۴
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۱۱۶۳۳۸
کارشناس بازار روانکار در گفت و گو با "نفت ما" تاکید کرد:

پالایش و پخش در بازار روانکارها تنش ایجاد کرده است

آمار محمدی گفت: بازاری که متاثر از سیاستهای فروش شرکتهای بزرگ دولتی می باشد به صورت مستقیم با فشارهای اعمالی از پالایش و پخش بر قیمت گذاری لوبکات به تنش می افتد. 
علیرضا آمار محمدی
علیرضا آمار محمدی
مهندس «علیرضا آمار محمدی»، کارشناس فروش و مهندس محصول روانکار در مورد افزایش 38 درصدی قیمت لوبکات از ابتدای سال تاکنون به خبرنگار «نفت ما» گفت: تحولات اخیر در افزایش قیمت لوبکات که ناشی از حذف چند مرحله ای سوبسیدهای اعمالی از طرف پخش و پالایش و همچنین قیمت های به روز شده نفت بوده است، پیکره بازار فروش روانکار را به طور جدی به لرزه درآورده است و در همین رابطه منتقدین حذف یارانه و همچنین معادل سازی ارزش قیمت آن با ارز نیمایی، راوی مشکلات پیش آمده از افزایش قیمت تمام شده خود می باشند که با وضعیت ضعیف توان خرید بازار، گره خورده است.

این کارشناس بازار روانکار افزود: بازاری که متاثر از سیاستهای فروش شرکتهای بزرگ دولتی می باشد به صورت مستقیم با فشارهای اعمالی از پالایش و پخش بر قیمت گذاری لوبکات به تنش می افتد. 

آمار محمدی تصریح کرد: روی دیگر این سکه، از نگاه تولیدکنندگان بخش خصوصی، کاملاً متفاوت دیده می شود، بدین صورت که شرکت های خصوصی روانکار، از تلاطم بازار حذف یارانه های دولتی به عنوان یکسان سازی شرایط تولید و رقابت پذیرتر بودن بازار یاد کرده و معتقدند که نسخه درمانگر این ابر بازار، که بعد از انرژی،
بزرگترین سهم نقدینگی را در خود می دیده است، همانا حمایت از تولید داخل با واقعی سازی قیمت ها و عادلانه بودن عرصه رقابت و امید به ثبات آن در آینده خواهد بود حتی اگر چالش جدیدی را در این مسیر تجربه کنند.

این کارشناس روانکار در ادامه سوالاتی را به شرح ذیل برای روشن شدن بحث مطرح کرد: آیا تاکنون، پالایشگاه های تولید روانکار که با سود دهی، همیشه پرچم دار بورس بوده اند، در محاسبات خود، قیمت تمام شده بدون سوبسید را دیده اند؟ آیا درون نمودارهای سوددهی گذشته، نهایت کاهش هزینه های سربار تولید، مدیریت شده است؟ آیا اگر تکنولوژی ساخت و تولید آنها بروز رسانی می شد و روغنهای پایه گروه II ، III  و بالاتر نیز جزو تولیدات لحاظ می گردید ،  قابل رقابت با دیگر فروشندگان در صادرات می بود؟

آمار محمدی با تاکید بر اینکه قضاوت عادلانه در این مقوله، علاوه بر بررسی عمیق و کارشناسی حرفه ای پیرامون موارد فنی، مالی و سیاست گذاری های اقتصادی، هم اندیشی و همدلی همه ابعاد تاثیرگذار الزامی است، اظهار داشت: قطعاً چالش پیش روی آنها با حذف سوبسیدها و افزایش قیمت لوبکات و روغن پایه که به نقل از پخش و پالایش با قیمت های جهانی اعلام می گردد، در صورت مدیریت انجام گرفته با سیاست پیشرفت روز افزون در جایگاه صادراتی، و رقابت بین المللی از طرف پالایشگاهها، نمی بایست نگرانی ایجاد کند، چرا که اصولاً می بایستی از ابتدا در هزینه های تمام شده لحاظ گردیده و با مقایسه ساده ای می توان شبیه وام های دریافتی واحدهای تولیدی خصوصی در نظر گرفت که روزی زمان استرداد اصل و حتی سود و کارمزد آن فرا می رسد و بخش خصوصی با این شرایط و قاعده، سالهاست که در بازار، همپای
بخش دولتی در تلاش و حیات می باشد. لذا به نظر میرسد که بایستی صبر پیشه نمود و با گزارش گیری از بازار ، موضوع فوق، توسط کارشناسان مجرب ذیربط، مورد قضاوت قرار گیرد.

این کارشناس فروش روانکار با تاکید بر اینکه هرگونه نوسانات قيمتي حتي از نوع كاهشي، قطعاً در روند بازار و فروش تاثير گذار خواهد بود، افزود: حال اگر شوك افزايش قيمت را بر دوش بازار تعريف كرده و زنجيره بلامنازع فروش را در اتصال توليد تصور نماييم، چيزي جز نگراني و افت راندمان را نمي توان تصور نمود.

آمار محمدی با اشاره به اینکه فشار همه جانبه تحريم ها با هدف كاهش توان اقتصادي طراحي شده است كه همزمان با تصميمات مديريتي كلان  در هر زمان، استرس توليد كنندگان را در پي داشته است، تصریح کرد: تجربه چندين ساله در تحمل و مبارزه با  تحريم ها نشان داده است كه توليد كنندگان توانمند و متخصصين داخلي از فضای خالی ناشی از عدم واردات كالاهاي خارجي ، نهايت استفاده را برده و خود را توانمند تر ساخته اند و فرصتي براي حضور در عرصه هاي غير قابل تصورشان را تجربه كرده اند و به قول معروف " آنچه مرا نکشد، قوی ترم خواهد ساخت."  البته  واحدهاي توليدي عمدتاً از تصميمات غير اصولي گذشته و حال، در مقياس كلان رنج برده اند، تصمیماتی که بعضاً در تصویب آن، حداقل مشاوره را هم نداشته اند.

این کارشناس بازار روانکار در مورد یارانه های اعطایی به تولید راونکار گفت: اگر روزی سوبسيد ها جهت كمك به توليد، طراحی و تصويب شده اند و بررسي فرآيند آنها به لحاظ راندمان توليد و عرضه آن، رضايت
بخش گزارش و تلقي شده است، پس حذف آن نيز قابل تامل و غير ضروري به نظر مي رسد و همچنین  اگر به هر دليل،  توجيهات ارائه شده پیرامون يارانه كمك به صنعت، نتوانسته است باري از دوش اقتصاد و موفقيت توليد بر دارد و يا در اثر گذشت زمان ، تغيير راندمان داده و سير منفي را پيش گرفته است، چه بسا بهتر باشد با جراحي فوري و يكباره بدنه توليد وابسته به يارانه، و همگن كردن محيط اقتصادي آن در سازگاري با توليدات مشابه خارجي و حتی داخلی، تكليف نهايي كليه زنجیره خرد و كلان  وابسته به آن  واحدهای توليدي را نيز روشن نموده و از هرز گردي انرژي و خلاقيت مثبت انديشان دلسوز، جلوگيري به عمل آورده و  راه هاي احتمالي فساد و احتكار و رانت هاي مختلف نيز مسدود گردد.

وی ادامه داد: تصورات واهي و غير اصولي تزريق يارانه در صنعت، همان اندازه مي تواند بر پيكر توليد مضر ديده شود كه حذف بدون كارشناسي و عواقب سنجي، نيز مشكل زا خواهد شد.

مهندس آمار محمدی در پایان در مورد راهکار مساله افزایش قیمت لوبکات اظهار داشت: ايجاد كارگروه هاي مجرب و با انگيزه از هر دو طيف توليدكنندگان دولتي و خصوصي، و هم انديشي با مقامات صاحب راي پر توان در چالش پذيري اقتصاد توليد و البته بررسي نسخه هاي درمانگر واحدهای تولیدی بيمار متوسل به يارانه، همگي مي توانند راهگشاي عبور كشور و اقتصاد و توليد از آتش تحريم ها باشند، چه بسا كه  این مهم حتی در دوران پساتحریم هم مفید فایده خواهد بود و شاید هم اکنون توسط مسوولان وظیفه شناس در حال بررسي باشد. انشالله.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی