۲
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۱۶۰۱۱۱
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت و گو با "نفت ما" اعلام کرد: 

تشکیل کمیته ویژه برای بقای صنعت متانول کشور 

مهدوی ابهری گفت: بندهای بسیار خوبی در برنامه هفتم برای تشویقِ سرمایه ‌گذاران در بالادستی خواهیم داشت که به پیشنهاد بنده در سمینار متانول کمک می‌کند. لذا باید کمیته ویژه ای برای پیگیری پیشنهادهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در زمینه های صرفه‌جویی مصرف گاز خانگی، سرمایه‌گذاری در میادین گازی و توسعه زنجیره ارزش تشکیل شود. 
فایل ویدیو
احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت و گو با نفت ما در خصوص اینکه آیا این انجمن در بررسی برنامه هفتم توسعه توسط مجلس شورای اسلامی، چه اقدامی برای تامین خوراک پتروشیمی ها از طریق توسعه میادین بالادست داده است یا خیر، اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه اتفاقاً یکی از پیشنهادهای ما سرمایه‌ گذاری در میادین گازی و بالادست است و با هماهنگی که در مجلس با کمیسیون انرژی و کمیسیون صنایع داشتیم، هماهنگی و تبادل نظر شد و ما بندهای بسیار خوبی در برنامه هفتم برای تشویقِ سرمایه ‌گذاران در بالادستی خواهیم داشت که به پیشنهاد بنده در سمینار متانول کمک می‌کند. لذا باید کمیته ویژه ای برای پیگیری پیشنهادهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در زمینه های صرفه‌جویی مصرف گاز خانگی، سرمایه‌گذاری در میادین گازی و توسعه زنجیره ارزش تشکیل شود. 
مهدوی افزود: یکی از این پیشنهادها  بحث صرفه‌جویی است که ما بیاییم حدود ٢٠ میلیون بخاری عادی در کشور را با سرمایه‌ گذاری به هرموتیک تبدیل بکنیم که با صرفه‌ جویی، گازش را برای پتروشیمی ‌ها استفاده بکنیم. همچنین در نیروگاه‌ هایی که سیکل ترکیبی نبوده و راندمان ‌شان پایین است، سرمایه ‌گذاری کرده و تبدیل به سیکل ترکیبی کنیم تا راندمان ‌شان را بالا ببریم و مصرف گازی که کم می شود را برای خود پتروشیمی‌ ها صرفه جویی و استفاده کنیم.  
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد: یک پیشنهاد دیگر بحث سرمایه‌گذاری‌ در زنجیره‌ ارزش است که از کشورهایی مثل چین که در زنجیره‌ ارزش متانول کار کردند، استفاده کنیم، حتی اگر شده مشاور بگیریم و به سمت اینکه قسمتی از متانول ایران تبدیل به ارزش ‌افزوده و کالاهای بهتری بکنیم، برویم که این موضوع هم در دستور کار قرار دارد که انجام بشود. 
مهدوی در مورد تاثیر بی ثباتی در سیاستگذاری و قیمتگذاری خوراک بر جایگاه ایران در تولید، تجارت و بنچمارک متانول در افق 2023 گفت: مسلماً این موارد جایگاه ایران را تهدید می‌کند. ما قانون الحاق٢ که قانون دائمی بوده و قانون خوراک را داریم. در این قانون تأکید شده که قیمت خوراک باید به گونه ‌ای باشد که بتوانیم در دنیا محصولات‌ رقابت‌ پذیر داشته باشیم، فلذا باید دولت و مجلس به این موضوع توجه کافی کنند و در همین یکی دو ماهه اخیر دیدیم که ما با جلسات مختلف، بالأخره دولت را قانع کردیم که از تصمیم خودش در افزایش نرخ خوراک برگردد و فرمول را مبنا قرا بدهد تا قیمت خوراک به گونه ‌ای باشد که بتوانیم رقابت کرده و صادرات و ارزآوری داشته باشیم، الان می‌بینیم که صنعت پیشرو در ارزآوری و صنعتی که بیشترین کمک را به اقتصاد ملی می‌کند و صنعتی که باعث افزایش تولید ناخالص ملی می شود، صنعت پتروشیمی ا‌ست که باید هم مجلس و هم دولت کمک کنند که ما این راه را ادامه داده و گسترش بدهیم و در آینده صنعت پتروشیمی اصلاً بتواند به تنهایی ارز مورد نیاز کشور را تأمین کند و ما دیگر اصلا نیازی به صادرات نفت نداشته باشیم و بیاییم نفت را تبدیل به فرآورده و ارزش‌افزوده کنیم. 
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص ابلاغ و اجرای نرخ فرموله خوراک گازی  تصریح کرد: منتظریم وزارت نفت با توجه به فرمول جدید، قیمت را به شرکت ملی گاز و شرکت‌های پتروشیمی ابلاغ کند ولی هنوز اجرایی نشده است و از زمانی که تصویب شده نباید قیمت دیگری اعمال شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مشکل اصلی صنعت پتروشیمی
مشکل اصلی صنعت پتروشیمی به ویژه متانولیها :
فساد مالی
ریخت و پاش
حقوق نجومی
بی لیاقتی مدیران