۲
۳
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱
کد مطلب : ۱۵۴۵۹۱

یکه‌تازی شپدیس ماحصل تلاش مدیریت پیشین/چگونه پرچمداری صنعت اوره کشور ارتقا یافت؟

شرکت پتروشیمی پردیس تولید و عرضه کننده محصولات آمونیاک و اوره، مالک بزرگترین مجتمع تولیدی آمونیاک و اوره درخاورمیانه و نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان می باشد.
یکه‌تازی شپدیس ماحصل تلاش مدیریت پیشین/چگونه پرچمداری صنعت اوره کشور ارتقا یافت؟
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،هر واحد تولیدی اوره و آمونیاک به صورت استاندارد به ترتیب 1،075،000 و 680،000 تن در سال می باشد که شرکت پتروشیمی پردیس با دارا بودن 3 فاز تولیدی ظرفیت اسمی اوره و آمونیاک به ترتیب به 3،225 و 2،040 هزار تن در سال را دارا است. خوراک اصلی این واحد پتروشیمی گاز طبیعی است که هر فاز این مجتمع، به میزان 670 میلیون نرمال مترمکعب در سال بوده  که از شرکت پتروشیمی مبین تامین و مصرف عادی گاز در هر فاز مجتمع برابر با 80 هزار مترمکعب گاز در ساعت می باشد. مابقی مصارف شپدیس، همچون آب، برق، سرویس های جانبی و پشتیبانی کارخانه، نیز از شررکت پتروشیمی مبین تامین می شود.
کود های شیمیایی بر اساس 3 ماده اصلی تشکیل و دسته بندی می شوند که عبارتند از: نیتروژن، فسفر و پتاسیم که بیشتر کود های در حال مبادله در دنیا کود نیتروژنی یا همان اوره است.
با توجه به نمودار زیر که اطلاعات آن توسط سازمان جهانی فائو منتشر شده است مقدار تقاضا برای این سه ماده اصلی به منظور استفاده در کود های شیمیایی رو به افزایش بوده است که این امر از رشد تقاضا اوره در سطح جهانی حکایت دارد. رشد تقاضا برای محصولات کشاورزی با کیفیت عاملی بر رشد مصرف کود شیمیایی شده است که با توجه به استمرار این شرایط یعنی افزایش جمعیت و تحول کشاورزی در کشورهایی مانند هند و چین پیش‌بینی می شود تقاضا برای کودهای نیتروژن دار خصوصا اوره بواسطه قیمت ارزان، بازدهی بالا نسبت به سایر کودها، نوع محصولات کاشت شده در مناطق تقاضاکننده اوره و سهولت استفاده افزایش خواهد یافت. تمامی اوره های تولید شده در پردیس نیتروژنه و گرانول می باشد.


مقادیر به هزار تن می باشد.


در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر صورت های مالی شرکت پتروشیمی پردیس که طبق صورت سود و زیان 5 سال اخیر یعنی از ابتدای سال 1397 تا انتهای سال 1401 روند درآمدی شرکت با رشد قابل ملاحظه ای همراه بوده است به طوری که طی این سال ها فروش شرکت از مبلغ 3،400 میلیارد تومان به مبلغ 43 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. با توجه به مسیر پر فراز و نشیب قیمت اوره در طی سال های مورد نظر شرکت، پتروشیمی پردیس با مدیریت فروش محصولات خود و با ایجاد تغییرات در ترکیب فروش داخلی و صادراتی و هچنین شناسایی موقعیت های مناسب فروش و عقد قرارداد های پر سود توانسته روند مثبت قابل توجهی در کسب درآمد به ثبت برساند.
 شپدیس از آنجایی که به لحاظ مقداری بزرگ ترین تولید کننده در این صنعت مطرح است در چانه زنی برای نرخ گذاری خوراک واحد های پتروشیمی اوره ساز و به ویژه در بخش نرخ گذاری بخش انرژی و سوخت توانسته تاثیر به سزایی در راستای کنترل و مدیریت بهای تمام شده این واحد ها داشته باشد. در سوی دیگر استراتژی مدیریت پیشین مجموعه در بخش قیمت گذاری فروش اوره کشاورزی یا همان حمایتی که با قیمت های ثابت و مصوب شده دولتی که تمامی واحد های تولیدی الزام به فروش حدود 30 درصد از کل محصولات خود را دارند سعی بر ایفای نقش مثمر ثمر با استفاده از جایگاه و پیگیری های مستمر به وسیله ایجاد تغییرات در نحوه تعیین فرمول قیمت گذاری این بخش از فروش، سعی بر جلوگیری از نشت مبلغ قابل توجهی از سود شرکت ها را داشته است. این امر نه تنها منافع شرکت و در نهایت سهامدار را تامین کرده است بلکه از سود دهی مابقی شرکت های های صنعت نیز حمایت کرده است.



همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود حاشیه سود ناخالص شرکت پتروشیمی پردیس در طی 5 سال مود نظر گزارش با حرکتی فزآینده همراه بوده است. لازم به ذکر است که در طول این سال ها به ویژه دو سال 1400 و 1401 شاهد بروز برخی رویداد های مهم در سطح جهانی که اغلب اثرات منفی بر صنعت تولید اوره بودیم که از جمله می توان به جنگ روسیه و اوکراین که موجب افزایش نرخ گاز و در واقع افزایش بهای تمام شده واحد های گازی پتروشیمی به ویژه واحد های تولید اوره را به دنبال داشت. همچنین بعد از کاهش اثرات جنگ، تندرهای بزرگ جهانی به دلیل عدم حضور کشاورزان اوکراینی و همچنین روسی با کاهش تقاضا و در ادامه کاهش شدید نرخ اوره همراه شدند.
در طرفی دیگر در زمستان سال گذشته به دلیل برودت شدید هوا و کاهش میزان تولید گاز طبیعی، کشور برای تامین گاز خانگی با مشکل مواجه شد که برای کنترل آن، سهمیه گاز واحد های صنعتی و پتروشیمی کاهش یافت به طوری که در پردیس برای 2 ماه به طور متوسط یکی از واحدها از مدار تولید خارج شده بود که مدیریت وقت مجموعه پردیس سعی بر کاهش این اثرات نامطلوب داشته و بازخورد فعالیت های آن در میزان تولید و فروش و در نهایت در صورت های مالی به وضوح قابل مشاهده است. همچنین شرکت از این فرصت استفاده کرده و تعمیرات و اورهال های مورد نیاز واحد های خود را در این زمان انجام داد.



گفتنی است در سال گذشته و با چالش های عنوان شده،مدیرعامل وقت پتروشیمی پردیس توانست با اتخاذ تصمیمات و استراتژی های راهبردی ، عنوان مدیریت برگزیده جهادی سال 1401 را کمیته ملی مدیریت جهادی دریافت کند. از دیگر دستاوردهای این مجموعه در طی سال های اخیر می توان به راه اندازی کارگروه اوره ایران با مدیریت پتروشیمی پردیس و تأثیرگذاری مستقیم بر افزایش قیمت این محصول در بازارهای جهانی، ثبت رکورد بی نظیر صادرات ۱.۳ میلیارد دلاری محصول در سال گذشته و معرفی به عنوان دومین شرکت پتروشیمی ارزآور کشور اشاره کرد. همچنین کسب عنوان شرکت برتر صادرات گرای ایران در میان پانصد شرکت بزرگ کشور، رشد ۱۰۴ درصدی ارزش دلاری صادرات، افزایش ۱۱۹ درصدی فروش ریالی، افزایش ۱۰۰ درصدی سود خالص، قسمتی از دستاوردهای شرکت پتروشیمی پردیس در سال ۱۴۰۱ است.
آغاز عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی همت به عنوان اولین پروژه زیست محیطی صنعتی پتروشیمی ایران و تولید کود اوره دوستدار محیط زیست برای اولین بار در ایران، دو دستاورد مهم دیگر پتروشیمی پردیس در دوره مدیریتی دکتر غلامرضا جمشیدی است که جایگاه پردیس را به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع تولیدکننده اوره و آمونیاک دنیا تثبیت کرده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


خخخخخخخخخخخخ مدیونید در مورد نفت ما فکر بد بکنید
نفت ما از شما بعیده شما هم😂
چرا اطلاعات غلط ميدهيد متاسفانه نسبت حاشيه سود و نرخ بازدهي دارايي ها رو بريد تو كدال بورس و گزارش هيات مديره براي مجمع امسال رو ببينيد متوجه مي شود كه مدير عامل قبل از جمشيدي خيلي موفقتر بوده و جمشيدي فقط افزايش قيمت دلار باعث شده بود مبلغ ريالي بالا بره