۹
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۵۰۶۲۹
با تعلل و سوء مدیریت در تعمیر و تعویض کمپرسور و توربین بخار اتفاق افتاد:

عدم النفع ۲۰۰۰ میلیارد تومانی پتروشیمی مسجدسلیمان

پتروشیمی مسجدسلیمان با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۷۵ هزار تن اوره و ۶۸۰ هزار تن آمونیاک پس از بهره برداری رسمی در اردیبهشت ۱۴۰۰ چالشهای متعددی را پشت سر گذاشته است. بعد از برکناری مدیرعامل منصوبی صندوق بازنشستگی که ۴۵ روز بیشتر طول نکشید، گروه ناکارآمد دیگری زمام امور را به دست گرفت.
عدم النفع ۲۰۰۰ میلیارد تومانی پتروشیمی مسجدسلیمان
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، در حالی که پتروشیمی مسجد سلیمان با چالشهای مدیریتی دست و پنجه نرم می کند و گزینه های متعددی برای مدیرعاملی این شرکت مطرح شده است، هم اکنون به مدت یک ماه است که به خاطر نقص فنی و از سرویس خارج شدن کمپرسور سنتز واحد اوره و توربین بخار وارد اورهال اجباری و توقف تولید شده و معلوم نیست تا کی به مدار تولید برگردد.
در حالی که مشخص نیست چرا وقتی با انجام تعمیرات چند روزه این نقائص قابل حل بود و واحدها می توانست مجدداً در مدار تولید قرار بگیرد، اقدام فوری و عاجلی صورت نگرفته است. شایان ذکر است که اورهال مسجد سلیمان در بهمن ماه بوده و به مدت دو ماه این اورهال طول می کشد.
آیا دلیل این تعلل چیزی جز ناکارآمدی مدیریتی می تواند باشد. در این مدت یک ماهه حدود2000 میلیارد تومان عدم النفع مجتمع بوده است که به بازنشستگان وارد شده است.
ناکارآمدی مدیران پتروشیمی مسجد سلیمان نه تنها به سهامداران خسارت وارد کرده، بلکه بازار اوره صادراتی کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده و از درآمد ارزی در شرایط تحریم نفت، محروم کرده است.  از طرفی بانک عامل را دچار بحران جدی کرده به طوری که بانک عامل ناگزیر به فروش سهام های ضمانت برای جایگزینی اقساط عقب افتاده نموده که ضربه مهلک دیگری به صندوق بازنشستگی می باشد.
این ناکارآمدی و سوء مدیریت در حالیست که طی چندماه گذشته مهندسان واحد تعمیرات بارها بابت تعمیر یا تعویض قطعات کمپرسور و توربین بخار هشدار داده بودند، ولی وقعی به آنها گذاشته نشد. سهل انگاری که منجر به توقف تولید و تعطیلی تمامی خطوط تولید مجتمع انجامید، به دنبال خود نارضایتی، اعتراض و اعتصاب  کارگران را به خاطر مسائل معیشتی به همراه داشته است. همچنین این توقف تولید، موجب تاخیر در بازپرداخت تسهیلات اخذ شده و جریمه برای شرکت می شود که باز به ضرر هلدینگ بالاسری و سهامدارانش است.
لازم به ذکر است که هلدینگ «صبا انرژی» متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری با ۶۶.۵۵ درصد سهم و بخش خصوصی با ۳۳.۴۵ درصد، سهامداران پتروشیمی مسجدسلیمان هستند و سرمایه ۸۵۰ میلیون دلاری این مجتمع از محل آورده سهامداران و خط اعتباری چین تأمین شده است.
لذا با توجه به توضیحات فوق، ضرورت ساماندهی و اقدامات عاجل برای پیشگیری از وارد آمدن خسارات بیشتر تحمیلی به سرمایه بازنشستگان کشوری، بیش از هر زمانی احساس می شود.. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی