۳
۳
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۱۶۲۳۵۷
نفت ما جهش درآمد آريا پس از بحران جهاني اتيلن را بررسی می کند؛

حاشيه سود ۴۷ درصدي آریاساسول در شش ماهه نخست محقق شد

حاشیه سود ناخالص آریا در نیمه سال جاری، با ۸ درصد رشد به ۴۸ درصد رسیده و در محدوده میانگین کلی این شاخص در ادوار مختلف این پتروشیمی قرار گرفت.
حاشيه سود ۴۷ درصدي آریاساسول در شش ماهه نخست محقق شد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،امروز پس از آمونياك، پر مصرف ترین ماده پایه صنعت پتروشیمی در دنیا، اتیلن است. در حال حاضر ظرفیت تولید اتیلن در جهان 18 میلیون تن بوده و پیش بینی می شود و تا سال 2028 به 25 میلیون تن در سال افزایش یابد. بازارهای این محصول به وضعیت اقتصادی و رشد کشورهای جهان به ویژه چین بستگی دارد. پلی اتیلن یک ماده پلیمری است که از واحد های منفرد اتیلن تشکیل شده است. در حال حاضر چین و هند از بزرگترین مصرف کننده گان پلی اتیلن جهان هستند. ظرفیت تولید پلی اتیلن در ایران با فعالیت 15 واحد تولیدی چیزی در حدود 5 میلیون تن در سال می باشد.
 
 
در ابتدا به معرفی شرکت آریا ساسول می پردازیم. طرح الفین نهم در واقع از مجموعه طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است که فعالیت اولیه آن تحت مدیریت شرکت پتروشیمی پارس آغاز شده بود. در ادامه در راستای سیاست های اقتصادی با اجرای تفاهم نامه ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ساسول آفریقای جنوبی (شعبه آلمان) واحد پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن متوسط و سنگین، از شرکت پتروشیمی پارس جدا شده و به عنوان یک مجتمع مستقل به شرکت تازه تاسیس آریا ساسول واگذار شد. این عملیات با هدف کسب بهترین و برترین تولید کننده پلیمر در سطح منطقه خاورمیانه صورت پذیرفت. شرکت پلیمر آریا ساسول به عنوان بزرگترین تولیدکننده پلی اتیلن، در ایران فعالیت می کند.
محصولات پلیمری اين شرکت یکی از پر کاربردترین محصولات صنعت پتروشیمی می باشد که ماده اولیه بسیاری از محصولات درصنایع بسته بندی، خودرو، لوازم خانگی، کشاورزی و تجهیزات الکترونیکی می باشد. شرکت آریا ساسول زیر مجموعه شرکت های پارس و پارس تامین مجد بوده که هر کدام مالکیت ۴۷ درصد از سهام آریا را در اختیار دارند.
این واحد پتروشیمی از ابتدای بهره‌ برداری در سال ۱۳۸۷ با بهره‌مندی از امکانات روز و پیشرفته‌ دنیا، سالانه یک میلیون و صد تن اتیلن در واحد الفین خود، 375 هزار تن پلی ‌اتیلن سبک (در۹ گرید تحت لیسانس شرکت استامی کربن هلند) در واحد LDPE و سیصد و هفتاد و پنج هزار تن پلی ‌اتیلن متوسط و سنگین (در ۸ گرید تحت لیسانس شرکت بازل آلمان) در واحد MD/HDPE  تولید می ‌نماید. لازم به ذکر است در این شرکت، حدود 61 درصد از اتیلن تولیدی در واحد های ساخت پلی اتیلن مورد استفاده قرار می گیرد.


 
 
رشد درآمد آريا در سال سخت اتيلني
در ادامه نگاهی داریم به گزارشات مالی شرکت که طبق آخرین صورت مالی منتشر شده که مربوط به سال مالی 1401 می باشد، درآمد حاصل از فروش محصولات مبلغ 27.5 هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد داشته است. گفتنی است قیمت های جهانی اتیلن و پلی اتیلن در سال 1401 نسبت به سال ماقبل خود حدود 35 درصد افت را تجربه کرده است و آریا با این اوصاف توانسته با مدیریت فروش خود، نه تنها با کاهش درآمد همراه نشده است بلکه مقداری نیز افزایش را به ثبت رسانده است.
روند افزايشي فروش در 1402 نيز ادامه يافت
همچنین مقدار تولید انواع محصولات در 9 ماه گذشته نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با رشد مناسبی همراه بوده و به تبع آن توانسته فروش خوبی را به ثبت برساند. در نمودار زیر روند مقایسه ای مقدار تولید اتیلن که یکی از محصولات اصلی در ترکیب فروش بوده و ماده اولیه برای تولید برخی دیگر محصولات پلیمری در سایر واحد ها محسوب می شود، نمایش داده شده است.
 
 
استراتژي هاي فروش آريا جواب داد
 همانطور که در نمودار زیر مشخص است با نوسانات نرخ فروش اتیلن در طول سال گذشته نرخ های پلی اتیلن سبک و سنگین با شیب ملایمی نوسان داشته است به طوری که در نیمه ابتدایی سال روند نزولی داشته و در نیمه دوم شیب مثبت به خود گرفته است. از بهمن ماه سال 1401، قیمت انواع محصولات در بازارهای کالایی با رشد قابل توجهی همراه شد که یکی از اصلی ترین عوامل آن افزایش نرخ ارز می باشد. نکته قابل توجه مقدار فروش شرکت در فروردین ماه سال جاری می باشد که نسبت به مدت مشابه سال 1401 حدود 40 درصد افزایش داشته که علت اصلی آن افزایش نرخ ها در اوایل امسال بوده است و جذابیت فروش را برای واحد های فروش این پتروشیمی فراهم کرده است. لازم به ذکر است که میزان رشد نرخ اتیلن در ماه های اخیر نسبت به سایر محصولات بیشتر بوده که این امر موجب شده است تا آریا تغییراتی در ترکیب فروش محصولات خود دهد و میزان فروش اتیلن را نسبت به زمان های دیگر افزایش دهد.
 
 
نويد افزايش حاشيه سود در صورت هاي مالي شش ماهه
طبق صورت سود و زیان سال های اخیر آریا ساسول، حاشیه سود سال 1401 نسبت به سال 1400 با کاهش 5 درصدی همراه بوده که دلیل اصلی آن افت شدید نرخ های اتیلن و از همه مهم تر پلی اتیلن در سطح جهانی بوده است. گفتنی است پس از التهابات سیاسی دنیا در سال 1400 که موجب رشد نرخ گاز در دنیا شد. پس از رشد شديد قيمت گاز، مدیریت تقاضا توسط آمریکا و قطر موجب شد تا اصلی ترین فروشنده بازار یعنی روسیه حاضر به فروش گاز با قیمت های پایین تر شود که این امر کاهش نرخ را به دنبال داشت. به دنبال کاهش نرخ جهانی گاز، محصولات پتروشیمی تولیدی در این رسته، روند نزولی قیمت را در پیش گرفتند که کاهش مبلغ فروش را برای الفینی ها به همراه داشت.
با توجه نمودار زیر و بر اساس صورت های مالی شش ماهه شرکت با مدیریت صورت گرفته بر تولید و شناسایی زمان بهینه برای فروش، حاشیه سود ناخالص آریا در نیمه سال جاری، با 8 درصد رشد به 48 درصد رسیده و در محدوده میانگین کلی این شاخص در ادوار مختلف این پتروشیمی قرار گرفت.
 
همانطور که بیان شد اگرچه حاشیه سود ناخالص پتروشیمی های گازی با کاهشی اندک همراه شده است، اما گزارش عملکرد نیم فصل و نه ماهه نشان می دهد آریا تمام توان خود را برای تداوم روند روبه رشد خود را به کار گرفته است تا در پایان سال سود خوبی را عاید سهامداران خود کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


افشار
حیف که این پتروشیمیها عموما به اسم خصوصی سازی ، غارت شده اند

حیف - حیف - حیف

خصوصی سازی = فاجعه اقتصاد ایران

خصوصی سازی در اقتصاد نفتی = خودکشی !!!
خوش به حال پرسنل نفت !!
شرکت نفت و پتروشیمی = کویت !!

خوش به حال پرسنل !!

حقوق عالی

وامهای عالی !!!
مهسا
هر نفتی که نظر منفی میدهد
فیش حقوقش را برای نفت ما ارسال کند !!!