۵
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۱۳۰۸۴۸
 در گفت و گوی اختصاصی" نفت ما" با مدیر عامل پتروشیمی بوعلی سینا مطرح شد: 

جزییات عرضه اولیه بوعلی

میثم قدیری
 احمدزاد گفت: ما از ابتدای امسال تمام مقدمات و کارهایی را که برای عرضه سهام در دستور کار قرار دادیم و حدود سه ماهی است که تمام اقدامات ما تکمیل شده و شرکت برای عرضه آماده بوده است.
جزییات عرضه اولیه بوعلی
  عرضه اولیه سهام شرکت‌ها یکی از گزینه‌های بسیار جذاب برای سرمایه‌ گذاران، به ویژه افراد تازه ‌وارد در بورس به شمار می‌رود. چون سهام‌هایی که در این عرضه به فروش می‌رسند سودآور هستند و به همین دلیل، طرفداران زیادی دارند.  
با بررسی ساده متوجه می شویم که شرکت های پتروشیمی که وارد بورس شده اند به مراتب عملکرد خوبی داشته و از نگاه بورس بازان حرفه ای جزو سهم های بنیادی به حساب می آیند. 
در این بین شرکت های پتروشیمی خوراک مایع به دلیل تعدد دسترسی به خوراک همیشه سودهای خوبی را نصیب سهامداران خود کرده اند. 
فردا سهام یکی از شرکت های بزرگ پتروشیمی تولید کننده آروماتیک کشور با نماد بوعلی در بورس عرضه می شود، به همین دلیل خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی  "نفت ما "، با محمد احمدزاده، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در خصوص میزان فروش و سودآوری بوعلی، تعداد عرضه سهام و قیمت سهم بوعلی و پروژه های آتی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به گفت و گو نشسته  که دعوت می کنیم برای افزایش آگاهی خود از عرضه اولیه فردا این گفت و گو را بخوانید: 
 
 در خصوص وضعیت کلی و فعلی شرکت پتروشیمی بوعلی و همچنین میزان درآمد و فروش در ۸ماهه امسال توضیح بفرمایید؟ 
 پتروشیمی بوعلی سینا آروماتیک سوم در سطح کشور است که از لحاظ ظرفیت تولید بعد از پتروشیمی نوری قرار دارد و دومین واحد آروماتیک کشور از نظر ظرفیت است. چیزی حدود یک چهارم ظرفیت آروماتیک های تولید داخل را پتروشیمی بوعلی سینا تامین می کند. خوراک ها حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از طریق مناطق نفت خیز جنوب تامین می شود و الباقی را از آبادان یا از فازهای گازی پارس جنوبی تهیه می کنیم که خوشبختانه از لحاظ تامین خوراک در مضیقه نیستیم، نه تنها در مضیقه نیستیم بلکه بواسطه شرایط حاکم در کشور گزینه های متعددی از خوراک در اختیار ما هست که بسته به شرایط اقتصادی و عملیاتی می توانیم از آنها استفاده کنیم. 
خوشبختانه شرکت از لحاظ تولید در مدار تولید بوده و سال گذشته و امسال به صورت پیوسته، مشکلی از بابت توقف نداشتیم. چیزی حدود ۹۰ درصد برنامه را سال گذشته و شاید امسال تا حدود ۹۵ درصد و ان شاءالله که ۱۰۰ درصد هست که بتوانیم محقق کنیم. 
 
میزان آن‌چقدر است؟ 
  ظرفیت تولید ما از لحاظ تامین خوراک چیزی حدود یک میلیون و هفتصد هزار تن است. حدود ۶۵ درصد محصولاتمان صادراتی و ارز آور است. بین‌نیم‌میلیارد دلار تا ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری دارد. ۳۵ درصد محصولاتمان در بازارهای داخلی به فروش می رسد. محصولاتمان پیوسته به فروش رفته است و با قیمت های خوبی بوده اند که این یک نمای کلی از وضعیت تولید و تأمین خوراک و فروش محصولاتمان که این ۶ ماهه را حدود ۷۴۵ هزار تن تولید داشتیم که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته ایم. 
درحال حاضر هم طی ۸ماهه سال جاری ۹۸۴ هزار تن تولید داشتیم که حدود ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با همت همکاران شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در بخش تولید افزایش داشته ایم.  
 
فردا سهام پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی در بورس عرضه می شود. در خصوص علت تاخیر عرضه سهام توضیحاتی ارایه بفرمایید؟ 
 ما از ابتدای امسال تمام مقدمات و کارهایی را که برای عرضه سهام در دستور کار قرار دادیم و حدود سه ماهی است که تمام اقدامات ما تکمیل شده و شرکت برای عرضه آماده بوده است. الباقی کارها مربوط به بورس و سیاست های هلدینگ خلیج فارس و پروسه صدور مجوزها بود که این ها در اختیار مالکان اصلی سهام است و همچنین قواعد و پروتکل‌های بورس است. خوشبختانه فردا انتظارها به پایان می رسد و شاهد عرضه ۱۲ درصد از سهام پتروشیمی بوعلی سینا با قیمت حدودا ۴۰۰۰ هزار تومان خواهیم بود که حدود ۴۲۰ میلیون سهم که معادل ۱۲ درصد از سهام پتروشیمی بوعلی سینا هست، امیدواریم فردا با رقابت به فروش برسد.  
با توجه به اینکه رشد تولید را هم داشتیم وطبیعتا رشد فروش و سودآوری فکر می کنم استقبال خوبی از سهام بوعلی شود. 
 
با توجه به اینکه سال گذشته و امسال بدون توقف تولید داشتید. برنامه اورهال شرکت چگونه خواهد بود؟ 
  اگر خدا بخواهد و مشکل خاصی پیش نیاید، امسال برنامه ای برای اورهال نداریم. پیش بینی های ما این است که برای یک سری کارهای ایمنی و بازرسی ها در اردیبهشت یا خرداد ماه سال آینده چکینگ هایی انجام دهیم که بتوانیم به صورت پیوسته و بی خطر در مدار تولید باشیم. 
 
با توجه به وضعیت کرونا که بر همه مشاغل تاثیر گذاشته است، آیا بر تولید و فروش محصولات پتروشیمی بوعلی هم تاثیر داشته است؟ 
  از اسفند ماه سال گذشته که با شرایط جدید کرونا مواجه شدیم و تاثیری که روی بازارهای جهانی مصرف سوخت گذاشته بود از آنجا که عمده محصولات ما حدود ۶۰ درصد صادراتی هستند، مشتقات سوختی محسوب می شوند، این تغییر را رصد کردیم و متوجه شدیم و بازارهای جهانی و بازارهای منطقه ای را رصد کردیم و سعی داشتیم در ۶ ماهه اول سال که اوضاع شدید تر بود، استراتژی متناسب با این شرایط در پیش بگیریم. به همین دلیل تمام محصولات تولیدی ما برای اولین‌ بار در تاریخ بوعلی سینا از طریق بازارهای منطقه ای از طریق زمینی فروختیم. نه تنها کاهش تولید نداشتیم بلکه ۱۱ درصد افزایش فروش هم داشتیم. قیمت های فروش ما طی شش ماهه گذشته نسبت به آنچه که در بازارهای بین المللی بود، بازارهای منطقه ای جذابیت بیشتری داشت و توانستیم با قیمت بهتری محصولاتمان را به فروش برسانیم. 
 الباقی محصولاتمان که لایتنر است که پتروشیمی امیرکبیر مصرف کننده آن است و بنزن هم در این مدت افزایش مصرف و قیمت داشت، به دلیل اینکه ماده اولیه تولید LAB است که برای تولید شوینده ها در سطح کشور استفاده می‌شود و از آنجا که مصرف شوینده ها در کشور افزایش پیدا کرد، در نتیجه با تقاضای فزاینده‌ای مواجه بودیم که قیمت‌های فروش خیلی خوبی را رقم زدیم. 
 
راجع به پروژه ها و علی الخصوص برج پارازایلین هم توضیح بفرمایید؟
 ما سه پروژه داریم. یک‌پروژه شیرین سازی که از سال های خیلی دور در دستور کار بوعلی سینا بوده است ولی به دلایلی طولانی شده بود. ظرف یک سال و نیم گذشته با تدابیری که اندیشیده شد و تعامل خوبی که با مدیریت توسعه داشتیم، خوشبختانه این پروژه ظرف دو ماه آینده وارد فاز راه اندازی می شود‌ و آن را در مدار تولید قرار خواهیم داد. مخزن را داریم که در حادثه سال های قبل آسیب دیده و از بین رفته بود که ان شاءالله تا اواخر امسال بتوانیم خوراک را در مخزن ذخیره کنیم.
 واحد ۸۰۰ هم که آسیب دیده بود دو تجهیز عمده دارد که یک سری پایه هیتر یا کوره داشت و چند مورد از پمپ ها. قرارداد ساخت این موارد بسته شده است. بعضی ها اواخر امسال وارد سایت می شوند و فرآیند نصب آنها شروع می شود. البته در نگاه کلی ما امیدواریم در نیمه دوم سال آینده تقریبا همین موقع وارد فاز راه اندازی واحد ۸۰۰ و تکمیل زنجیره پتروشیمی بوعلی سینا برای تولید پارازایلین و ارتوزایلین شویم. 
 
اقدامات پتروشیمی بوعلی در حوزه مسئولیت اجتماعی را هم بفرمایید؟ 
 در حوزه مسئولیت اجتماعی تابع سیاست های هلدینگ خلیج فارس و شورای راهبردی منطقه هستیم و به تمام تعهدات خود در این شورا عمل کردیم که شامل تعهدات بودجه ای و تعهدات موردی که پیش می آید مثل سیل سال گذشته و شرایط کرونایی امسال و بحث خرید تبلت ها و اقدامات هلدینگ خلیج فارس که بودجه مشخصی را از هر شرکتی اختصاص می دهد. همکاران ما در سطح بوعلی سینا و بسیج بوعلی سینا چندین مدرسه را به کوشش همکاران بازسازی کرده اند.  
 
پیام شما برای کسانی که میخواهند سهامدار بوعلی باشند چیست؟ 
 یکی از راه های سرمایه گذاری در سال های اخیر خرید سهم هست و شرکت های پتروشیمی خوراک مایع مثل پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی نوری، بخشی از بندر امام و پتروشیمی شازند از منابع متعدد خوراک بهره مند هستیم و این منابع که حدود ۹۰ درصد هزینه های ما هستند می توانیم بسته به شرایط اقتصادی از بین آنها انتخاب کنیم که کدام یک را استفاده کنیم. این مزیتی خوب است که باعث سودآوری شرکت هایی مثل ما خواهد شد. پیش بینی من با توجه به نیروهای جوان و متخصص و سهیم در شرکت یک اتفاق و تلاقی خوبی بین شرایط تکنولوژی و پرسنلی خواهد افتاد و اینها تعهد مضاعفی را برای تداوم تولید و فروش بهینه محصولات شرکت ایجاد خواهند کرد. توصیه من این است که دوستان در حد بضاعت سهمی از سهام پتروشیمی را تهیه کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مصاحبه خوبی بود
اطلاعات مناسبی داشت