۱۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۱۵۳۱۱۴
رییس مجتمع دماوند انرژی عسلویه در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

اجرای سه پروژه حیاتی دماوند انرژی عسلویه در سال جاری+فیلم

مهدی قدیری
 یعقوب‌زاده گفت: خوشبختانه ما پروژه اتصال نیروگاه دماوند انرژی عسلویه به شبکه سراسری برق را از طریق پست۴۰۰ اجرا کردیم و این باعث شده است که در اصل ما تحت هیچ شرایطی پاورفلیر نداشته باشیم.
فایل ویدیو
مهندس غلامرضا یعقوب‌زاده رئيس مجتمع شركت دماوند انرژی عسلویه در خصوص فعالیت شرکت متبوع خود در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، اظهار داشت:  شركت دماوند انرژی عسلویه به عنوان یوتیلیتی متمرکز در فاز (سایت) دو عسلویه رسالت و وظیفه خاص خودش را دارد. ما متولی تامین تمام سرویس های جانبی در فاز دو برای کلیه شرکت های مستقر در این فاز هستیم. در حال حاضر یوتیلیتی 15 شرکت تولیدی فاز 2 را تامین می کنیم و برنامه مان اینست که در اصل بتوانیم زیر ساخت و ظرفیت سازی 28 شرکت را برای سرویس های جانبی مورد نیاز شان، انجام بدهیم.
 رییس مجتمع شركت دماوند انرژی عسلویه در خصوص دستاوردهای این شرکت در سال 1401 اعلام کرد: در این زمینه باید به سه نکته و دستاورد مهم اشاره کنم. نکته اول اینکه یکی از مهمترین خصوصیات یوتیلیتی در اصل Reliability است که به معنی قابلیت اتکا و پایداری تامین سرویس های جانبی در تمام زمان هاست. خوشبختانه ما پروژه اتصال نیروگاه دماوند انرژی عسلویه به شبکه سراسری برق را از طریق پست400 اجرا کردیم و این باعث شده است که در اصل ما تحت هیچ شرایطی پاورفلیر نداشته باشیم. به عنوان مثال چند وقت پیش یک مشکلی روی IGAT (خط انتقال گاز سراسری ) شرکت ملی گاز ایجاد شده بود و وَلو (Valve) ارسالی گاز از سمت خط انتقال گاز سراسری بسته شده بود، ولی ما توانستیم برق نیروگاه را نگه داریم و پاورفلیر نداشته باشیم و شرکت هارا در مدار نگه داشتیم. دلیلش هم این بوده است که توانستیم در آنِ واحد حدود380مگاوات برق را از شبکه سراسری بگیریم. این موضوع، پایداری یوتیلیتی را نشان می دهد که نکته مهمی است. در عین حال ما در تابستان هم با توجه به نیاز شبکه سراسری، قابلیت آن را داریم که حدود 100 مگاوات برق به شبکه سراسری کمک کنیم. یعنی این خط در اصل به خاطر کمک به شبکه سراسری ایجاد است و ما یک هزینه قابل توجه ای را انجام دادیم و حدود 17 کیلومتر شبکه برق ایجاد کردیم و در نهایت کلیدخانه شهر گله دار را با تمام امکانات و تجهیزات با هزینه های خود دماوند انرژی عسلویه تاسیس کردیم. درواقع حدود 16 میلیون یورو هزینه کردیم تا بتوانیم در فصل تابستان به شبکه سراسری برق کمک کنیم. فلسفه اتصال به شبکه سراسری این بوده که در اصل به شبکه سراسری برق کمک کردیم، از آن طرف در شرایطی ما از شبکه سراسری کمک می گیریم و این پایداری را در فاز 2 برای دماوند انرژی عسلویه و تمام شرکت های متصل به آن ایجاد کردیم.
یعقوب زاده در خصوص دستاورد دیگر دماوند انرژی عسلویه گفت: خوشبختانه ما در فاز 2 در سال 1401 موفق شدیم کلیه پساب های صنعتی و بهداشتی شرکت های منطقه ویژه انرژی پارس را در فاز 2 دریافت کرده و تریتمنت کنیم و در نهایت با یک آب تصفیه شده که برای فضای سبز استفاده می شود، خروجی آن را در اصل تصفیه بکنیم و از ورود آلودگی و یا پساب صنعتی آلوده به دریا جلوگیری کنیم. البته در این زمینه پروژه داریم که یک پلنت دیگر تصفیه پساب صنعتی تاسیس با ظرفیت 150متر مکعب در ساعت ایجاد کنیم که آن هم در مرحله تجهیز کارگاه و شروع کار پیمانکار بوده و قراردادش منعقد شده است. علت اهمیت ساخت این پلنت در برنامه های واحد پساب به خاطر آنست که واحد پساب از منظر حفاظت زیست محیطی و صیانت از محیط زیست اهمیت فوق العاده ای دارد.
رییس مجتمع شركت دماوند انرژی عسلویه در مورد دستاورد سوم این شرکت در سال جاری تصریح کرد: نکته دیگری که ما در سال 1401 موفق شدیم در دماوند انرژی عسلویه عملیاتی کنیم، این بوده است که مجتمع پتروشیمی پارس گلایکول که می خواست به تولید برسد در حالیکه اکسیژن MP در تعهد دماوند انرژی عسلویه نبود. اکسیژن به دو حالت MP و HP تولید می شود، منتها ما تعهدی برای تامین اکسیژن MP برای پارس گلایکول نداشتیم. با اینحال آمدیم و  یک لب دابستیشن را طراحی کردیم، تامین متریال شده و ساخته شد و HP را تبدیل به MP کردیم و پارس گلایکول راه اندازی شد و چهار ماه است که در تولید است و توانستیم از مازاد اکسیژن موجودمان در شرایطی که واحد های متانولی به هر دلیلی که از سرویس خارج باشند و اکسیژن HP مازاد داشته باشیم، آنها را تبدیل به MP می کنیم و به پار س گلایکول می دهیم و این مجتمع را راه اندازی کردیم. این کاری بود که دماوند انرژی عسلویه با وجود اینکه تعهدی پارس گلایکول نداشت، انجام داد و واقعیت اینست که توانست این قابلیت و این فضا را ایجاد کند که این مجتمع زودتر به تولید برسد که خود نکته مهمی است.
 یعقوب زاده در پایان ادامه داد: ما خوشبختانه در تولید و تامین بخار و برق شرکت های منطقه ویژه انرژی عسلویه مشکل خاصی نداریم. در مورد اکسیژن یک واحد ما به صورت صددرصد در سرویس است، در مواقعی که مجتمع های پتروشیمی سبلان و کیمیای پارس خاورمیانه در سرویس هستند، اکسیژن این دو واحد متانول ساز را تامین می کنیم. ما با توجه به رسالت و تعهدی که داریم، با وجود اینکه بخش عمده ای از اکسیژن مان را داریم وِنس می کنیم ولی باز هم بخشی از  HP را به MP تبدیل کرده و به پارس گلایکول می دهیم تا این مجتمع بتواند در مدار تولید باشد. با وجودی که بخشی از اکسیژن مان را به خاطر خارج از سرویس بودن مجتمعهای پتروشیمی سبلان و کیمیای پارس خاورمیانه، ونس می کنیم، ولی وظیفه و رسالت مان را به نحو احسن انجام می دهیم.  رییس مجتمع شركت دماوند انرژی عسلویه در خصوص طرحها و پروژه های توسعه ای شرکت افزود: ما در تامین آب DM، آب ro1، آب  ro2 شرایط مان مناسب است، منتهی ما ظرفیت سازی و پروژه هایی را هم برای تولید آب dm و آب ro1، آب  ro2داریم. پروژه هوای 4را هم داریم که به زودی به مدار تولید خواهد رسید. hrc3 هم داریم که حداکثر تا پایان اردیبهشت 1402 به بهره برداری خواهد رسید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


عاقل
ایشان مدیر قابل و لایق هستند.قبلا در مبین انرژی در خدمات فنی اشتغال بکار داشتند.متاسفانه مدیرعامل فعلی مبین فرزانه مانع ارتقا ایشان شد و بالاجبار به دماوند رفت.برایشان آرزوی موفقیت داریم .
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی