۷
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
کد مطلب : ۱۳۱۳۱۶
روز صنعت پتروشیمی؛فرازها و فرودها(۶)/استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با نفت ما:  

پتروشیمی مناسبات اقتصادی را به تراز مثبت می‌رساند

خوش‌چهره گفت: از مسیر صنعت پتروشیمی می توانیم به رستگاری اقتصادی برسیم. فقط كافی است، تصمیم‌گیران به این نتیجه برسند كه بیش از هر مقطع دیگری پتروشیمی را جدی بگیرند و برای راه‌اندازی چرخ‌های تولید محصولات نفتی و گازی هر كاری كه لازم است، انجام بدهند. 
محمد خوش‌چهره
محمد خوش‌چهره
صنعت پتروشیمی می‌تواند برای كشورهای نفت‌خیر میان‌بری باشد تا بتوانند مسیر رسیدن به رونق اقتصادی را طی كنند. در واقع اگر كشورهای نفتی بتوانند با مدیریت صحیح شرایط این فرصت را داشته باشند كه از منابع نفت و گاز، فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بالا تولید كنند،‌ در كنار اینكه درآمد نفتی به مراتب بیشتری نسبت به خام‌فروشی نصیب‌شان می‌شود، می‌توانند فرصت‌های شغلی لازم را برای كاهش دغدغه بیكاری ایجاد كنند. 
محمد خوش‌چهره، كارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   در این‌باره اظهار داشت: اگر اقتصاد در ایران با گره‌هایی كور مواجه شده است، دلیلی جز این ندارد كه متاسفانه دولت‌ها با خام‌فروشی نفت به حاضری‌خوردی عادت كرده بودند و به همین دلیل با تحریم، اقتصاد ایران تنگناهای سفت و سختی را پیش روی خود دید. به هر حال اصرار به روند غلط، به ویژه در بخش درآمدهای نفتی باعث شده بود تا فرصت‌های زیادی را برای توسعه و پیشرفت از دست بدهیم. 
استاد اقتصاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: این شرایط در حالی بود كه با توجه نشان دادن به بخش مهم پتروشیمی و راه‌اندازی چرخ‌های تولید برای تولید فراورده‌های نفتی و گازی می‌توانیم بهره‌مندی چندجانبه را تجربه كنیم. یعنی هم از خام‌فروشی خلاص شویم و هم‌اینكه دلارهای بیشتری از نفت به خزانه كشور تزریق كنیم. در صورت تحقق این دو نكته مهم مناسبات اقتصادی‌مان به تراز مثبت می‌رسد و می‌توانیم به ترمیم فضای كدر مالی كشور امید زیادی داشته باشیم یا بعبارتی از مسیر صنعت پتروشیمی می توانیم به رستگاری اقتصادی برسیم. فقط كافی است، تصمیم‌گیران به این نتیجه برسند كه بیش از هر مقطع دیگری پتروشیمی را جدی بگیرند و برای راه‌اندازی چرخ‌های تولید محصولات نفتی و گازی هر كاری كه لازم است، انجام بدهند. 
او همچنین تصریح كرد: بیكاری چند دهه است كه به عنوان یكی از معضلات اصلی ذهن افكار عمومی را مشوش كرده و حتی می‌توان گفت، آرامش را از جامعه سلب كرده است. به همین دلیل، توصیه چیزی جز این نمی‌تواند باشد كه برای رونق تولید فراورده‌های نفتی به تصمیمی جدی برسیم تا از این طریق فرصت‌های نفت را از تهدیدهایش بیشتر كنیم. 
وی توضیح داد:‌ هم‌اكنون جامعه جهانی هم به ارزش و تاثیرگذاری مثبت پرداختن به پتروشیمی پی برده است. پس ما اگر می‌خواهیم در اقتصاد جهانی حرف‌هایی جدی برای گفتن داشته باشیم، چاره‌ای جز این نداریم كه یكبار برای همیشه عزم‌مان را برای رونق تولید محصولات نفتی جزم كنیم تا از این طریق بتوانیم مانع‌های موجود در مسیر پیشرفت اقتصادی را یكی‌یكی برداریم و با بهره‌گیری از پتانسیل‌های عظیمی كه در كشور ما وجود دارد، نظم لازم را در فضای اقتصادی به وجود بیاوریم. 
محمد خوش‌چهره در پایان گفت: در آخر لازم به تاكید می‌دانم، كشور ما با وجود تحركات همه‌جانبه دشمنان و با وجود اینكه همیشه تحدیدهایی از جانب نظام بین‌الملل متحمل می‌شود، به قدری دارایی دارد كه با خردگرایی و واقع‌بینی، می‌‌توانيم داشته‌های طبیعی موجود در مملكت را در راستای «رونق اقتصادی» به‌كار بگیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


دکتر
تنها دلیلی که ترامپ در فشار حداکثری شکست خورد و اینها با تمام اختلاسها و دزدی ها و بد مدیریتی ها سرپا ماندن فقط و فقط پتروشیمی ها بودن