۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۵۶۱۰۷
مدیرعامل پتروشیمی آبادان در گفت و گو با نفت ما تشریح کرد:

تامین خوراک پایدار و پروژه های توسعه ای در پتروشیمی آبادان+فیلم

بچاری گفت: در برنامه‌مان است که یک واحد کلر آلکالی احداث بکنیم تا زنجیره‌ تولیدمان را اصلاح بکنیم و حالا پشت‌بند آن، واحدهای پایین‌دستی کلر آلکالی را هم در برنامه‌ داریم که احداث بشود.
فایل ویدیو
مهندس امید بچاری،‌ مدیرعامل پتروشیمی آبادان در حاشیه مجمع عمومی سال مالی 1401 این شرکت در  گفت و گو با نفت ما راجع به مصوبات مجمع این شرکت اظهار داشت: مجمع نسبتاً خوبی برگزار شد. به هر حال نقطه‌نظرات و دغدغه‌های سهامداران را شنیدیم و بنده هم سعی کردم که به سهامداران توضیحات کاملی بدهم که پتروشیمی آبادان و زنجیره‌ آن به چه شکل بوده، چه اتفاقی برای آن افتاده و در حال حاضر در چه نقطه‌ای قرار داریم و قرار است برای خروج از زیان و نجات شرکت، به چه جایی برسیم و چه اقداماتی انجام بدهیم. متاسفانه در طی این یک سالی که گذشت، ارزش PVC کاهشی و هزینه‌های سربارمان افزایشی بوده و ناقص بودن زنجیره‌ تولید در پتروشیمی آبادان باعث شده که متأسفانه زیان ما هم افزایشی باشد.
بچاری در خصوص اقدامات انجام شده برای تأمین خوراک پایدار پتروشیمی آبادان به عنوان یکی از قدیمی ترین مجتمع های پتروشیمی کشور که بحث خوراک گلوگاه این شرکت است، گفت: ما یکسری پروژه‌های کوتاه‌مدت را تعریف کردیم. پروژه‌ ایستگاه تقویت فشار گاز مجتمع را در سال گذشته افتتاح کردیم، برای اینکه گاز دریافتی از پالایشگاه آبادان را بتوانیم افزایش بدهیم. در اردیبهشت ماه هم، با حضور آقای مرتضوی وزیر کار، کلنگ‌زنی یک واحد تزریق کلر مایع را جهت تأمین بخشی از  EDC مورد نیازمان داشتیم که به کاهش قیمت تمام‌شده‌ محصول‌مان کمک می‌کند.
 مدیرعامل پتروشیمی آبادان ادامه داد: متأسفانه زنجیره‌ تولیدمان در پتروشیمی آبادان به‌ خاطر‌ فرسودگی زیاد واحد کلر آلکالی‌ مان ناقص شده است. خوراکی که از پالایشگاه آبادان دریافت می‌کنیم، کافی نیست و در برنامه‌مان است که یک واحد کلر آلکالی احداث بکنیم تا زنجیره‌ تولیدمان را اصلاح بکنیم. و حالا پشت‌بند آن، واحدهای پایین‌دستی کلر آلکالی را هم در برنامه‌ داریم که احداث بشود.
بچاری با اشاره به اینکه پیگیر هستیم که پتروشیمی آبادان را به خط اتیلن غرب متصل کنیم افزود: یکی از دلایل پایداری تولید در مجتمع‌های تولیدکننده‌ PVC در بندر امام خمینی، اتصال‌شان به خط اتیلن غرب است و در واقع، خودشان به‌تنهایی الفین ندارند. پروژه‌ دیگری هم تحت عنوان پروژه‌ استحصال نمک، تعریف کرده ایم که در واقع از ابتدای زنجیره‌ تولید تا انتهای زنجیره‌ تولید مال خود پتروشیمی آبادان باشد. تمام این موارد به کاهش قیمت تمام‌شده‌ محصول‌مان و افزایش توان رقابت در بازار با رقبای مان کمک می‌کند.
مدیرعامل پتروشیمی آبادان در کورد انعقاد تفاهمنامه دریافت خوراک با پالایشگاه آبادان گفت:تفاهمنامه‌ ای که ما داشتیم، تفاهم‌نامه‌ FCCU برای دریافت خوراک بوده که سال 1393 منعقد شده اما متأسفانه مورد غفلت واقع شده بود. برای این هم یک پروژه‌ برای استحصال اتیلن، اتان و متان تعریف شده و در آینده‌ نزدیک با آماده شدن مطالعات اولیه FS پروژه و تصویب آن در هیات مدیره پتروشیمی آبادان، در هیئت مدیره‌ تاپیکو و شستا و با تامین سرمایه‌گذاری لازم بتوانیم این پروژه را به تبع همان تفاهمنامه احداث بکنیم.
بچاری در خصوص پروژه ACN  هم توضیح داد که در نمایشگاه نفت تهران، تفاهمنامه‌ای با پتروشیمی مارون امضا کردیم. پتروشیمی آبادان در واقع، زیرساخت‌های خیلی خوبی دارد که در تمام سال‌های گذشته متأسفانه مورد غفلت واقع شده در و ما الان با یکسری مشکلات انباشته مواجه هستیم. یک زمین 8 هکتاری در مجاورت پتروشیمی آبادان داریم که به این پروژه ACN  اختصاص دادیم و با پتروشیمی مارون یک جلسه‌ای به‌ اتفاق کارگروهی که تشکیل شده، برگزار کردیم و مذاکرات خیلی خوبی انجام شد. وقتی کارهای کارشناسی پروژه به پایان برسد به سمت اخذ لایسنس فنی می رویم و به سمتی که یک واحد اکریلونیتریل با ظرفیت 90 هزار تن در سال در آبادان به‌عنوان اولین تولیدکننده‌ این محصول در ایران بتوانیم داشته باشیم که کشور را از واردات این محصول بتوانیم بی‌نیاز کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی آبادان در خصوص پروژه‌ اسیدسیتریک این مجتمع اعلام کرد: همین الان بحث FS این پروژه در حال آماده‌سازی است که بعد از FS باید مصوبات لازم گرفته بشود. به هر حال این پروژه سرمایه‌گذار دارد و حدوداً بین 30 تا 40 میلیون دلار سرمایه لازم پیش بینی شده که در منطقه‌ حفار شرقی بتوانیم آن را اجرا بکنیم.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی