۲
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۱۶۴۳۹۷

باج ميلياردي عربستان براي فراموشي خط لوله صلح!

خط لوله گاز صلح كه قرار بود گاز ايران را به هند و پاكستان منتقل كند، ساليان سال است كه به دلايل سياسي متوقف مانده و توافق ۲۰۱۹ پاريس هم براي اجرايي شدن اين پروژه گشايشي نكرد.
باج ميلياردي عربستان براي فراموشي خط لوله صلح!
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،همزمان با اعلام خبر آغاز به كار احداث خط لوله 80 كيلومتری از خط لوله ١٩٣١ کیلومتری صلح (که ٧٨١ کیلومتر در خاك پاكستان است)، خبر از سرمايه گذاري هاي ميلياردي عربستان در پاكستان طي سفر اخير وزير امور خارجه عربستان مي رسد.
خط لوله گاز صلح كه قرار بود گاز ايران را به هند و پاكستان منتقل كند، ساليان سال است كه به دلايل سياسي متوقف مانده و توافق 2019 پاريس هم براي اجرايي شدن اين پروژه گشايشي نكرد.
اما اخيرا ايران اعلام كرده طبق آخرين توافق انجام شده در سال 2019، مهلت 5 ساله پاكستان براي ساخت خط لوله در خاك كشورش به پايان رسيده و ايران در نظر دارد از اين موضوع به دادگاه هاي بين المللي شكايت كند و نتيجتا پاكستان ملزم به پرداخت غرامت 18 ميليارد دلاري خواهد شد.
از اين رو پاكستان براي فرار از اين خسارت، اعلام كرده كار ساخت بخش 80 كيلومتري از اين خط لوله تا گوادر را آغاز خواهد كرد.
در آن سوي قضيه اما عربستان كه همواره از بهبود روابط ايران و پاكستان بيمناك بوده و در تلاش است تا با عناوين مختلف روابط تيره بماند. در نتيجه هفته گذشته شاهد سفر وزير امور خارجه عربستان به پاكستان بوديم كه اين سفر مقدمه سرمايه گذاري هاي ميلياردي رياض در اسلام آباد خواهد بود.
كارشناسان بر اين باورند كه عربستان با اين ريخت و پاش ها در تلاش است كه نفوذ ايران در شبه قاره هند از طريق خط لوله صلح به سرانجام نرسد. چراكه خط لوله صلح بستر مناسبی برای رسیدن گاز ایران، علاوه بر پاکستان، به هند، بنگلادش و حتی چین خواهد شد که این چهار کشور از مقاصد اصلی صادرات گاز است. این امر در افزایش نفوذ راهبردی ایران در شبه‌قاره و چین تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند ایران را به‌عنوان هاب گازی منطقه معرفی کند. در مجموع، تحقق خط لوله صلح نتایج و پیامدهای مثبتی برای اقتصاد سازمان اکو دارد و می‌تواند بسترساز حل برخی مشکلات سیاسی ایران با همسایگان شود.
حال بايد ديد سفر هفته آينده رئيس جمهور كشورمان به پاكستان مي تواند ورق را به نفع ايران برگرداند یا خیر؟!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی