۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۱۴۱۵۹۵

‌بی‌مهری نفتی‌ها به مردم گچساران

سهم شهرستان گچساران با تولید بیش از ۲۰ درصد نفت و گاز کشور از اعتبارات نفتی، تنها نام و نشان پر سر و صدای «بام نفتی ایران» است.
‌بی‌مهری نفتی‌ها به مردم گچساران
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از 20 درصد از منابع نفت و گاز کشور به عنوان یکی از تأمین کنندگان اصلی این انرژی در کشور شناخته می‌شود.
همگان شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد را با نام بام نفتی ایران می‌شناسند، بام نفتی که سهمش از اعتبارات نفتی فقط همین نام و نشان پر سر و صدا است.
بی‌مهری در اعتبارات نفت مختص به شهرستان گچساران تنها نیست و در واقع استان کهگیلویه و بویراحمد از این منابع نیز کمترین سهم را دارد، ظرفیتی که در صورت اختصاص مناسب می‌تواند به خوبی استان را به سمت توسعه ببرد.
در واقع ساختار اشتباه بودجه ریزی در کشور و ناآشنا بودن مسئولان این حوزه با دردها و رنج‌ها در مناطق مختلف سبب شده تا تقسیم بودجه در مناطق مختلف کشور به صورت عادلانه صورت نگیرد.
شهرستان گچساران با وجود برخورداری از انرژی‌های نفت و گاز و ایفای نقش در درآمدزایی و اقتصاد کشور، متأسفانه در محرومیت‌های بسیاری به سر می‌برد و این شهر اکنون با مشکلات بسیاری مواجه بوده است.
وجود مشکلاتی همچون نبود زیرساخت‌های مناسب شهری، بیکاری بسیاری از جوانان، طولانی شدن پروژه‌های عمرانی شهری به گونه‌ای که برخی پروژه‌ها پس از 10 سال هنوز تکمیل نشده، نبود امکانات و زیرساخت‌های مناسب فرهنگی و هنری، گچساران را به یک شهر محروم تبدیل کرده است.
هم اکنون یکی از معضلات اساسی گچساران بیکاری بسیاری از جوانان تحصیلکرده در این شهرستان بوده که این معضل جوانان بسیاری را در این شهر کلافه کرده است.
نبود مراکز اقتصادی و تولیدی و عدم سرمایه‌گذاری در گچساران از دلایل اصلی بیکاری و افزایش تعداد بیکاران در این شهر بوده که متأسفانه روز به روز تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد.
طولانی شدن برخی پروژه‌های عمرانی و اقتصادی در گچساران مانند پروژه پتروشیمی از دیگر مشکلات و معضلات امروز این شهر بوده و این مسئله نارضایتی‌های مردم را به دنبال داشته است.
علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که ساختار بودجه باید تغییر کند و به‌جای آنکه افرادی در تهران با کمترین شناخت نسبت به مناطق اقدام به تقسیم بودجه کنند، این کار به استان‌ها واگذار شود.
حسینی فرماندار شهرستان باشت نسبت به اختصاص اعتبارات از محل اعتبارات محرومیت زدایی به شهرستان باشت واکنش نشان داد و گفت: شهرستان باشت یک شهرستان 100 درصد محروم بوده و در برخی حوزه‌ها از جمله آب و راه نیازمند توجه ویژه است.
وی افزود: اعتبارات اختصاص یافته برای دو شهرستان گچساران و باشت از 500 میلیارد تومان اعتبارات محرومیت زدایی 68 میلیارد تومان است.
حسینی ادامه داد: دو شهرستان گچساران و باشت به دلیل مشکلات زیاد به ویژه تنش آبی بالا باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد.
الله کرم جانی پور سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: 10 پروژه در شهرستان باشت در حوزه راهداری وجود دارد که برای تکمیل به اعتباری افزون‌بر 50 میلیارد تومان نیاز بوده و این در حالی است که فقط سه میلیارد تومان به این پروژه‌ها اختصاص یافته است.
علی شهابی‌نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: تقسیم اعتبارات محرومیت زدایی بر اساس میزان محرومیت و آمار جمعیتی بین مناطق هدف تقسیم می‌شود.
گچساران با تولید 20 درصد نفت و گاز کشور به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین شهرهای ایران نقش اساسی در اقتصاد دارد ولی از «نفت» تنها «دود» سهم مردم شده است.
اگرچه از شهرستان گچساران به خاطر وجود چاه‌های نفت به عنوان شهری ثروتمند یاد می‌شود ولی در این شهر مشکلات و معضلات بسیاری دیده می‌شود و مردم این شهرستان سال‌ها بوده که با محرومیت‌های بسیاری روبه‌رو است.
آمار بالای بیکاری جوانان، فقر، آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان بیداد می‌کند و برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز هم سبب نشده که محرومیت‌ها و معضلات این شهرستان برطرف شود.

منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی