۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶
کد مطلب : ۱۵۰۹۴۴

گلایه مردم از کمبود گاز مایع

با توجه به گزارشات متعدد مردمی که از زابل صورت گرفته و درخواستهای مردمی در زمینه کمبود گاز مایع، تعدادی از شهروندان سیستانی خواستار پیگیری این موضوع شدند.
گلایه مردم از کمبود گاز مایع
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، محمدی یکی از شهروندان گفت: در تمامی شهرها مردم چه در فصل تابستان چه زمستان دغدغه ای برای گاز ندارند در حالیکه ما در منطقه سیستان، هنوز گاز شهری نداریم، این چه نوع خدمت به مردم است، چرا با اینکه می گویند گاز به سیستان رسیده ولی هنوز کاری انجام نشده که مردم از این نعمت استفاده کنند، فقط در چند نقطه گاز رسانی شده آن هم بصورت تزریق در مخزن که مردم استفاده کنند، چرا روند گاز رسانی را سرعت بیشتری نمی دهند منتظر چه چیزی هستند؟
وی ادامه داد: باید در همه امور دغدغه داشته باشیم و در فصل زمستان که سرما امان مردم را می گیرد، ما تازه باید بدنبال کپسول گاز از این شرکت به آن شرکت باشیم و دنبال این خودرو و آن خودرو برویم تا بتوانیم با هزار خواهش و تمنا کپسول گاز تهیه کنیم.
سارانی از دیگر کسانی بود که نسبت به کمبود گاز مایع گلایمند بود و گفت: هر ساله این مشکل در زابل بوده و هیچ وقت در مورد رفع آن بدرستی تصمیم گرفته نشده است.
 کریمی یکی دیگر از شهروندان هم گفت: همه ایران از دورترین نقاط در شهرهای شمالی گرفته تا مناطق جنوبی کشور از نعمت گاز برخوردارند اما پس از 43 سال که از انقلاب می گذرد هنوز ما در سیستان باید همچنان برای یک کپسول گاز در صف های طولانی باشیم، اگر کارمندیم باید حواسمان به این باشد که پاس بگیریم یا مرخصی بگیریم که بتوانیم زودتر در صف حاضر بشویم که بتوانیم کپسول خالی را با کپسول پر تعویض کنیم، اگر شغل آزاد داشته باشیم باید مغازه و محل کسب را تعطیل کنیم تا بتوانیم به موقع کپسول دریافت کنیم.
وی ادامه داد: هنوز به یادم نمی آبد که زمستانی آمده باشد و مردم برای گرفتن کپسول گاز در صف نباشند و دغدغه نداشته باشند.
شهرکی ازدیگر افرادی بود که در این گفت‌وگو ضمن تائید صحبت های سایرین گفت: شما اگر دقت کنید زمانی که کمبود گاز است و جایگاه های توزیع گاز، با کمبود گاز مایع مواجه هستند اتفاقا در بازار آزاد و در کنار مغازه ها و یا دست فروشانی که  گاری دارند به راحتی  و به وفور کپسول یافت می شود و گاهاً بین 80 تا 100 هزار تومان هم به مردم می فروشند.
وی ادامه داد: چرا باید اینگونه باشد و مردم مرتباً در فشار قرار بگیرند و دستگاه های نظارتی روی این مواردکار نکنند تا عرضه خارج از شبکه صورت نگیرد، کم فروشی انجام نشود و مواردی از این قبیل اتفاق نیفتد و اگر جلوی عرضه خارج از شبکه را گرفتند با شدیدترین شکل ممکن با متخلف برخورد کنند، حالا اگر شرکت باشد تنبیهات سخت مثل جریمه های چندصد میلیونی، اگر ماشین حمل باشد توقیف ماشین برای چندماه و جریمه نقدی، اگر مغازه باشد به همین شکل، یقین داشته باشید که نه تنها تخلفی صورت نمی گیرد بلکه اصلا کمبودی هم اتفاق نمی افتد ولی وقتی نظارتی نیست و اگر هست ضعیف است، معلوم است که همه هر کاری که دلشان بخواهد می کنند و در این وسط، مردم باید تمام فشار را متحمل شوند.
 نورا یکیدیگر از شهروندان هم گفت: مرتباً می گویند که خط گاز به خط اصلی وصل شده ولی هنوز که هنوز است کاری انجام نشده، فقط روستای سیاهمرد و یک حدودی از دو سه محله دیگر در رسالت و آیت ا... بختیاری را علمک داده اند، و چند سال است که هنوز تکانی نخورده اند، در حالیکه زابل چند هزار نفر جمعیت دارد، اگر روند گاز رسانی اینگونه باشد فک نکنم تا 20 سال دیگر هم نوبت ما که در وسط شهر هستیم برسد.
وی ادامه داد: اسمی شده که گاز به سیستان رسیده، ولی ما که در این منطقه زندگی می کنیم هنوز چیزی احساس نکرده ایم و با این طریق کار کردن و گاز رساندن، فکر نکنم که عمر ما کفاف بدهد که از این نعمت بهره هم ببریم.
سنچولی یکی دیگر از شهروندان هم گفت: کاش مسئولین ما قدری بیشتر به فکر مردم و منطقه می بودند تا مردم اینطور اذیت نمی شدند و اینگونه تن و بدنشان برای حداقل های زندگی نمی لرزید، واقعاً حق مردم سیستان این نیست که اینگونه زندگی کنند، ما هم در بحث آب مظلوم واقع شدیم، هم در بحث گاز، هم در بحث راه، ولی هیچ کسی به فکر مردم نیست، که اگر می بود اوضاع مردم بهتر بود.
وی افزود: چند صباح دیگر که ذخیره آب سیستان تمام شد مسئولین آن وقت چه جوابی به مردم می دهند؟، چرا تا بحال فکری برای این مشکل نکردند، چرا دولت فکری برای این مردم نمی کند، آب یعنی زندگی وقتی آب نباشد یقین داشته باشید کسی هم نیست.
وی ادامه داد: در بحث گاز هم به همین شکل است همیشه ما در بحث کپسول های گاز مشکل داشتیم حتی اتفاق افتاده در دل تابستان هم کپسول گاز نبوده که مجبور می شدیم از بازار آزاد تهیه کنیم، مگر مسئولین نمی دانند که بازار آزاد وجود دارد و شرکت ها به آنها بهتر کپسول می فروشند چون آنها مشتری های دائمی شان هستند در نتیجه همیشه کپسول برای آنها وجود دارد حالا چه کمبود باشد چه نباشد.
 براین اساس به سراغ معاون برنامه ریزی فرماندار ویژه زابل رفتیم تا در این خصوص توضیحات مربوطه را از وی جویا شویم، سرابندی معاون برنامه ریزی فرماندار زابل گفت: در حال حاضر در حدود 100 تن گاز مایع وارد منطقه سیستان می شود که این مقدار با توجه به پیک مصرف در فصل زمستان جوابگوی نیاز شهروندان نمی باشد.
سرابندی افزود: با توجه به اینکه نگاه فرماندار ویژه زابل، نگاه به کل منطقه سیستان است از این‌رو، نیاز است تا با توجه به ورود واگن‌های حمل گاز از عسلویه به زاهدان، تامین گاز مایع از این محل دیده شود، چراکه در سیستان بیش از 110 هزار خانوار مصرف کننده گاز مایع می‌باشند.
وی ادامه داد: تصمیم برآن شده تا در حال حاضر که کمبود گازمایع در منطقه وجود دارد نظارت بصورت مستمر در جایگاه‌های توزیع گاز انجام شود و ماشین‌هایی که اقدام به حمل سیلندرهای گازمایع برای روستاها می‌کنند به منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و همینطور جلوگیری از گرانفروشی، حتماً با هماهنگی و دارای نامه کتبی از فرمانداری باشند.
معاون برنامه‌ریزی فرماندار ویژه زابل اضافه کرد: تلاش براین است تا با توزیع به موقع گاز مایع معطلی مردم در صف‌های گاز به حداقل زمان ممکن برسد.
سرابندی ادامه داد: ما در فروردین ماه سال 1400 دوهزار و 979 تن سهمیه گازمایع داشتیم که این رقم در فروردین ماه 1401 به سه هزارتن رسیده است، اردیبهشت ماه 1400 سهمیه ما 3 هزار و 97 تن بوده، در حالیکه در اردیبهشت 1401 بامقداری کاهش، به 2 هزار و 850 تن  رسید، در آبان ماه 1400،  سهمیه ما 3 هزار و 305 تن و در آبان ماه 1401، 3 هزار و 306 تن سهمیه گاز بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه حدود 100 تن سهمیه گاز مایع داریم، اما با توجه به اینکه از تمامی شهرهای منطقه سیستان برای دریافت گاز مایع به زابل می‌آیند، براین اساس، نیاز روزانه گاز مایع 150 تن باید باشد تا باعث شود که مردم برای گرفتن گاز مایع در صف‌ها معطل نشوند.
معاون فرماندار زابل افزود: در بحث کم فروشی‌ها شخصاً چندین بار با تیم‌های متعدد اقدام به بازرسی از جایگاه‌های توزیع سیلندر گاز کرده‌ام و کپسول گاز را از مقصد توزیع گرفته و جای دیگر بر روی ترازو گذاشته ایم که دو مورد در این خصوص پرونده کم فروشی تشکیل و به تعزیرات معرفی شده است.
سرابندی در پاسخ به این سئوال که به نظر شما جریمه نقدی اندکی که برای کم فروشی در نظر گرفته می شود، آیا بازدارنده است؟، افزود: جریمه کم فروشی برای تاسیسات گازمایع در نظر گرفته می شود گذشته از آن، بستگی به این موضوع دارد که برای این پرونده چند روز کم فروشی در نظر گرفته شود که براین اساس، جریمه های نقدی برای آن‌ها در نظر گرفته می شود، ولی جریمه های 400 تا 500 میلیون تومانی که برای تاسیسات گازرسانی در نظر گرفته می شود بازدارنده خواهد بود، اما این بدان معنی نیست که سیستم نظارتی به بحث حساس نظارتی خود نپردازند، بلکه تلاش کرده ایم تا به صورت مستمر در بحث نظارت در این زمینه از تمامی امکانات و نیروهای لازم بهره ببریم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تنها شرکت توزیع کننده گاز مایع در سیستان، شرکت پرسی ایران گاز است و این شرکت مکلف است تا گاز مورد نیاز منطقه را تامین کند و باید ناوگانش را در این سالها تقویت می کرده اما در حال حاضر دارای ناوگان تقریباً ضعیف و فرسوده ای می باشد.
 معاون برنامه ریزی فرماندار زابل با بیان اینکه تاسیسات گاز در شهر زهک یک مورد ماشین حمل گاز ندارد و معلوم است که در این فصل، دچار مشکل می شود، افزود: همین امروز 5 ماشین تویوتا به منظور حمل کپسول های گاز برای روستاهای زهک، به زابل آمده بودند، و ما میتوانستیم اصلا به آنها گاز ندهیم ولی با توجه به اینکه باید به همه منطقه سیستان توجه شود و مشکل کمبود گاز برای همه منطقه مرتفع شود، این کار را نکردیم و جالب است بدانید که در روستاها اصلا مشکل تامین گاز مایع نداریم چون ماشین های حمل سیلندرهای گاز مایع مرتباً خدمات دهی می کنند.
وی اضافه کرد: می توانیم با توجه به اینکه شهرستانهای زهک، هیرمند و نیمروز تاسیسات گاز مایع دارند نگذاریم که گاز مایع از زابل خارج شود ولی با توجه به اینکه نگاه فرماندار ویژه زابل به عنوان معاون استاندار نگاهی است که باید به کل منطقه سیستان توجه شود و این بعنوان وظیفه، برای ما تعریف شده که تامین گاز حوزه سیستان نیز برعهده ما قرار داده شد است،
معاون فرماندار زابل در خصوص واگن‌های حمل گاز مایع که از عسلویه به زاهدان می آید، گفت: باید از این واگن ها به منظور تامین به موقع گاز مایع به منطقه سیستان کمک شود اما مشکلی که وجود دارد این است که ما در حوزه بلوچستان با درد قاچاق گاز مایع مواجه هستیم، این درحالی است که در زاهدان 100هزار خانوار گاز خانگی شهری دارند و چیزی حدود 60 هزار خانوار باقی می مانند که باید گاز مایع بین آنها توزیع شود ولی می بینیم 150 هزار تن گاز مایع در آنجا توزیع می شود ولی در زابل 130 هزار خانوار هستند در حالی که 700 خانوار گاز شهری دارند.
سرابندی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه با توجه به دغدغه مردم در خصوص کندی روند علمک گذاری در زابل نیز گفت: در حال حاضر روند علمک گذاری به نسبت سالهای قبل بسیار بهتر شده است، و شرکت استان یزد هم به عنوان معین در بحث گاز رسانی شهری به زابل اضافه شد.
وی ادامه داد: قرار براین است تا براساس دستور فرماندار زابل، روزانه 100 علمک در شهر زابل گذاشته شود و تا پایان سال باید 10 هزار علمک گذاشته شده باشد و مرتباً در خصوص روند علمک گذاری رصد می شود و به جد این موضوع در دست پیگیری و اقدام قرار دارد.
وی ادامه داد: در سه سال گذشته چیزی حدود 700 علمک گذاشته شده ولی در این جند ماهه اخیر ما توانسته ایم 700 علمک دیگر بگذاریم و با توجه به اینکه تاکید فرماندار بر سرعت دادن به این موضوع می باشد، مقرر شده تا روزی 100 علمک کار گذاری شود تا شروندان هرچه زودتر بتوانند از نعمت گاز شهری برخوردار شوند.
معاون فرماندار زابل در خصوص نقاطی که علمک دارند اما هنوز کار تحویل علمک از سوی پیمانکار به شرکت گاز انجام نشده، گفت: مناطقی که این گونه علمک گذاری شده است باید یکجا تحویل شرکت بشوند تا به یکباره به خط وصل و گاز دار بشوند.
سرابندی ادامه داد: در حال حاضر395 کیلومتر از شبکه اصلی کار شده و 48  کیلومتر دیگر مانده تا شبکه اصلی داخل شهر به خط اصلی انتقال گاز، وصل شود که این مورد هم تا بهمن ماه انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: گاز شهری ما در حال حاضر برای آن دسته از مشترکینی که علمک داشته اند بصورت تزریق در مخازن تامین می شود، اما آن قسمت هایی که تازه علمک گذاری می شوند با توجه به اینکه مقدار کمی از شبکه اصلی داخل شهرمانده و یک ایستگاه تقلیل فشار نیاز دارد تا به خط اصلی انتقال گاز وصل شود و در واقع ما از اینجا تا عسلویه متصل هستیم اما باید شبکه داخل شهر کامل شود و مورد تست قرار بگیرد تا بتوانیم به خط اصلی وصل کنیم.
معاون فرماندار زابل اضافه کرد: برنامه داریم تا با علمک گذاری های جدید و تکمیل شبکه اصلی شهر، به یکباره چند هزار مشترک را به خط اصلی انتقال گاز وصل کنیم.
سرابندی ادامه داد: خوشبختانه فرماندار زابل مرتباً بصورت روزانه پیشرفت شبکه را رصد می کند درحالیکه اگر در سالهای قبل نیز این گونه عمل می شد، الان شبکه زابل کامل بود، در شهر زابل متاسفانه نقاط اصلی شهر را حتی یک متر هم کار نکرده اند، در حالیکه در شهر زهک شبکه داخلی شهر در حال حاضر کامل شده و علمک گذاری ها انجام شده و اگر ایستگاه تقلیل فشار گذاشته شود می توانیم همه شهر را اشتراک گاز بدهیم و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


سلام کسانی که گاز آرپیجی برای خودرو استفاده میکن از افراد محروم جامعه هستند که خودرو مدل پایین دارند و نمی توانند خودرو تحویل بدهند چون پولی برای جایگزین ماشین ندارند چطور می گوید دولت حامی مستضعف است
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی