۳۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۱۵۵۹۳۱
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

کاهش تولید نفت به دلیل عدم دریافت خوراک گازی توسط پتروشیمی مارون

ویدا عابدی
دانشی گفت: متاسفانه با مشکلی که طی ماههای گذشته در تاسیسات پتروشیمی مارون به علت آسیب دیدن کمپرسور به وجود آمده، خود پتروشیمی مارون نمی تواند گاز را برداشت کند و این اتفاق کاهش تولید نفت در مناطق نفتخیز جنوب را در پی داشته است.
کاهش تولید نفت به دلیل عدم دریافت خوراک گازی توسط پتروشیمی مارون
مهندس علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفت و گو با نفت ما در خصوص اینکه کاهش خوراک گازی پتروشیمی مارون مربوط به این شرکت است یا مناطق نفت خیز جنوب، پاسخ داد: متاسفانه با مشکلی که طی ماههای گذشته در تاسیسات پتروشیمی مارون به علت آسیب دیدن کمپرسور به وجود آمده، خود پتروشیمی مارون نمی تواند گاز را برداشت کند و این اتفاق کاهش تولید نفت در مناطق نفتخیز جنوب را در پی داشته است.
دانشی با بیان اینکه مشکلی از جانب شرکت مناطق نفت خیز جنوب برای ارسال خوراک به مجتمع پتروشیمی مارون وجود ندارد گفت: این شرکت هیچگونه تعمیر اساسی یا نوسازی نداشته است و برای ارسال خوراک مشکلی وجود ندارد اما حادثه ناگهانی در پتروشیمی مارون باعث کاهش دریافت خوراک گازی این مجتمع پتروشیمی شده و در نهایت به دلیل عدم دریافت گاز،  تولید نفت را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.
دانشی با اشاره به اینکه ‌تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی‌ اولویت‌ اصلی مناطق نفت‌خیز جنوب بوده و خوراک هیچ پالایشگاه یا پتروشیمی از جانب این شرکت قطع نشده، افزود: مدیران پتروشیمی مارون اعلام کرده اند که با تعویض کمپرسور در روزهای آتی این مشکل برطرف شده و مجددا می تواند گاز را به طور کامل برداشت نمایند.  
شایان ذکر است که خوراک شرکت پتروشیمی مارون از ان جی ال 400، ان جی ال 600، ان جی ال 700 و ان جی ال 800 تامین می شود و آسیب دیدگی کمپرسور واحد الفین منجر به توقف استحصال گازهای فلر در کارخانه بازیابی اتان این شرکت و توقف و کاهش فعالیتهای پتروشیمی مارون شده که در صورتهای مالی این شرکت مشخص است و به نوعی به استقبال تعمیرات اضطراری و اجباری در سطح همه واحد های عملیاتی رفته است که در اطلاعیه این شرکت در کدال نمایان است.
میزان فروش اردیبهشت 1402 پتروشیمی مارون 1517 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 3448 میلیارد تومان بود، بالغ بر 53 درصد افت فروش داشته است. همین رقم را هم برای خرداد ماه جاری در نظر بگیریم، عمق فاجعه افت تولید و فروش مشخص می شود.
در کارخانه بازیابی اتان پتروشیمی مارون، خوراک اتان از گاز طبیعی بازیافت و از آن برای تولید محصولات شیمیایی و پلیمری واحد الفین با خط لوله ای به طول 95 کیلومتر به مجتمع پتروشیمی مارون در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ارسال می شود. مضافا قرارداد دیگری به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار بین پتروشیمی مارون و مناطق نفت خیز جنوب منعقد شده در قالب آن گازهای منطقه مارون و اهواز به میزان بیش از ۲۰۰ میلیون فوت مکعب در روز جمع آوری می شود.
در مجموع زیبنده پتروشیمی مارون نیست که به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الفینی جهان، عدم النفع شرکت و سهامداران را داشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی