۲
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۰
کد مطلب : ۱۵۶۷۱۱
گزارش تحلیلی/

چرا سهامداری شاراک بدون ریسک خواهد بود؟!

در روزهایی که پتروشیمی های خوراک گاز درگیر چالش افزایش نرخ خوراک هستند، پتروشیمی شازند با اتخاذ استراتژی های هدفمند در جهت خودکفایی در زمینه تولید نفتا و تبدیل شدن به مجتمع پتروپالایشی، سعی در تحقق رشد ۵۰ درصدی سود خالص خود دارد. 
چرا سهامداری شاراک بدون ریسک خواهد بود؟!
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،پتروشیمی شازند با ظرفيت سالانه ۱,۸۵۰ هزار تن انواع محصولات پايه، پليمری و شيميايی نقش منحصربه فردی در تامین اتيلن، پلی‌اتيلن سنگين، پلی‌اتيلن سبک خطی، پروپيلن و پلی‌پروپيلن کشور دارد. البته گفتنی است شاراک انحصار تولید برخی محصولات ازجمله اکسید اتیلن، وینیل استات، دو اتیل هگزانول، نرمال بوتانول، ایزوبوتانول و اتانول آمین‌ها را در اختیار دارد. 
همچنین از آنجاکه محصولات ﭘﻠﯿﻤﺮي ﺟﺰو ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎ ارزش اﻓﺰوده ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ روﻧﺪ و مجتمع های تولیدی از این قبیل در کشور بسیار محدود هستند، می توان گفت پتروشیمی شازند یک پتروشیمی منحصر به فرد چه از نظر تنوع محصولات و چه از منظر کیفیت تولید می باشد. 
اما در تالار شیشه ای بورس، در حال حاضر نماد شاراک با سرمایه ای بالغ بر 8 هزار میلیارد ریال و ارزش بازار 290 هزارمیلیارد ریالی، به قیمت هر سهم 36،80 ریال در بازار سرمایه داد وستد می شود. 
در ادامه به مقایسه آمار تولید، فروش و روند سودآوری شرکت در سالهای اخیر و همچنین پیش بینی EPS آتی آن می پردازیم. 
پتروشیمی شازند درحالی سال1401 را به پایان رساند که افزایش قیمت جهانی نفت و به طبع آن قیمت خوراک نفتا، تا حدود زیادی حاشیه سود پتروشیمی های خوراک مایع را متاثر کرده بود اما اتخاذ استراتژی های به هنگام و سریع سبب شد تا درآمدهای عملیاتی شرکت با رشد 13 درصدی نسبت به سال 1400 به رقم 232 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که رکورد بی نظیری محسوب می شود. 
در این بین سه محصول اصلی پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک و پلی پروپیلن در سال 1401 با رشد فروش به ترتیب 97 درصدی، 18 درصدی و 19 درصد روبرو شده اند که در مجموع فروش داخلی شرکت از نظر مبلغی با 24 درصد افزایش و از نظر مقداری با 19 درصد رشد برای 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 را تجربه کرده است. از این رو پیش بینی می شود در سال جاری مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت با رشد 30 درصدی به رقم 293 هزار میلیارد ریال افزایش یابد. 
البته لازم به ذکراست طبق اطلاعات منتشر شده در سایت کدال از آمار تولید و فروش شرکت در سه ماهه ابتدایی سال جاری، شاهد رشد 20 درصدی در میزان فروش و افزایش 10 درصدی در مبلغ فروش شاراک نسبت به سه ماهه ابتدای سال 1400 بوده ایم. 
رشد 50 درصدی پیش بینی EPS شاراک 
با مفروضات در نظر گرفته شده درخصوص نرخ نرخ خوراک نفتا و افزایش هزینه های سربار در سال 1402، پیش بینی می شود سود هر سهم شاراک با P/E برابر با 5.8 به عدد 62،820 ریال افزایش یابد که در این صورت رشد 50 درصدی در EPS را تجربه خواهد کرد. 
همچنین لازم به ذکر است که شاراک در 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 بالغ بر 232 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته که این رقم رشد 5 درصدی را نسبت به سال 1400 نشان می دهد که البته این رشد درآمد دلاری در زمانی محقق شده که شرکت های پتروشیمی رقیب شاراک، با معضل کاهش میزان فروش و افت قیمت های جهانی روبرو  بوده اند. 
دلایل رشد سودآوری آتی در شاراک 
اخیرا با مذاکرات انجام شده از سوی پتروشیمی شازند با دو پالایشگاه شازند و اصفهان مقرر شد علاوه بر تحویل خوراک با کیفیت تر از سوی این دو پالایشگاه (که موجب افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر خواهد شد)، تخفیف 7درصدی خوراک که از طریق خط لوله به شاراک منتقل می شود نیز به این مجتمع تعلق گیرد که این موضوع می تواند تاثیر چشمگیری در افزایش حاشیه سود شرکت داشته باشد. 
البته گفتنی است یکی از استراتژی های اصلی مدیران شاراک، خودکفایی در تولید نفتا و تبدیل شدن به مجتمع پتروپالایشی است که این موضوع تاثیر قابل توجهی در کاهش ریسک نرخ خوراک و جهش سودآوری شرکت خواهد داشت. 
از سوی دیگر، شاراک به دلیل رقابت با اهمیت در بخشی از محصولات داخلی دربورس کالا، ماههای بسیار خوبی را از جهت سودآوری تجربه خواهد کرد. گفتنی است این روزها متوسط رقابت در محصولات شاراک  درتابلوی بورس کالا حداقل 40 درصد است که به دلیل کاهش عرضه از سوی رقبا در روزهای آتی، این رقم بالاتر نیز خواهد رفت.
چگونه ریسک شاراک حداقل خواهد شد؟
و اما آخرین نکته در خصوص شاراک اینکه در روزهایی که صحبت از افزایش ریسک و کاهش سودآوری پتروشیمی های خوراک گاز به دلیل افزایش نرخ گاز است، پتروشیمی شازند اما با اتخاذ تصمیمات به هنگام و صحیح در خصوص کاهش ریسک خوراک و مذاکره در خصوص تهیه خوراک با تخفیف و پایدار، چالش سایر مجتمع های پتروشیمی را به فرصت تبدیل کرده و سبب آسودگی خیال سهامداران از بابت جهش سودآوری در سال جاری شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


سود پتروشیمیها نجومی است
سود پتروشیمیها نجومی است
فریب شانتاژ بعضی مدیران یا سهامداران عمده شارلاتان را نباید خورد .