اختلاس ،آقا زادگان کجا میخورنش ؟؟چرا ۹درصد مالیت میدیم راه میریم پول میدیم شهرداری ،اصناف، دسشویی های قم ،صندوق صدقه ،امام زادها ،پول اسفالتتون
مجلس شورای اسلامی بزرگترین غارتگرمملکته و مردم را با نام خانه ملت فریب دادن و در اصل همه عقب افتادگیه ایران بخاطر همین مجلسه که باید اسمش تغییر کنه به خانه دزدها. دونه به دونه شون دزدن
گل گفتی واقعا همین
احسنت خانه مجلس خانه قماره که ملت در آن بد باختند
اگر تو ایران دزدها را مثل عربستان دست قطع کنند ۹۰ درصد از مسولین دست نخواهند داشت
دمت گرم
علی
خوب این اشرافگری هم تو ایران هم هست . مثلاً تهران و تبریز و اصفهان و چند تا کلانشهر و چند تا استان ایران از نظر رفاه در حد مطلوبی به سر میبرند در صورتی که استانی مثل سیستان و بلوچستان فرقش با این استانها از زمین تا آسمان است . پس عدالت در ایران هم که خود را کشوری اسلامی دارد وجود ندارد . ایران هیچ فرقی با عربستان از لحاظ تبعیض وجود ندارد
محمد
باید بحال ایران گریه کرد
Yazdan
دوستان اراده خدا بر این بوده که اعراب ثروتمند شوند تا قبل از اسلام حکومت عربی وجود نداشت اما با ظهور اسلام و تمدن اسلامی و حکومت اموی و۰۰۰
اعراب ایران و شام گرانادا و شمال افریقا را در اختیار داشتند امروز هم لطف خدا شامل حکومت های عربیست ارامکو ثروت تمام ایران را دارد
Mm
خب باید اینم در نظر گرفت ، کشوری مثل قطر بسیار کوچک هستش و جمعیت اون تنها دو میلیون نفر هستش ، طبیعیه که تنها با فروش نفت میتونه به خیلی چیزا برسه ، اما در کشوری مثل عربستان که اندازه اون چیزی نزدیک به اندازه ایران هستش و جمیعت اون تنها حدود یک سوم ایران هست فقر بیداد میکنه ، از سی میلیون نفر مردم حدود ببست درصد اون ها در فقر زندگی میکنند( این آماری هستش که دقیق نیست و ممکنه خیلی بیشتر باشه چون دولت عربستان اجازه انتشار این آمار رو نمیده) که این ها رو هم با یک سرچ ساده داخل اینترنت میشه فهمید. پس نمیشه همچین کشور هایی رو با ایران مقایسه کرد. اگرچه از این هم نمیشه گذشت که علم در صنایع مختلف مثل پزشکی ، جنگی ، مهندسی داخل ایران خیلی بالاتر از کشورهایی مثل عربستان و مانند اینها هستش. نمیخوام از خوش گذرانی و دزدی خیلی از دولتی مردامون دفاع کنم ولی خواستم بگم داخل این کشور دولت مردانی هم هستند که با وجود این همه مشکلات و دزدی ها هنوز دارن به پیشرفت این کشور کمک میکنند و نتیجه هم داده اند.
ایران
کشور قطر کوچیکه،درست.ولی اگه بخوایم قطرو با استان های خودمون مقایسه کنیم.مثلا خوزستان یا بوشهر.... اون وقت چی؟! ایران کلا روی نفت و گازو مس و طلا و... خوابیده.این دو استانی که نام بردم هم مانند قطر،نفت و گاز دارن.ولی 1/100 قطر هم امکانات ندارن و مردمشون در محدودیت بسر میبرن.مانند 99درصد ایرانیا در همه ی استان هامون.
قاسم
فقط باید تاسف خورد به این نظام و عدالتش که بی عدالتی درش بیداد میکنه.
ریحانه مجری
واقعا برای خودم وکشورم متاسفم که باوجود غنای فرهنگی ومعادن سرشارسطح رفاه مردم کشورم بدلیل عدم مدیریت درست منابع وفسادواختلاسگران مالی و... اینقدرپایین است وا حسرتا...
جاسم القحطانی
غنای فرهنگی چیست؟ مشکل ما بی فرهنگی است. مشکل ما اینه که برای گرفتن حقمون از چنگ ظالم تلاشی نمی کنیم. صد سال طول کشید تا اولین اعتراض رو به مغول ها کردیم و از چنگ مغول خلاص شدیم. حالا هنوز ۵۸ سال مونده
محمد
یه نکته ای که اشتباه ذکر شده بود،
تا قبل از انقلاب ایران عقاب اوپک نبود.
در واقع یک شخص ایرانی که اسمش رو همه میدونیم عقاب اوپک بود.
رضا
چون ایرانیها به هیچ گس حتی خودشون رحم ندارند این داستان یگ دو روز نیست داستان صدها سال است ایرانی ها دزدندتقصیر دولت نیست
هیچ ملتی دزد نیست بلکه این سیستم هست که.دزد را زیاد .می کند.
ali
چون ایرانی ها رفاه رو فساد و خحشا میدانند
چون وقتی که دولت فقط به فکر سیر کردن شکم خودشون و بهترین پوشیدن لباس و بهترین مسافرت و بهترین خودرو سوار شدن است و ملت نادان ما از این دولت حقه باز پیروی میکند کشورهای اعراب که شامل عربستان ، قطر ، امارات ، کویت ، بحرین ، عمان است به فکر آبادانی و پیشرفت هستند و بهتر تر از دولت ایران مردم داری میکنند
جاسم القحطانی
ایران با داشتن بزرگانی مثل قالیباف و لاریجانی و شمخانی و رضایی و خاندوزی و احمدی نژاد و رییسی که همه از مصلحان عصر خویش هستند قطعا می تواند مسیر رساندن ملت به بهشت را بخوبی طی کند. یادتان باشد که انقلاب ایران چقدر در پیشرفت کشورهای منطقه موثر بوده وگرنه هیچ کشور پیشرفته ای دور و برمان نداشتیم
سعید
به قول بزرگی. اگر از قصد و با همت هم میخواستید این کشور را بدبخت کنید نمیتونستید. خدایش به این مسئولین باید جایزه داد، که غیر ممکن را ممکن کردند....
ایرانی
اون وقط که اقتصاددانها میگن دین از سیاستواقتصاد جدا باشد به همین خاطر است یه عده هریس جنبره زدن روی منابع ایران فقط برای جلب توجه دارامد کشور رافضل وبخشش میکنند به یه مشت اجنوی که همه انها از هر لحاظ یک تار موی ایرانی نمیشن
فقط میتوانم بگویم درود بر بن سلمان با هوش.
چه قدر بدبختیم
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی