۳
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۱۳۱۴۷۰
روز صنعت پتروشیمی؛فرازها و فرودها(۹)/تحلیلگر اقتصادی، در گفت‌وگو با نفت ما: 

پتروشیمی مسیر میان بر برای توسعه کشور است

مردوخی گفت: توجه به پتروشیمی و در نتیجه تبدیل نفت و گاز به فراورده‌های پتروشیمی برای ما از اوجب واجبات است تا هم چرخ تولید و اقتصاد با نظم لازم بچرخد و هم‌اینكه فرصت كارشكنی را از كارشكنان جهانی ایران سلب شود.
 بایزید مردوخی
 بایزید مردوخی
صنعت پتروشیمی در عصر امروز پدیده‌ای است كه می‌تواند اقتصادهای جهانی را به سمت توسعه سوق بدهد.  بایزید مردوخی، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، اظهار داشت: صنعت پتروشیمی در عصر امروز پدیده‌ای است كه می‌تواند اقتصادهای جهانی را به سمت توسعه سوق بدهد. به این معنی كه اگر دست‌اندكاران اقتصادی به این تشخیص برسند كه خام‌فروشی نفت و گاز را كنار بگذارند و چرخ‌های تولید فراورده‌های انرژی را به چرخش در بیاورند،‌ از چند جهت فایده‌های زیادی در پی خواهد داشت. به همین دلیل توصیه به تصمیم‌گیران چیزی جز این نمی‌تواند باشد كه به رونق صنعت پتروشیمی اهتمام لازم را بورزند. 
این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: پتروشیمی را باید راهی میان‌بر برای توسعه قلمداد كرد. در واقع كشورهایی كه از موهبت منابع طبیعی برخوردار هستند،‌ نسبت به جاهایی كه منابع انرژی طبیعی ندارند، قدم‌های سهل‌تری می‌توانند برای رسیدن به «پیشرفت اقتصادی» بردارند. یعنی كافی است منابع لازم برای راه‌اندازی چرخ تولید تامین شود و در مرحله بعد نیروهای جویای كار شناسایی شوند تا با تولید فراورده‌های انرژی بازارهای جهانی را در سیطره خود قرار بدهند تا از این طریق هم درآمدهای ناخالص ملی را افزایش بدهند و هم‌اینكه مساله اشتغال را كه به عنوان یكی از دغدغه‌های مهم جهانی مطرح است، در جامعه خود حل كنند. 
او همچنین تصریح كرد: ناگفته پیداست كه ایران به دلیل نوع نگاهی كه در دیپلماسی‌اش موجود است، همیشه تهدید تحریم را به‌طور كاملا جدی حس می‌كند و آمریكا و هم‌پیماناش با علم بر اینكه نفت شریان اصلی اقتصاد ایران است از این فرصت بهره‌ می‌برند و با دنیا اعلام می‌كنند،‌ خرید نفت از این كشور به معنای قطع رابطه تجاری با ایالات متحده است و از آنجایی كه بسیاری از كشورهای نظام بین‌الملل به تعامل اقتصادی با آمریكایی‌ها احتیاج مبرمی دارند،‌ ناخودآگاه تصمیم به نخریدن نفت از ایران می‌‌گیرند. 
وی توضیح داد: توضیحات بالا نشانگر چیزی جز این نیست كه توجه به پتروشیمی و در نتیجه تبدیل نفت و گاز به فراورده‌های پتروشیمی برای ما از اوجب واجبات است تا هم چرخ تولید و اقتصاد با نظم لازم بچرخد و هم‌اینكه فرصت كارشكنی را از كارشكنان جهانی ایران سلب شود. در نتیجه می‌توان اینطور گفت كه دولت همانطور كه رونق بخشیدن به پتروشیمی را در دستور كار خود قرار داده است، در این مسیر نه تنها كوتاهی نكند، بلكه روز به روز باید شرایط بهتری برای صنعت پتروشیمی ایجاد كند. 
بایزید مردوخی در پایان سخنانش گفت: امیدوارم نهادهایی چون مجلس و دستگاه‌های دیگر هم در این مسیر مهم تصمیم با همراهی با قوه مجریه بگیرند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی