۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۲۹۷۰۴

جزئیات انتقال گازهای ترش ایران به زیرزمین

به گزارش نفت ما،یک مقام مسئول از ۲ برابر شدن ذخیره‌سازی گاز در یک مخزن زیرزمینی در شمال شرق ایران خبر داد و اعلام کرد: حجم گاز ذخیره شده در این مخزن در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۰۶ درصد افزایش یافت.

به نقل از شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد، ناصر اسلامی درباره آخرین وضعیت ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن زیر زمینی در شمال شرق کشور، گفت: میزان ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه خانگیران در ۶ ماهه نخست سال گذشته حدود ۴۳۵ میلیون متر مکعب بوده که این آمار در ۶ ماهه اول سال جاری به حدود ۸۹۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

  یک مقام مسئول با اعلام اینکه این آمار حاکی از رشد ۱۰۶ درصدی میزان ذخیره سازی گاز در مخزن ذخیره سازی شوریجه نسبت به سال گذشته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در ۶ ماهه نخست سال شاهد مصرف کمتر گاز هستیم، بنابراین میزان قابل توجهی از گاز در مخزن ذخیره و برای پیک مصرف در فصل زمستان قابل برداشت خواهد بود.

  مدیرعامل پالایشگاه هاشمی نژاد با اعلام اینکه میزان گاز ترش دریافتی در ۶ ماهه نخست سال ۹۳ از چاه های منطقه عملیاتی خانگیران سرخس حدود ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون متر مکعب بوده است، اظهار داشت: این آمار در ۶ ماهه نخست سال جاری به ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

سال گذشته، طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در منطقه شوریجه خراسان با ظرفیت تزریق و برداشت روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و به عنوان بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز منطقه خاورمیانه افتتاح شد. این پروژه گازی که شامل چاه ها و تاسیسات تزریق گاز، مجتمع فرآورش و ذخیره سازی گاز طبیعی و مایعات گازی بوده، یکشنبه هفته آینده رسما در مدار بهره برداری قرار می گیرد. با اجرای این پروژه، روزانه ١٠ میلیون متر مکعب گاز توسط ٣ ردیف کمپرسور هر کدام با ظرفیت ۳.۶ میلیون متر مکعب در روز به مخزن شوریجه خراسان تزریق و در فصل سرما حداکثر روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب در روز از مخزن برداشت و پس از فرآورش به شبکه سراسری تزریق می شود. با راه اندازی طرح ذخیره سازی گاز در میدان شوریجه در فاز نخست ١٠ میلیون مترمکعب و در فاز دوم ٢٠ میلیون مترمکعب در اوج مصرف و در طول فصل زمستان برداشت گاز انجام می گیرد. ظرفیت ذخیره سازی گاز در این مخزن چهار میلیارد و ٦٠٠ میلیون مترمکعب است که در فاز نخست آن امکان ذخیره سازی دو میلیارد و ٤٠٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم خواهد شد. این طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در ٢٥ کیلومتری جنوب شرقی سرخس در استان خراسان رضوی و در مجاورت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد قرار گرفته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی