۵
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
کد مطلب : ۱۳۱۶۴۸
روز صنعت پتروشیمی؛فرازها و فرودها(۱۳)/ رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با نفت ما: 

پتروشیمی یكی از كارآمدترین صنعت‌های دنیای اقتصاد است

گفت و گو: مهدی قدیری
برادران شرکاءگفت‌: وقتی روز به روز بر آمار لایه‌های فقیر جامعه افزوده می‌شود، حتی كمترین اهمال هم از سوی تصمیم‌گیران قابل قبول نیست. پس همه دستگاه‌های مرتبط باید با همكاری با یكدیگر شرایط را برای رونق بخشیدن به صنعت پتروشیمی  فراهم كنند.
حمیدرضا برادران شرکاء
حمیدرضا برادران شرکاء
مردم در حالی به دلیل قرار گرفتن كشور در شرایط تحریم، گرفتاری‌های زیادی را متحمل شده‌اند كه اگر یكبار برای همیشه تصمیم به كمرنگ كردن خام‌فروشی در حوزه انرژی بگیریم، بی‌شك دست‌آوردهای مهمی را در اقتصاد تجربه خواهیم كرد كه مهمترین هدف نمی‌تواند چیزی جز تزریق آرامش معیشتی به لایه‌های متعدد جامعه باشد. 
حمیدرضا برادران شرکاء، رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با  خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، اظهار داشت: پتروشیمی در حال حاضر به عنوان یكی از كارآمدترین صنعت‌های دنیای اقتصاد به‌شمار می‌رود. در واقع در عصری كه مناسبات اقتصادی نسبت به بحث‌های سیاسی پایگاه محكم‌تری در نظام بین‌الملل دارد، توجه به تولید فراورده‌های انرژی می‌تواند جوامع را در راستای تحقق هدف‌های تعیین شده كمك كند. 
این كارشناس ارشد اقتصادی در ادامه گفت:‌ ایران در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه جایگاهی استراتژیك دارد و به همین دلیل «در شرایط طبیعی» می‌تواند در بازار جهانی نفت و گاز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و با بهره‌وری مناسب از ذخایر زیرزمینی خود تراز مالی‌اش را به حالت مثبت در‌آورد. اما از آنجایی كه نگاه كشور ما به دیدگاه‌ها و تحرك‌های سیاسی غرب و آمریكا نگاهی نقادانه است و در حالتی تجادلی با آنها قرار دارد، همیشه سایه تحریم را به‌طور پررنگ احساس می‌كند كه به قائده نفت ایران بیشتر از هر چیزی دیگری مورد هدف بدخواهان قرار می‌گیرد. 
او همچنین تصریح كرد:‌ جهان سلطه هرگاه كه بخواهد و لازم ببیند، می‌تواند مانع‌های بلندی را پیش روی اقتصاد ایران قرار بدهد كه هم‌اكنون به‌واسطه سیاست ایران‌ستیزی آمریكایی‌ها در حال حاضر با چنین موقعیتی مواجه هستیم. شرح شرایط بالا نشان می‌دهد،‌ با توجه نشان دادن به صنعت پتروشیمی برای همیشه از شرِ تبعات خام‌فروشی رها شویم و با تولید اقلامی كه از انرژی درست می‌شوند، هم تحدید ها را كم‌اثر كنیم و هم‌اینكه بتوانیم به اندازه داشته‌های‌مان درآمد كسب كنیم. البته در این چند سال نسبت به این روند منطقی توجه شده است، اما برای رسیدن به نظم اقتصادی در شرایط تحریم، لازم است بیشتر از این به‌فكر راه‌اندازی چرخ‌های تولید فراورده‌های نفتی باشیم. 
مدرس دانشگاه تاكید كرد: متاسفانه در دهه‌های گذشته،‌ دولت‌ها با هر سلیقه‌ای كه روی كار آمده بودند، با كج‌فهمی اصرار به خام‌فروشی می‌كردند كه بسیاری از درجازدن‌های فعلی ریشه در تصمیم‌گیری‌های آن دوره‌ها دارد. یعنی اگر زودتر به فكر رهایی از فروش نفت و گاز خام می‌افتادیم، كشوری مثل آمریكا نمی‌توانست به راحتی چرخش چرخ‌های اقتصاد ایران را نامنظم كند. 
وی توضیح داد: درباره تلاش برای رونق تولید همچنین می‌توان به این موهبت اشاره كرد كه اساسا نیروی كار در كشور ما نسبت به خیلی از كشورها ارزان‌تر است و از طرفی موج بیكاری نشان می‌دهد، داوطلبین زیادی آماده حضوری فعالانه در حوزه تولیدات فراورده‌های انرژی هستند. فقط كافی است، دولتی‌ها اراده‌ای جدی داشته باشند تا با استفاده از پتانسیل‌های عظیم ملی بتوانیم در این بحث مهم دست‌آوردهای ارزشمندی را به دست بیاوریم. 
حمیدرضا برادران شرکاء در پایان گفت‌: وقتی روز به روز بر آمار لایه‌های فقیر جامعه افزوده می‌شود، حتی كمترین اهمال هم از سوی تصمیم‌گیران قابل قبول نیست. پس همه دستگاه‌های مرتبط باید با همكاری با یكدیگر شرایط را برای رونق بخشیدن به صنعت پتروشیمی  فراهم كنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی