۱
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۱۵۶۸۸۰
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در گفت و گو با "نفت ما" تاکید کرد:

با این نرخ خوراک، سودآور نخواهیم بود + فیلم

ما بنگاههای اقتصادی هستیم که متولی تامین ارز، متولی اشتغالزایی و متولی صادرات هستیم و بنای ما بر این نیست که زیان تولید بکنیم.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، دکتر متین دیداری مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در حاشیه مجمع عمومی سال مالی 1401 این شرکت در گفت و گو با "نفت ما" در خصوص دلایل ثبت رکوردشکنی های درآمد و سود عملیاتی و سود خالص این شرکت اظهار داشت: این سودهایی که به هر صورت در شرکت شناسایی شده، ناشی از اصلاحات در سیستم فرآیندی مجتمع در بحث کاهش میزان مصرف خوراک گاز و همچنین کاهش نرخ حمل در شرکت بوده است که از عوامل اصلی است که تاثیر خود را بر سود گذاشته است.
دیداری با اشاره به اینکه  میزان سود واقعی و اقتصادی که به دست آمده و قابل تقسیم بود، انجام شد و در مجمع به تصویب رسید. اگر دو عامل اصلی سودآوری که اشاره کردم نبود، پتروشیمی زاگرس با توجه به اینکه از پتروشیمیهای قدیمی در حوزه متانول است و استهلاک ندارد، توانسته تا یک حدی به سود برسد و حتی فراتر از این هم می تواند، ولی با توجه به نرخ خوراک گاز اعلامی قطعا دیگر شاهد چنین سودی در پتروشیمی زاگرس نخواهیم بود.
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در مورد 1400 میلیارد تومان سودی که از محل تعدیل نرخ یوتیلیتی در 6 ماهه اول سال 1400 توسط رای دیوان عدالت اداری شناسایی شده و آیا به عنوان سود انباشته در نظر گرفته شده یا نقسیم خواهد شد، اعلام کرد:  فعلا این سود را در نظر گرفتیم که مجددا بازبینی شده و صورتهای مالی دوباره بررسی شود و در آینده نزدیک در مورد آن تصمیم گیری خواهیم کرد. لذا با توجه اختلافی که روی این موضوع داریم، فعلا 1600 میلیارد تومان سود تقسیم شد و این یکی از بندهای ما در صورتهای مالی بود و در گزارش حسابرسی هم آمده بود.
مدیر کارگروه متانول ایران، در خصوص کم و کیف آخرین تلاشها و اقدامات برای تعدیل مصوبه ابلاغی افزایش نرخ خوراک و سوخت تصریح کرد:  ما در این مدت به شدت پیگیر این موضوع از طریق نهادهای ذیربط، وزارتخانه های متولی، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای نظارتی بودیم. این نهادها گزارشهایی را از ما خواستند که به همراه دلایل و مستندات قانونی ارائه دادیم و امیدواریم با توجه به ورودی که صورت پذیرفته دولت هم دغدغه های ما متانول سازان را بررسی و لحاظ بکند که موحبات ضرر و زیان ایجاد نشود. ما بنگاههای اقتصادی هستیم که متولی تامین ارز، متولی اشتغالزایی و متولی صادرات هستیم و بنای ما بر این نیست که زیان تولید بکنیم. دولت باید یک تدبیری بکند و یک بازنگری انجام بدهد که ما تولیدکنندگان متانول وارد حاشیه زیان نشویم.
دیداری در مورد اینکه خود مجتمع پتروشیمی زاگرس در حال ساخت واحد ASU خود می باشد و بحث یوتیلیتی یک بحث حاکمیتی بود و شرکت ملی صنایع پتروشمی هم در ابتدا با آن مخالف بود، آیا در صورت عدم عقب نشینی دولت از نرخ اعلامی خوراک و سوخت این امکان وجود دارد که از سایر مبادی خوراک و سوخت تان را هموچونو احد ASU خودتان تامین کنید، گفت: به خاطر شرایطی که در فصل زمستان بر کشور حاکم است و تراز گاز تولیدی  پایین می آید، ما هم چاره ای جز تامین خوراک پایدار برای مجتمع نداریم و از طریق خرید گاز از کشورهای همسایه مثل ترکمنستان که در صورت موافقت دولت قابل انجام است را داریم پیگیری می کنیم.
این فعال صنعت پتروشیمی ادامه داد: در رابطه با بالادستی در حال بررسی ورود به این حوزه هستیم که خود شرکت با تلاش هلدینگ های سرمایه گذاری به بالادستی گاز هم ورود کند تا پایداری در تامین خوراک گاز در فصل زمستان بوجود بیاید.
دیداری راجع به این موضوع که مراجع معتبر بین المللی، صنعت و بازار متانول و اوره کشور را دقیقا رصد می کنند و با توجه به اینکه پتروشیمی زاگرس 7 درصد تجارت جهانی متانول را به خود اختصاص داده است، خارج شدن یک شرکت با چنین حجم تولید و صادرات برای رقبا خوشایند خواهد بود کما اینکه هم اکنون قیمت متانول افزایش پیدا کرده است، چه اقدام اساسی جهت حفظ و حضور در بازار بین المللی دارید، تاکید کرد: در حال حاضر نقش آفرینی ما بواسطه حجم تولیدی که داریم وجود دارد و موضوع انکار ناپذیری است. همچنین با توجه به شعار امسال با عنوان سال مهار تورم و رشد تولید، بحث رشد و افزایش تولید در سرلوحه کار تولیدکنندگان کشور قرار دارد، لذا تمام اقدامات و پیگیریهایی که موجبات افزایش تولید در کشور، ایجاد ارزش افزوده بیشتر، ارزآروی و درآمد بیشتر برای شرکت و برای کشور لازم است را انجام خواهیم داد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شانتاژهای بچگانه !!
زمان این شانتاژهای بچگانه گذشته است !
خوراک مجانی = تورم
کی خوراک مجانی خواسته؟ این‌ها فقط می‌خوان نرخ خوراکشون سه برابر قیمت بقیه‌ی کشورها نباشه!