۸
۱۳
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲
کد مطلب : ۱۴۶۵۵۴
نامه وارده؛

مرثیه ای برای پژوهش در صنعت پتروشیمی

مهدی قدیری
حکایت صنعت پتروشیمی در سرزمین ایران، حکایت غریبی است.
مرثیه ای برای پژوهش در صنعت پتروشیمی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،     در سرزمینی که از لحاظ مجموع نفت و گاز رتبه اول را در جهان دارد و مزیت بالقوه آن در تبدیل نفت و گاز به مواد پتروشیمی است، پستهاي حساس این صنعت پیچیده و داراي تکنولوژي بالا، مانند مدیریت پژوهش که سنگ بناي دانش بنیان شدن صنعت است، آنقدر بی ارزش قلمداد شده که به عنوان هدیه و وسیله اي براي نشان دادن ارادت، مورد مبادله قرار گیرد. به عنوان مثال اخیرا در شرکتی بنیادین که ستون اصلی صنعت پتروشیمی در ایران است و به عنوان جایگزین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در توسعه صنعت پتروشیمی تلقی می شود و با توجه به اینکه 42 درصد کل تولیدات پتروشیمی ایران متعلق با این شرکت است نقش مهمی در ارزآوری برای کشور در شرایط ظالمانه تحریم ها دارد،  فردي به عنوان مدیر پژوهش (که در ساختار سازمانی جدید شرکت، عنوان " مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول ، فناوري و نوآوري گروه" دارد)  انتخاب شده است که در رشته هوافضا تحصیل کرده و حتی یک ساعت هم در سایتهاي پتروشیمی سابقه فعالیت نداشته است. بدیهی است که در چنین پست حساسی، فردي می بایست خدمت نماید که علاوه بر داشتن مدارج بالا و انجام پژوهشهاي مرتبط با صنعت پتروشیمی در هنگام تحصیل، حداقل چندین سال در واحدهاي تولیدي شرکت در بخشهای مختلف مانند فرآیند و بهره برداری کار کرده و با مشکلات این واحدها آشنا باشد. همچنین در انجام پروژه های توسعه محصول نقش موثری داشته باشد. در حالیکه فرد مذکور علاوه بر مرتبط نبودن رشته تحصیلی اش با صنعت پتروشیمی، حتی یک روز هم سابقه کار در سایتهاي تولیدي و پروژه های توسعه محصول ندارد.
واقعیت این است که با وجود افراد توانمند و دارای دانش و سابقه کار در واحدهای تولیدی و ستادی در صنعت پتروشیمی، انتخاب چنین افرادی در چنین سمت سازمانی ویژه ای، تنها یک شبهه بر جای می گذارد و آن هم زد و بندهای پشت پرده سیاست است. 
و چنین می شود که در کشوري که صنعت پتروشیمی آن داراي قدمت بیش از 60 سال است و تاکنون با سرمایه گذاري 71 میلیارد دلار 63 مجتمع در آن ساخته شده است، هیچ ردي از صنعت دانش بنیان به چشم نمی خورد.  مطابق با آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاکنون 286 دانش فنی در صنعت پتروشیمی خریداري شده است. اما با وجود داشتن 9 دانش فنی براي محصول متانول، 14 دانش فنی واحد الفین، 33 دانش قنی براي واحدهاي آروماتیک، 9 دانش فنی براي محصول اوره، 11 دانش فنی براي محصول آمونیاك، 4 دانش فنی براي محصول اتیلن گلایکول، 22 دانش فنی براي محصول پلی اتیلن، 6 دانش فنی براي محصول پلی پروپیلن، 7 دانش فنی براي محصول پی وي سی ، 6 دانش فنی براي محصول پلی استایرن و تکراري بودن بسیاري از آنها، تنها یک دانش فنی که براي محصول پلی استایرن است در پتروشیمی تبریز بومی سازي شده است که نشان می دهد هیچ حرکت قابل توجهی در جهت دانش بنیان نمودن صنعت انجام نشده است و متاسفانه با دیدن چنین حکمهایی براي مدیریت پژوهش، آینده رو به قهقراي پژوهش و صنعت پتروشیمی کاملا مشهود است.
در واقعیت باید گفت که با وجود چنین افراد غیر مرتبط و نا کارایی (چه از لحاظ سابقه آموزشی و چه از لحاظ سابقه کاري)  در سمت حساس پژوهش، شگفت انگیز نیست که بگوییم بعد از گذشت بیشتر از 6 دهه از آغاز صنعت پتروشیمی در ایران، ما همچنان در نقطه اول راه بوده و طرحهاي پتروشیمی به دلیل نبود دانش فنی می بایست سالها، خاك خورده و هزینه هاي هنگفتی را ) گاها تا سه برابر میزان پیش بینی سرمایه گذاري اولیه) برصنعت پتروشیمی تحمیل کنند.
در حالیکه در کشور همسایه ما عربستان، شرکت سابیک در سال 2021 ، دو محصول ویژه در لیست 100 فناوری انقلابی برتر جهان دارد، صنعت پتروشیمی ایران، در صحنه تولید محصولات فناورانه برتر، نه تنها هیچ جایگاهی نداشته بلکه حتی برنامه ای برای کپی سازی از فناوری های در دسترس خود نیز ندارد. البته با انتخابهایی این چنینی برای پست حساسی مانند مدیریت پژوهش، چنین سرانجامی برای صنعت پتروشیمی ایران کاملا قابل پیش بینی بوده و با ادامه حرکت در این مسیر، نمیتوان انتظاری از  صنعت پتروشیمی ایران برای رقابت در عرصه های بین المللی داشت.
و سخن آخر اینکه، انتخاب افراد در پستهای کلیدی صنعت پتروشیمی انسان را یاد داستان "لباس جدید پادشاه" هانس کریستین اندرسن می اندازد. واقعیت این است که پادشاه پژوهش، لباسی بر تن ندارد، بزرگان قوم، بی جهت مدیحه سرایی نکنید،  واقعیتها را بی پرده ببینید، تا اگر ذره اي می خواهید در جهت منویات رهبر معظم جمهوري اسلامی حرکت کنید، با سمت های حساس و ویژ ه ای مثل پژوهش، برخورد سیاسی نکنید، شاید بتوانید این صنعت را به مسیر درست بازگردانده و در جهت صنعتی دانش بنیان حرکت کنید. در غیر این صورت در این دنیای مملو از رقابتهای تنگاتنگ و فشرده، صنعت پتروشیمی ایران به راحتی از عرصه رقابت حذف خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ز.علیزاده
سابقه کار در سایتهای عملیاتی باعث ارتقائ دیدگاه فرد در صنعت می شود. چقدر عجیب هست که حتی این مورد را هم در انتخاب افراد در سمتهای مدیریتی پژوهش در نظر نمی گیرند. صنعت پتروشیمی به کجا میرود؟
صنعت پتروشیمی کلی متخصص مثل ایشان که مکانیک خوانده دارد. حتما میخواهید از بیرون کسی:رابیاورید. آقا زاده سراغ دارید؟ کلی آدم بدرد نخور از بیرون آورده اند در پتروشیمی و کسی صدایش در نیامد. حالا یک نفر از دل پتروشیمی به اینجا رسیده و همه سنگ می اندازند.
پتروشیمی بخشهای مختلف داره و هر کسی باید در جایی که شایستگی اش را داره کار کنه. اگر فقط همین اصل در کشور ما رعایت می شد الان کشور ما در این وضعیت نبود. اینکه طرف پتروشیمی کار کرده که دلیل نمیشه مدیر پژوهش بشه
احمدی
چرا ملت ما از سر بیکاری دنبال نشر اخبار کذب هستن، فرد نامبرده الان 5 ساله که رییس پژوهش و فناوری هستن، رشته تحصیلی فرد مذکور مهندسی مکانیک بوده و از طریق آزمون جذب صنعت پتروشیمی شده و 18 سال سابقه کار در صنعت را دارد و اتفاقا با عملکرد مثبتی که داشته توانسته جایگاه واحد پژوهش و فناوری هلدینگ خلیج فارس که تقریبا صفر بوده امروز به جایگاه قابل قبولی برسونه. لذا این شائبات بی پایه و اساس هیچگونه خللی به عملکرد فرد مذکور وارد نخواهد کرد. تهمت و افترا از دیدگاه اسلام بشدت نهی شده است.
چطور ادعا می کنید که این فرد 5 ساله که رئیس پژوهش هست در حالیکه همین الان هم در ساختار نفتی شرکت هلدینگ هیچ سمتی در پژوهش ندارد و در حال حاضر با سوء استفاده از آشفته بازار هلدینگ حکم گرفته است. ضمن اینکه بسیاری از افراد در حال حاضر در هلدینگ کار می کنند که سابقه کاری بسیاربیشتر از این فرد دارند، در سایتهای تولیدی کار کرده اند، مدارک مرتبط دارند اما در ساختار سازمانی جدید هلدینگ حتی سمت کارشناس هم به ایشان داده نشده است. در حال حاضر واحد پژوهش هلدینگ چه فعالیتی انجام میدهد؟ جز اینکه کارانه واحدهای تولیدی را بر اساس پروژه های پژوهشی انجام شده تعیین می کند. آیا این درست است که کسی که هیچ سابقه کاری در سایت نداشته و از لحاظ علمی در جایگاه امتیاز دهی به پروژه های پژوهشی نیست، با امتیازهایی که میدهد کارانه شرکتهای تولیدی را تعیین کند؟
بهروز
با سلام
تا جایی که بنده در جریان هستم ایشان خدمات ارزشمندی در زمینه پژوهش ارائه داشتند.
با آرزوی موفقیت روزافزون برای ایشان
میشه بفرمایید کدوم خدمات؟
میرزایی
واقعا جای تاسف و تاثر است حضور همچین قلم به دستانی در حوزه پتروشیمی که هیچ علمی نه به این صنعت دارند و نه به افرادی که در این عرصه حضور فعال مستمر و پرتلاش دارند.
این گونه ادبیات در جایگاه این مدیر محترم نیست و این وصله ها به ایشان نمیچسبد.
بهتر است ابتدا تحصیلات سوابق تلاش ها زحمات و کارهای ایشان را بررسی کنید سپس مورد نقد بی انصافانه و نادرست گونه قرار دهید.
شما اگر واقعا با صنعت پتروشیمی آشنایی داشتید هیچ وقت چنین اظهار نظری نمی کردید. ولی امان از دست بی سوادی و بدتر از آن بی سوادهایی که با اعتماد به نفس اظهار نظر هم می کنند.
محمدی
کاش هرکسی را قلمی نمیدادند......
این بزرگوار ک دست ب قلم شدند انگار درک درستی از صنعت و پتروشیمی نداشتن ، ما که خانم دکتر را ازنزدیک میشناسیم و در محضر ایشان شاگردی کرده ایم ،ایشان لیاقتشون بالاتر از جایگاه فعلی ست
یاحق
مطمئن هستید که نویسنده هیچ سابقه ای در صنعت نفت نداشته؟ این اعداد و ارقام را از کجا آورده است؟ آیا به ایشان قلم اعطا شده است؟ من خودم به عنوان کسی که سالها در سایت کار کرده، دو تا دکترای مرتبط خونده و در ستادهای وزارتخانه کار کرده، مطالب نویسنده را کاملا تایید می کنم . معضل اصلی کشور ما وجود پاچه خوارهای بی سوادی است که با وجود داشتن سواد اندک، بزرگان با سواد صنعت را به سخره می گیرند و توان شنیدن حقیقت را ندارند. حقیقت این است که پژوهش در سرزمین ما با وجود افراد بی سواد در سمتهای مدیریتی این بخش، همانطور که تا بحال بجایی نرسیده، در صورت ادامه این روند بجایی هم نخواهد رسید.
با خواندن بعضی از نظرات متوجه شدم مشکل مملکت ما نه تنها مدیران بیسواد است بلکه مجیز گویان بیسواد نیز است. چرا که مدیران بیسواد ، افراد بیسواد پاچه خوار دور خود جمع می کنند تا بیسواد بودن و بی کفایتی ایشان مشخص نشود
متاسفانه مشکل اصلی این است که در کشور ما فرق بین علم و شبه علم مشخص نیست. لذا پیشنهاد می شود افرادی که جهت جایگاههای پژوهشی پیشنهاد می شوند، با یکسری از معیارها مانند: رشته تحصیلی مرتبط، انجام پژوهشهای مرتبط با صنعت مرتبط در مقاطع مختلف تحصیلی، داشتن سابقه مرتبط در سایتهای تولیدی (بخصوص شرکتهایی مانند هلدینگ که دارای شرکتهای تابعه تولیدی می باشند و پژوهش ستاد، نقش رهبری آنها را دارد) همچنین سابقه کار در بخش های مرتبط ستاد و حتی وزارتخانه مرتبط (جهت درک نقش رهبری و قوانین کشوری حاکم) و.. توسط افراد خبره سنجیده شوند تا انشاالله هزینه هایی که برای پژوهش انجام می شود جهت گیری درستی پیدا کند.