۹
۹
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۱۴۳۲۴۷
تصمیم مرگبار افزایش قیمت گاز برای متانول ‌سازها؛

متانول سازها در آستانه ورشکستگی

مهدی قدیری
آزاد شدن قیمت گاز و سوخت پتروشیمی ها و افزایش بیش از ۵ برابری قیمت گاز، نگرانی های جدی را در میان فعالان اقتصادی، پتروشیمی ها و به ویژه متانول سازهایی که تا قبل از این افزایش ناگهانی نیز در ضرر و زیان بودند بر انگیخته است.
متانول سازها در آستانه ورشکستگی
به گزارش نفت ما، با افزایش قیمت گاز و رسیدن آن به 8770تومان در هر متر مکعب و افزایش قیمت سوخت تا 2291 تومان در کنار سایر هزینه هایی که در ادامه خواهد آمد، قیمت تولید یک تن متانول که 850 متر مکعب گاز خوراک مصرف می کند، به چیزی در حدود 437 دلار می رسد!



جدول هزینه های فوق، مالیات، مخزن داری و 248 دلاری که متانول ساز مجبور است بابت هر تن متانول به گمرک پرداخت کند را محاسبه نکرده، داده ها و قیمت های جدید خوراک گاز نشان می دهد که دولت، گاز را 36 سنت به ازای هر تن متانول به تولید کنندگان متانول می فروشد.
این افزایش نزدیک به 6 برابری قیمت خوراک و رسیدن ناگهانی آن از 5 هزار به 8 هزارتومان در حالی است که چند ماه پیش وزیر اقتصاد با استناد مصوبه هئیت وزیران گفته بود که قیمت خوراک از 5 هزار تومان بیشتر نخواهد شد! (قیمت خوراک در سال 99  حدود 1200 تومان بود).
بنابراین، متانول ساز بابت هر تن متانول 437 دلار هزینه می کند تا بتواند 330 دلار محصولش را به چین بفروشد. نکته اینجاست که متانول ساز همین پول را هم نمی تواند یک جا از خریدار بستاند، به این معنا که تنها 10 تا 15 درصد کل پول در ابتدا از طرف خریدار پرداخت می شود، بخشی از پول به زمان تخلیه موکول و مابقی طی چند ماه به دست تولید کننده و فروشنده متانول می رسد.
تازه اگر خریدار به هر دلیل بدعهدی کرده و پول فروشنده را پرداخت نکند، طرف ایرانی به این دلیل که در کشوری که تحریم است کار اقتصادی می کند، قادر به شکایت از خریدار یعنی چین در هیچ مرجعی نیست!

آقای وزیر!قیمت گاز متانول سازها را به خاک سیاه می نشاند!
افزایش حیرت آور قیمت خوراک پتروشیمی ها که معلوم نیست با کدام طرح و برنامه، یا احیانا پشت پرده‌های مگو! انجام شده، عملا متانول‌سازها را با ورشکستی مواجه می کند. وضعیت پتروشیمی ها و متانول‌سازهایی که به تازگی وارد مرحله بهره برداری شده اند، در این میان وخیم تر است.
اولین گروهی که از ورشکستگی متانول سازها متضرر می شوند، هزاران کارگری است که در فرایند تعدیل اجباری، کارشان را از دست داده یا اگر خوش شانس باشند و مشمول تعدیل نشوند باید قید افزایش حقوق و مزایا را زده و به نان بخور و نمیری بسازند. متانول سازی که در هر بار گیری نه تنها سودی نمی کند بلکه مجبور است پولی هم از جیب به عنوان ارز برگشتی به گمرک بدهد، مالیات و ارزش افزوده هم پرداخت کند، با کدام پول حقوق پرسنلش را افزایش دهد یا پروژه های جدید را کلید بزند؟

افزایش قیمت گاز،دودی که به چشم مردم خواهد رفت 
طی سه سال گذشته نزدیک به 65 درصد از ارزی که وارد سامانه نیما شده نتیجه فعالیت اقتصادی پتروشیمی ها بوده، یعنی خرید مایحتاج مردم از سبد ارز نیمایی کاملا به عملکرد پتروشیمی ها  بستگی داشته زیرا پتروشیمی ها مجبور بودند ارز ارزان وارد سامانه کنند و تولید کننده ها و واردکننده های مواد اولیه  کالاهای مختلف به این ارز ارزان دسترسی پیدا می کردند. پیامدهای تصمیم دولت مبنی بر افزایش بیش از 5 برابری قیمت سوخت و خوراک در مقایسه با سال گذشته، آزاد کردن قیمت خوراک و تعیین قیمت ها به شکل دستوری، بر زندگی مردم بی تردید مخرب خواهد شد.
قیمت های جدید که ثمری جز ورشکستی متانول سازها ندارد، روند ارزآوری پتروشیمی ها را کند و حتی متوقف خواهد کرد و این مساله با ایجاد تورم، معیشت مردم را شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد. این در حالی است که کشورهایی که ایران به آنها گاز می فروشد تا سود بیشتری در مقایسه با فروختن به پتروشیمی ها کسب کند، به راحتی پول این گاز را در اختیار ایران قرار نمی دهند که ارز وارد کشور شود. به عنوان مثال بدهی کشور عراق بیش از 12 میلیارد دلار است، این کشور سالهاست بدهی خود را پرداخت نکرده، آقایان مسئول هم دست روی دست گذاشته و حتی قادر نیستند عراق را وادار کنند که در عوض بدهی خود، حداقل بدهی 2/1 میلیارد دلار ایران به ترکمنستان را صاف کند!
بدین ترتیب جریان ورود ارز به کشور با مشکل مواجه شده و ضمن عمیق تر شدن بحران نقدینگی، شاهد موج دیگری از تورم خواهیم بود به علاوه اگر متانول سازها و پتروشیمی هایی که مصرف خوراک بالا دارند به دلیل افزایش قیمت خوراک و تداوم روند زیان دهی متوقف شوند، کل زنجیره از کار می افتد. افزایش قیمت خوراک در هفته گذشته به 8 هزار تومان در حالی است که وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی کمتر از یک ماه پیش از تریبون رسمی صدا و سیما اعلام کردند که قیمت خوراک از 5 هزارتومان بیشتر نخواهد شد!!!

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


همشون با هم شریکن سهامدارها همشون یکی هستند شما نگران نباش
این تازه اول بدبختیه، دزدها و بی سوادها و بی غیرت ها همه خوب باهم جفت و جور شدت تو نفت و پتروشیمی.
هممون به خاک سیاه می شینیم با این سیاست ها
در زمان روحانی آدم های سالم و متخصص بودند؟زنگنه ختلان ربیعی نوروزی اینها.....نبودند؟
آفرین به این دولت فخیمع
امین
این مطلب اصلا درست نیست دولت مصوب کرد که قیمت گاز برای پتروشیمیها افرایش پیدا نکنه
نفت ما جدیدا چرت و پرت و حاشیه مینویسی
فقط دنبال سیاه نمایی هستید
آقای عزیز! داری میبینی که افزایش داده، شما مگه تواین کشور نیستی مگه اخبار نمی خونی؟ خوب همه حرف همینه که دولت زده زیر حرف و مصوبه اش. شما برو قیمت های جدید بخون کار نداره که
نیکو
اتفاقا مطلب کاملا درستیه، شما احتمالا بی اطلاعی و صرفا خواستی چیزی گفته باشی،
این نتیجه بی تدبیری دراحداث واحدهای متانول است واحدهایی که پول خوراکش راهم درنمیاورد.راستی اینهمه واحدمتانول برای چه بود؟
بی تدبیری و سو مدیریت در همه جا موج میزند
همیشه راحتترین کار ممکن را صورت می دهند
قطع کردن گاز!!!
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی