۴
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
کد مطلب : ۱۳۱۴۸۰
روز صنعت پتروشیمی؛فرازها و فرودها(۱۰)/ عضو کمیسیون اقتصادی در گفت و گو با نفت ما:

صنعت پتروشیمی بحران ارزی را مدیریت کرد

حسن‌پور بیگلری گفت: صنعت پتروشیمی می تواند الگوی خوبی برای اقتصاد کشور باشد. با تقویت صنعت پتروشیمی توانستیم از خام فروشی فاصله بگیریم، نفت و گازی که سالها به صورت خام می فروختیم را به فراورده تبدیل کنیم و ارز ناشی از آن را به کشور بازگردانیم. 
شهباز حسن‌پور بیگلری
شهباز حسن‌پور بیگلری
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از سیاست خام فروشی در حوزه نفت گفت: در تمامی سالهای گذشته که رهبری و کارشناسان بر فاصله گرفتن از اقتصاد خام فروشی تاکید می کردند، این روزها پیش بینی می شد که فردی مانند ترامپ روی کار بیاید و نتوانیم نفت بفروشیم در حالی که برای فروش فراورده های نفتی به ویژه در صنعت پتروشیمی هیچ مشکلی نداریم و ارز قابل توجهی از فروش محصولات پتروشیمی بدست می آوریم و این قابل تقدیر است. 
شهباز حسن‌پور بیگلری، در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، تحریم‌های اقتصادی را ظالمانه توصیف و بر یافتن ظرفیت های داخلی برای دور زدن تحریم ها تاکید کرد و گفت: بی شک باید بدنبال روش‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها باشیم و از ابزاری استفاده کنیم که قدرت بیشتری در مورد آنها داریم. 
وی با اشاره به فرمایش های مقام معظم رهبری در مورد توجه به توانمندی های داخلی گفت: حوزه نفت یکی از مهمترین بخشهای تاثیر گذار در اقتصاد کشور است، اما باید در این مورد بدرستی برنامه ریزی داشته باشیم و آن بخشهایی از نفت را تقویت کنیم که آمریکا نتواند تاثیر بر آنها بگذارد. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه سیاست کلان کشور در بخش اقتصادی، فاصله گرفتن از خام فروشی و تبدیل مواد اولیه به محصول و صادرات محصول نهایی است، گفت: سالها نفت را استخراج کردیم و فروختیم و به جای آن کالای مصرفی را وارد کردیم که در نتیجه آن تولید را زمینگیر کردیم و صنعت داخلی را با چالش واردات کالای بی کیفیت رو به رو کردیم. 
وی صنعت پتروشیمی را یکی از مهمترین صنایع کشور برای قطع وابستگی دانست و گفت: صنعت پتروشیمی می تواند الگوی خوبی برای اقتصاد کشور باشد. با تقویت صنعت پتروشیمی توانستیم از خام فروشی فاصله بگیریم، نفت و گازی که سالها به صورت خام می فروختیم را به فراورده تبدیل کنیم و ارز ناشی از آن را به کشور بازگردانیم. 
حسن پور با اشاره به اینکه درآمدهای ارزی ناشی از فروش محصولات پتروشیمی توانست بازار ارز را تا حدودی کنترل کند گفت: هنگامی که بازار ارز با کمبود دلار رو به رو شده بود و تاکید بر بازگشت ارز صادراتی مطرح می شد، تنها بخشی که بدون مشکل ارز را به داخل بازگرداند و هیچ چالش و حاشیه ای برای اقتصاد کشور درست نکرد، صنعت پتروشیمی بود. در حالی که هنوز بخشهای دیگر اقتصادی برای بازگشت ارز مشکل دارند و بخشهای قابل توجهی از ارز صادراتی در خارج از کشور مانده است. 
وی بر اجرای کامل سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی بالا بردن راندمان تولید داخل است تا از این طریق ثروت و اشتغال پایدار ایجاد شود و از آنجا که در حوزه پتروشیمی ظرفیت بسیار خوبی داریم و بازارهای جهانی نیز استقبال خوبی از محصولات ایران دارد، بهتر است نسبت به گسترش صنعت پتروشیمی و ارایه تسهیلات و احداث واحدهای جدید حرکت کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی