۳
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۱۶۳۷۸۶
سرپرست و رییس هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

تامین لجستیک ۶۰ میلیون تن بارگیری محصولات پتروشیمی توسط شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی

رفع گلوگاه در حوزه‌ مخزن و بندری، در راستای افزایش تولید و مانع‌زدایی از تولید است
هدفگذاری شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی در دستیابی به امکان لجستیک ۶۰ میلیون تن بارگیری و عملیات بندری در پایانه‌های کشور را تضمین کنیم.
فایل ویدیو
 امیرمیثم نیک فر سرپرست و رییس هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی در خصوص طرح‌ های توسعه ای شرکت متبوع خود در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، اظهار داشت: شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی یک شرکت قدیمی در حوزه‌ عملیات نفت و گاز در حوزه‌ دریایی و بندری است و قصد داریم که در سال آینده، هم وارد حوزه‌ آفشور و دریا و هم در حوزه‌ بندری سرمایه‌گذاری‌ های بسیار خوبی را شروع کنیم تا هدفگذاری شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی در دستیابی به امکان لجستیک ۶۰ میلیون تن بارگیری و عملیات بندری در پایانه‌های کشور را تضمین کنیم. شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی ،پروژه‌های خیلی خوبی را در بندر امام خمینی، بندر نگین بوشهر، بندر چابهار، بندر شهید رجایی شروع کرده که در سال 1403 برخی از آنها را به بهر‌ه‌برداری می رساند و مابقی نیز در سال 1404 به بهره ‌برداری رسیده و نیاز کشور به عملیات لجستیکی ۶۰ میلیون تن بارگیری محصولات پتروشیمی را برطرف خواهد کرد.
نیکفر افزود: محصولات بارگیری صادراتی توسط شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی هم به صورت مایع و هم به صورت جامد بوده و کاری که این شرکت انجام می‌دهد هم در حوزه‌ فله‌ مایع و هم محصولات پتروشیمی جامد است.
سرپرست و رییس هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی در مورد فعالیت شرکتهای فعال این حوزه همچون فراسکو و مخازن سبز عسلویه گفت: شرکت فراسکو و مخازن سبز پتروشیمی عسلویه هم شرکتهای معظمی هستند که تقریبا کارهایی که انجام می دهد شبیه کارهای ماست. لذا این دو شرکت هم همکار ما بوده و آنها فقط در منطقه‌ عسلویه هستند و حالا کارهای خوبی را شروع کردند که من واقعا به آنها تبریک می‌گویم و شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی در تمام بنادر جنوبی کشور در حوزه‌ نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی نفت خام حضور دارد و کار می‌کند.
نیکفر در مورد اجرای پروژه های بانکرینگ و سواپ توسط شرکت متبوع خود اعلام کرد: ما یکی از پروژه‌های مهمی که شروع کردیم و به زودی عملیاتی می شود، در حوزه‌ سوخت ‌رسانی و خدمات رسانی به کشتیهایی که در بندرهای ما پهلو می‌ گیرند و کشتیهایی که در خلیج فارس تردد می‌ کنند است و برنامه ‌ریزی کردیم و به امید خدا تا پایان سال کار را شروع می‌کنیم. شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی هیچ دارایی تاکنون نداشته و سرمایه‌ آن همین نیروهای انسانی متخصصش است که واقعا به وجودشان افتخار می‌کنیم که سالهای زیادی در این حوزه ‌ها کار کرده و تقریبا تمام مشتریان پتروشیمی کار آنها را دیده، پسندیده و همیشه‌ هم ازآنها تقدیر کرده اند. این یک افتخاری است که ما سالها تونستیم برای خودمان کسب بکنیم و امیدواریم که همین سرمایه‌ های انسانی متخصص شرکت را به عنوان برند شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی معرفی بکنیم.
سرپرست و رییس هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی در خصوص انجام کارهای گمرکی ارسال محصولات گفت: کارهای گمرکی با ما نیست اما ما کمکشان می‌کنیم و تسهیلات در اختیارشان می گذاریم.
نیک‌فر در خصوص تاثیر بحرانهای منطقه بر افزایش هزینه ‌های حمل‌ونقل بخصوص بحث نرخ بیمه ‌ها برای نفتکش ‌ها و اجاره‌ مخازن گفت: با توجه به اینکه عمده‌ مخازن ما مربوط به دولت و مربوط به شرکت صنایع ملی پتروشیمی است، تعرفه‌ هایی که داریم تعرفه ‌های دولتی است که باعث شده که یک اختلاف فاز خیلی فاحشی بین مخازنی که بخش خصوصی خدمات می دهد و مخازن بخش دولتی به ‌وجود بیاورد که باید از این بایت خوشحال بود که ترافیک بار در منطقه‌ ما زیاد شده و رونق پیدا کرده و هم در بحث مخازن ترانزیتی که بار ترانزیتی به سمت بنادر ما می آید. از طرفی هم باید نگران بود که متاسفانه نتوانستیم نیاز به زیرساختهای کافی برای این تقاضای بار و تقاضای ذخیره سازی و تقاضای مخزن را تامین بکنیم و باید به سمتی برویم که برای ۶۰ میلیون تنی که عرض کردم چه در حوزه‌ ذخیره سازی و چه در حوزه‌ عملیات بندری به اندازه‌ کافی لجستیک ایجاد بکنیم تا بتوانیم برای سالهای آینده هم خیالمان راحت باشد که دیگر در این حوزه مشکلی نداریم. یکی از مشکلات و گلوگاههای ما در حوزه‌ صنعت نفت و گاز پتروشیمی همین بنادر است، که متاسفانه نتوانستیم همراه با تولید و افزایش تولید، توسعه‌ بنادر را هم داشته باشیم که بتوانیم یک تعادلی بین لجستیک و تولید به ‌وجود بیاوریم که در سالهای آینده می ‌خواهیم این نقیصه را جبران کنیم.
سرپرست و رییس هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی در خصوص ساخت مخازن مستقل و یا حتی مخازن در مقصد، به خاطر هزینه های بالای مخزن داری توسط برخی از هلدینگ ها و پتروشیمی ها تصریح کرد: اول اینکه یک دلیل عمده اش کمبود مخزن بوده، یعنی وقتی مخزن کم باشد عرضه کم و تقاضا زیاد است که باعث می شود که قیمت اجاره‌ مخازن بالا برود، دوم اینکه حتی با همان مبالغ بالا هم متاسفانه ما امکانات نداریم که در اختیار پتروشیمی‌ ها و مجموعه‌ های نفت و گاز قرار بدهیم و اگر ما بتوانیم این امکانات را چه در منطقه‌ عسلویه، چه در منطقه‌ ماهشهر و در آینده در منطقه‌ چابهار و کوه مبارک که به عنوان بنادر بعدی پتروشیمی کشور شناخته می شوند، فراهم کنیم این مشکلات حل می شود. یعنی به اندازه‌ کافی وقتی مخزن وجود داشته باشد، هم قیمت‌ها پایین‌تر آمده و عادلانه می شود هم مشکلات توقف خط تولید پتروشیمی ها هم از بین می رود، در غیر اینصورت مجبور می ‌شویم برای مخزن سراغ کشورهای همسایه برویم و همین باعث می شود یک هزینه‌ هنگفتی به پتروشیمی‌های ما تحمیل بشود که وقتی این هزینه رو برآورد می‌کنند، می‌ بینند اگر بیایند و در ایران با یک مبلغ دو یا سه برابری، این مخزن را اجاره کنند نسبت به مخزن خارجی خیلی ارزانتر تمام می شود. لذا، همین معادلات و محاسبات باعث می شود  به تدریج قیمت ذخیره سازی بالا برود و هم به ضرر تولید‌کننده و هم به ضرر مجموعه ‌هایی اعم از نهادهای حاکمیتی که سیاستگذار در این حوزه هستند، خواهد بود، چون هدف اصلی ما افزایش تولید و مانع ‌زدایی از تولید است و یکی از اقدامات در این زمینه، رفع گلوگاه در حوزه‌ مخزن و در حوزه‌ بندری است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی