۳
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۱۳۹۷۴۷
وقتی احترام به محیط زیست مساله اول قدیمی ترین پتروشیمی کشور است؛

پتروشيمي شيراز پيشتاز در رعايت استانداردهاي محيط زيست

شركت پتروشيمي شيراز به عنوان اولين پتروشيمي كشور با قدمتی بيش از شصت سال در زمينه توليد محصولات شيميایي و پتروشيميایي فعاليت داشته و به موازات فعاليتهاي جاري خود نسبت به رعايت موازين زيست محيطي اقدام نموده و دراين راستا به اصل پيشگيري از آلودگي و حفظ محيط زيست جامه عمل پوشانده است.
پتروشيمي شيراز پيشتاز در رعايت استانداردهاي محيط زيست
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    در اين زمینه مي توان به اجراي بيش از50 پروژه زيست محيطي با صرف هزينه بيش از  600 میلیارد ريال طي بازه زماني سالهاي 1372 تا 1399 اشاره کرد كه نتايج حاصل از اجراي اين پروژه ها به شرح زیر بوده است.

بخش آب و پساب:
 در این زمینه تعداد قابل ملاحظه ای از پروژه ها با هدف کاهش تولید پساب، بازیافت پساب و نهایتاً کاهش مصرف آب خام مصرفی به اجراء درآمده است که نتیجه آن کاهش بیش از 15 درصد حجمی از مصرف سالیانه آب بوده که معادل بیش از یک میلیون و هشتصد هزار مترمکعب در سال می باشد و تأیید سازمان آب منطقه ای فارس، گواهی بر این مدعا است.

بخش هوا:
در این خصوص شركت پتروشيمي شيراز تاکنون اقدامات مهمی انجام داده است که یکی از این موارد که در سطح صنایع کشور اهمیت ویژه ای دارد و دررسانه های استانی و ملی به نتایج آن اشاره شده، طرح مكانيزم توسعه پاك (CDM)است.
شركت پتروشيمي شيراز در شرايط تحريم هاي بين المللي كه امكان سرمايه گذاري مالي را از شركاي خارجي سلب نموده بود، صرفا به دليل التزام به مسووليت اجتماعي خود در منطقه و جهان و با توجه به تعهدات خود خواسته زيست محيطي به ذي نفعان جامعه، رأسا كل هزينه هاي سرمايه گذاري ارزي و ريالي پروژه CDM را برعهده گرفت.
طرح مكانيزم توسعه پاك (CDM) با هدف كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي به ميزان 425 هزار تن معادل CO2 در سال، با صرف هزينه 320 ميليارد ريال  در اواخر سال 95 با حضور ابتکار، رياست وقت سازمان محيط زيست كشور رسماً افتتاح گرديد.
از نتايج انجام اين طرح مي توان به تحقق 37 درصدی تعهدات صنايع پتروشيمي كل كشور درراستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 اشاره كرد (برمبناي تعهدات كشورجمهوري اسلامي ايران در اجلاس COP2015 پاريس).
از اقدامات دیگر در بخش هوا می توان به تجهيز خروجي برجهاي دانه بندي واحدهاي محصولات اوره و نيترات آمونيم منطقه دو به سيستم پايش دائم آلاينده هاي زيست محيطي، و تجهيز خروجي برج واحد اسيدنیتریک و سه برج HRSG به سيستم پايش دائم آلاينده هاي زيست محيطي اشاره کرد.
همچنین طرح مكانيسم توسعه پاك(CDM)در دبيرخانه پروتكل كيوتو، ثبت بين المللي شده است.
پتروشیمی شیراز در چندسال اخیر نشانها و لوحهای ارزنده ای را در راستای اقدامات زیست محیطی خود دریافت کرده است. دريافت گواهينامه مكانسيم توسعه پاك در سال 1396در راستاي كاهش انتشارگازهاي گلخانه اي مطابق تعهدات جمهوري اسلامي ايران بعنوان اولين پتروشيمي در كشور، دریافت تندیس زرین در سطح وزارت نفت درحوزه محیط زیست و مسوولیت های اجتماعی درسال1399، دريافت گواهينامه کاهش انتشار گاز گلخانه ای بیش از780هزارتن از سازمان ملل براي اولين دوره 18 ماهه پايش (1396-1397) از جمله این جوایز بوده است.

بخش خاک و ضایعات:  
در این خصوص شرکت پتروشیمی شیراز براساس قانون مدیریت پسماندها وکنوانسیون بین المللی بازل نسبت به مدیریت نمودن ضایعات و پسماندهای تولیدی خود همت گمارده که این موارد نتایج مهمی را در سطح منطقه درجهت جلوگیری از آلودگی خاک به همراه داشته است. از جمله این موارد می توان به مطالعات متعدد در زمینه مکان یابی جهت دفن اصولی پسماندهای فرآیندی و ویژه اشاره نمود که این شرکت در این زمینه اولین صنعتی بوده که چنین اقداماتی را به انجام رسانیده است. ضمناّ این شرکت درحال بررسی اجرای پروژه جهت مصرف پسماندهای مذکور به عنوان مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست می باشد.

از سرویس خارج کردن واحدهای  قدیمی و فرسوده :
 ازجمله نکات قابل تآمل در این مورد می توان به برچیدن واحدهای فرسوده و احداث واحدهای با تکنولوژی روز دنیا و با ظرفیتی بیش از 20 برابر واحدهای قدیمی  اشاره کرد. 

احداث فضای سبز:
شرکت پتروشیمی شیراز با احداث بیش از155 هکتار فضای سبز که معادل 30 درصد اراضی تحت تملک می باشد، بیش از10 برابرحد مشخص شده جهت صنایع را به اجراء گذارده است که این مورد تعهد شرکت در راستای جلوگیری از آلودگی اثبات  می کند.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که شرکت پتروشيمي شيراز پس از ارزیابی توسط نهادهای نظارتی و نیز ارزیابی توسط ممیزین داخلی و خارجی  به کسب گواهی نامه هایی از جمله؛ لوح صنعت پاک (سازمان حفاظت محيط زيست كشور)، لوح صنعت سبز(سازمان حفاظت محيط زيست كشور)، لوح صنعت برگزیده سبز(سازمان حفاظت محيط زيست كشور) و گواهينامه تعهد سبز (دفتر امور محيط زيست وزارت صنعت معدن و تجارت) اشاره کرد.


ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی