۳
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
کد مطلب : ۱۳۱۵۵۴
روز صنعت پتروشیمی؛فرازها و فرودها(۱۲)/نماینده ادوار مجلس، در گفت‌وگو با نفت ما: 

صنعت پتروشیمی تحریم ها را کم اثر کرد 

قنبری گفت: دست‌كشیدن از خام‌فروشی و توجه به صنعت سودآور پتروشیمی می‌تواند اقتصاد ایران را از  شرِ‌ تحریم‌های محدود كننده خلاص كند.
داریوش قنبری
داریوش قنبری
 ایران با وجود اینكه یكی از كشورهای مهم منطقه نفت‌خیز خاورمیانه است، به دلیل اینكه همیشه تحت تحریم قرار دارد آنطور كه باید نتوانسته است از  درآمدهای نفتی برای نظم دادن به نظام اقتصادی بهره ببرد. به همین دلیل تاكید چیزی جز این نمی‌تواند باشد كه مسئولان با فراموشی یا حداقل كم‌رنگ كردن خام‌فروشی اهتمام لازم را برای رونق پتروشیمی و در نتیجه عرضه فراورده‌های نفتی و گازی به بازارهای جهانی نمی‌‌تواند باشد. 
داریوش قنبری،‌ نماینده ادوار مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در این‌باره اظهار داشت: در مناسبات اقتصادی جهان امروز، كشورهای نفت‌خیز موقعیتی استثنایی برای كسب درآمد دارند، به این معنی كه اگر بتوانند در انرژی موجود در كشورشان بهره‌‌ای بهینه داشته باشند به راحتی می‌توانند تراز مالی‌شان را به حالت مثبت در بیاورند. با این توضیح كه ساز و كار صحیحی برای مدیریت نفت  داشته باشند. 
این چهره در ادامه گفت:‌ ایران در بازار جهانی نفت به دلیل منابع عظیمی نفتی‌ای كه در اختیار دارد، 
از جمله كشورهایی است كه می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. به هر حال ایران یكی از فروشندگان اصلی اوپك محسوب می‌شود و اساسا به همین دلیل است كه آمریكا و متحدانش با اعمال تحریم‌های تهدیدكننده و یك‌جانبه سعی‌شان را برای كاهش میزان فروش و در نتیجه مختل كردن فضای اقتصادی ما به‌كار می‌گیرند. باید تاكید داشت، به دلیل اصرار به خام‌فروشی در دوره‌های مختلف متاسفانه بدخواهان در مقاطعی به هدف‌شان رسیده‌اند. 
او همچنین تصریح كرد: شرح این شرایط موید این قضیه است كه دست‌كشیدن از خام‌فروشی و توجه به صنعت سودآور پتروشیمی می‌تواند اقتصاد ایران را از  شرِ‌ تحریم‌های محدود كننده خلاص كند. البته در چند سال اخیر دولت با رویكردی منطقی توجه قابل‌‌توجهی به تولید فراورده‌های نفتی و گازی داشته است تا هم سود بیشتری از انرژی موجود در كشور ببرد و هم‌اینكه از كورتر شدن گره‌های اقتصادی جلوگیری كند.  قنبری در ادامه افزود: اساسا باید اذعان داشت، روی آوردن به پتروشیمی و تلاش برای رونق دادن به آن منفعت‌های چندجانبه‌ای به همراه دارد كه اصلی‌ترین آنها چیزی جز این نیست كه كشورهای خارجی نمی‌توانند با هر تصمیم تحدیدكننده‌ای باعث لنگ زدن چرخ اقتصاد كشور شوند. 
وی همچنين توضیح داد‌: همچنین این را هم باید در نظر داشت كه چرخیدن چرخ تولیدِ‌ محصولات انرژی كمك زیادی به حل مشكلی به نام بیكاری می‌كند. چرا كه تولید فراورده‌های انرژی نیاز به نیروی كار دارد و با توجه به این مهم هر روز از آمار بیكاران كم و به تعداد كسانی كه برای آنها اشتغال‌زایی شده است، بیشتر می‌شود. با این توضیح كه این حالت (اشتغال‌زایی) آرامش و اطمینان به آینده را به جامعه تزریق خواهد كرد كه چنین احتمالی نشانه‌ای بارز از پیشرفت و توسعه است. 
داریوش قنبری در پایان گفت: دست‌اندركاران و تصمیم‌گیرانی كه در سطح كلان فعالیت می‌كنند،‌ با در نظر گرفتن اینكه ایران منابع انرژی وسیعی را در اختیار دارد،‌ باید این مساله را در ذهن خود بپرورانند كه بی‌تدبیری در مدیریت انرژی كفران نعمت و خطایی نابخشودنی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی