۲
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۱۶۱۵۱۳
تحلیل عملکرد ۸ ماهه شنفت؛

سود خالص نفت پارس رکورد زد

 نفت پارس در طی سال های اخیر با رشد سود خالص همراه بوده است که این روند در سه سال گذشته با شیب بیشتری افزایش یافته، به گونه ای که در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲،۱۵۲ میلیارد تومان سود خالص را به ثبت رساند  که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۷۶ درصدی را به نمایش گذاشت.
سود خالص نفت پارس رکورد زد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،شرکت نفت پارس (سهامی عام)، نخستین شرکت نفت خصوصی ایران است. هم چنین، قدیمی ترین شرکت تولید کننده روغن موتور و روانکار در ایران و خاورمیانه می باشد.
شرکت نفت پارس، یکی از شرکت های فعال در حوزه تولید انواع روانکار و فرآورده های نفتی حاصل از لوبکات است. لوبکات یکی از برش های نفت در ستون های تقطیر پالایشگاه های تصفیه نفت است. محصولات تولیدی آن، طیف وسیعی از انواع روغن های موتوری، صنعتی، دنده، گریس، ضدیخ، پارافین، اسلاك وکس و فورفورال اکسترکت را شامل می شود. در کشور، چهار تولید کننده روانکار  وجود دارد که در زمینه تولید محصولات روانکار، فعال هستند. با توجه به ظرفیت تولیدي اين شركت در بازار روانکار، جایگاه تثبیت شده و مستحکمی برای خود ساخته است. همچنين این شرکت، بزرگترین تولیدکننده گریس در خاورمیانه نیز می باشد.
استراتژي هاي جذاب فروش در شنفت
محصول اصلی شرکت برای فروش داخلی روغن موتور دیزلی و بنزینی است اما در بخش صادرات اکسترکت و بعد از آن روغن پایه بیشترین مقدار فروش اين شركت را به خود اختصاص داده اند.
 
همانطور که نمودار فوق نیز نمایان است روند فروش مبلغی شرکت رو به افزایش بوده و این امر با توجه به وجود نرخ های دستوری و محدودیت در مقدار صادرات می باشد. با بررسی ترکیب های فروش در میابیم که مدیریت شرکت سعی در کسب درآمد حداکثری که طبق آن در مواقعی که نرخ های فروش داخلی بالاتر از نرخ های فروش صادراتی بوده است حجم فروش داخلی نسبت به مواقع دیگر افزایش یافته است. همچنین در زمانی که نرخ های فروش روغن پایه افزایش یافته بود نفت پارس بخش زیادی از روغن پایه خود را از مدار تولید روانکار خارج کرده و جداگانه فروخته است.
 
شنفت در سال 1401 نسبت به سال 1400 مقدار فروش داخلی خود را افزایش داده است که این امر از تغییرات نرخ فروش در داخل و صادراتی حکایت دارد. البته لازم به ذکر است که محصولاتی که تقاضای خارجی داشته و همچنین نرخ مناسب تری در مشتریان خارجی دارند در دسته فروش صادراتی قرار می گیرند که این خود مدیریت بهینه در بخش فروش شنفت را نشان می دهد.
 
 
طبق صورت های مالی منتشر شده و همانطور که جلو تر به آن اشاره شد، مبلغ فروش یا همان درآمد شرکت با شیب قابل توجهی در حال صعود بوده به طوری که فروش در سال 1401 نسبت به سال ماقبل خود با 37 درصد رشد همراه بوده است این در حالی است که میزان رشد بهای تمام شده در سال 1401 نسبت به سال 1400 چیزی در حدود 32 درصد بوده است که این خود بر افزایش سود در این سال اشاره دارد که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت.
پوشش 86 درصدي فروش تنها در 8 ماه
گفتنی است که با گذشت 8 ماه از سال 1402، مبلغ فروش شرکت حدود 8،044 میلیارد تومان حاصل از فروش انواع محصولات روانکار بوده است که می توان گفت این عدد 86 درصد از فروش سال گذشته را پوشش می دهد.
 
 
ركوردشكني سود ناخالص در شنفت
در نمودار زیر روند حاشیه سود ناخالص نشان داده شده که بر اساس آن در طی سال های گذشته یعنی از سال 1396 تا 1401 محدوده این نسبت در حدود 25تا 31 درصد بوده است که این رقم در شش ماهه ابتدایی امسال به 34 درصد افزایش یافته است. پیش بینی می شود با استمرار این شرایط که موجب خواهد شد حاشیه سود خالص نیز رشد کند، بتواند سود چشمگیری را عاید سهامداران خود کند.  
 
 نفت پارس در طی سال های اخیر با رشد سود خالص همراه بوده است که این روند در سه سال گذشته با شیب بیشتری افزایش یافته، به گونه ای که در سال 1401 مبلغ 2،152 میلیارد تومان سود خالص را به ثبت رساند  که نسبت به سال 1401 افزایش 76 درصدی را به نمایش گذاشت. با توجه به گزارش شش ماهه حسابرسی شده این واحد نفتی 1،316 میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است و این یعنی پوشش 62 درصدی از سال گذشته صورت گرفته است.
 
 
احتمال افزايش نرخ روانكارها
همانطور که پیش تر نیز گفته شد، نرخ محصول اصلی تولید شده در این واحد نفتی یعنی انواع روانکار ها، توسط سازمان حمایت تعیین می شود و این نرخ از اوایل سال جاری تا کنون افزایش نداشته و به نظر می رسد در روز های آتی با توجه به درخواست شرکت های حاضر در این صنعت مجوز افزایش نرخ انواع محصولات را دریافت کنند.
 
عمده هزینه بهای تمام شده متعلق به مواد مستقیم مصرفی است که بر اساس قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن قیمت نفت کوره و لوبکات تعیین می شود. سهم لوبکات در مواد مصرفی ۷6 درصد و افزودنی ها و مواد شیمیایی ۱8 درصد است. از این رو نرخ ارز و قیمت جهانی نفت بر روی بهای تمام شده این شرکت بسیار حائز اهمیت است.
. در قسمت سربار نیز عمده هزینه ها شامل حقوق و دستمزد و همچنین مواد مصرفی می باشد که به ترتیب 16 و 2۱ درصد از هزینه های سربار را شامل می شود. شایان ذکر است که با توجه به روند نزولی قیمت جهانی نفت در روزهای اخیر، کاهش نرخ لوبکات را به دنبال داشته و در ادامه شاهد کاهش بهای تمام شده در صورت های مالی نفت پارس باشیم. از طرفی با دستوری بودن قیمت با کاهش بهای تمام شده نرخ فروش و همچنین مبلغ حاصل از فروش کاهش نیافته و افزایش سود عملیاتی را به همراه خواهد داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


عارف
بهران هم یکی از مدیران نالایق ح پ که بازنشسته شده رو با یک حقوق سوپر نجومی قرار داد می‌بنده که فقط هفته ای یک روز بیاد پالایشگاه و گندکاری هاشو ادامه بده
قابل توجه جناب آقای مهندس عظیمی فر رییس جدید هلدینگ سینا