۵
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
کد مطلب : ۱۳۱۳۵۱
روز صنعت پتروشیمی؛فرازها و فرودها(۷)/ جامساز، در گفت‌وگو با نفت ما: 

پتروشیمی تنها راه‌ نجاتِ اقتصاد ایران در شرایط تحریم است

یک كارشناس مسایل اقتصادی گفت‌: گره‌های زیادی در مناسبات اقتصادی كشور به وجود آمده است كه باید گفت، پتروشیمی می‌تواند در باز شدن گره‌های كور تاثیرات شگرف و غیرقابل انكاری از خود برجای بگذارد.
محمود جامساز
محمود جامساز
صنعت پتروشیمی برای همه كشورهای جهان می‌توان فرصت مهمی برای رسیدن به اهداف اقتصادی باشد. مخصوصا كشورهایی كه به‌طور طبیعی از ذخایر زیر زمینی‌ای چون نفت و گاز بهره‌مند هستند. 
محمود جامساز،اقتصاددان و كارشناس مسایل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در این‌باره اظهار داشت: برقراری نظم اقتصادی با این هدف كه رشد و توسعه اقتصادی محقق شود، مشروط به این شرط است كه یكسری از بایدها و نبایدها را جدی گرفت تا از این طریق مناسبات مالی به حد استاندارد برسند. در واقع تصمیم‌های غیرواقع‌بینانه و انجام كارهایی كه سنجیده نباشند، نه تنها شكوفایی را حاصل نمی‌كند، بلكه فضای اقتصادی را روز به روز با مانع‌های بیشتری روبرو خواهد كرد. 
استاد اقتصاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: در همین راستا باید تاكید كرد، كشورهای نفت‌خیز كه بودجه سالانه خود را بر اساس درآمدهای نفتی می‌نویسند، حتما باید این را در نظر بگیرند كه «اصرار به درآمد از طریق فروش نفت در بازارهای جهانی» فقط می‌تواند نقش مُسكن را ایفا كند. در واقع اگر خام‌فروشی بدعت شود و دولت‌ها فقط روی درآمدهای ناشی از فروش انرژی حساب كنند،‌ می‌توان گفت كه سیاست‌گذاری اشتباه‌شان موجب این می‌شود كه فرصت‌ها به حالت تهدید تغییر كنند كه ناگفته پیداست، چنین شیوه‌ای سرمایه‌های عمومی را به‌طور آشكار به‌هدر می‌‌دهد. 
او همچنین تصریح كرد: ایران در سال‌های اخیر  به كرات تحت تحریم ظالمانه دشمنان قرار گرفته است و به همین دلیل آمار فروش نفتِ ایران به‌طور چشمگیری كاهش پیدا كرده است. اما این موقعیت موجب شد تا در بخش انرژی كاری جهادی صورت بگیرد و توجه به صنعت پتروشیمی و در نتیجه تولید فراورده‌های انرژی جدی گرفته شود. دقیقا به دلیل همین تغییر بزرگ در بخش نفت و گاز بود كه در روزهای دشوار تا حدودی توانستیم گلیم‌مان را از آب بیرون بكشیم. به‌هر حال كاهش اتكا به فروش نفت و صادرات گاز فرصت مهمی چون تولید را ایجاد كرد تا بتوان اینطور گفت كه پتروشیمی راه‌ نجاتِ اقتصاد در شرایط تحریم است. 
جامساز تاكيد كرد: همچنین این را باید در نظر گرفت، چرخیدن چرخ‌های پتروشیمی موجب كمرنگ كردن تحركات ایران‌ستیزی توسط بدخواهان را فراهم می‌كند. به هر حال تحریم‌كنندگان وقتی با تولیدات ما مواجه شوند،‌ متوجه این امر خواهند شد كه تحریم به‌مانند گذشته اثرگذار نیست. 
وی توضیح داد: به همین دلیل تاكیدِ موكد چیزی غیر از این نمی‌تواند باشد كه شرایط را برای رونق پتروشیمی مهیا كنیم و با شناخت از مانع‌های پیش روی این صنعت وضعیتی را به وجود بیاوریم كه روز به روز محصولات بیشتری را از انرژی‌های موجود در كشور تولید كنیم. در چنین حالتی هم می‌توانیم از تبعات تحریم متضرر بكاهیم و هم‌اینكه با اشتغالزایی در راستای رفع پدیده نامانوسی به نام بیكاری قدم‌های مثبت و كارآمدی را برداریم. 
محمود جامساز در پایان سخنانش گفت‌: گره‌های زیادی در مناسبات اقتصادی كشور به وجود آمده است كه باید گفت، پتروشیمی می‌تواند در باز شدن گره‌های كور تاثیرات شگرف و غیرقابل انكاری از خود برجای بگذارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


پتروشیمی را نتوانستند تحریم کنند
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی