۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
کد مطلب : ۱۱۵۱۸۴

جوابیه شرکت انتقال گاز به گزارش "نفت ما"+پاسخ "نفت ما"

در پی انتشار دو خبر با عنوان" ضرورت برخورد با متخلفان در شرکت انتقال گاز/سومدیریت مهمترین عامل انفجارها در خطوط لوله گاز است " و خبر شرکت انتقال گاز ناتوان است/ نظارت بر روی خطوط لوله رها شده است توضیحات شرکت انتقال گاز ایران جهت تنویر افکار عمومی ایفاد می گردد.
جوابیه شرکت انتقال گاز به گزارش "نفت ما"+پاسخ "نفت ما"
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، در پی انتشار دو خبر با عنوان" ضرورت برخورد با متخلفان در شرکت انتقال گاز/سومدیریت مهمترین عامل انفجارها در خطوط لوله گاز است "به شماره 113290 در تاریخ 22 فروردین ماه و خبر شرکت انتقال گاز ناتوان است/ نظارت بر روی خطوط لوله رها شده است به شماره 114345 در تاریخ 26 فروردین ماه در آن سایت توضیحات شرکت انتقال گاز ایران جهت تنویر افکار عمومی ایفاد می گردد.
 خبر ضرورت برخورد با متخلفان در شرکت انتقال گاز/سومدیریت مهمترین عامل انفجارها در خطوط لوله گاز است در قالب گفت و گو با جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس در حالی در خروجی سایت "نفت ما" قرار گرفته که انجام این مصاحبه از اساس کذب است و این نماینده در تماس تلفنی که از سوی روابط عمومی انجام شده با اظهار بی اطلاعی انجام مصاحبه با آن سایت را به طور کامل تکذیب کرده است.
از سوی دیگر در حالی به نقل از این نماینده مجلس شورای اسلامی وقوع انفجار خطوط لوله به شرکت انتقال گاز ایران نسبت داده شده که اصل خبر نیز از اساس صحیح نبوده و چنین حادثه ای به هیچ وجه رخ نداده است.متاسفانه اطلاعات درستی از زمان محل و زمان این انفجار در متن خبر ارایه نشده ولی بنظر می رسد انفجار خط لوله میعانات گازی در اهواز مدنظر آن سایت است که این حادثه ارتباطی به شرکت انتقال گاز ایران نداشته و در زمان وقوع توضیحات کامل از سوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ارایه شد.
99.9 درصد قابلیت اطمینان شبکه انتقال در خبری دیگر نیز که در قالب گفت و گو با یحی کمال پور،نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس درج شده مواردی همچون ناتوانی،عدم نظارت بر روی خطوط لوله،انفجار خطوط لوله و ... به شرکت نسبت داده شده که تاکنون موفق به تماس با این نماینده محترم برای تایید صحت و سقم انجام مصاحبه نشده ایم.با این حال براساس محتوای درج شده در این خبر ارایه چند نکته جهت تنویر افکار عمومی را لازم می دانیم.
وظیه ذاتی شرکت انتقال گاز ایران بهره برداری از خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار و تجهیزات مرتبط است که دستیابی به قابلیت اطمینان 9/99 درصد شبکه انتقال گواه مدیریت مناسب و بهینه نیروی انسانی این شرکت در انجام رسالت و وظایف تعریف شده است.این نماینده محترم در بخشی از مصاحبه ادعا کرده اند که" نظارت بر روی خطوط لوله رها شده است" و "شرکت انتقال گاز ناتوان است ..." در حالیکه هم اکنون 38 هزار کیلومتر خط لوله فشار قوی و 82 ایستگاه تقویت فشار گاز با راهبری نیروی انسانی در 10 منطقه عملیاتی در سراسر کشور روزانه بیش از 800 میلیون متر مکعب گاز را به صورت پایدار و ایمن به مبادی مصرف منتقل می کند.
و در صورتی که نظارت بر این خطوط لوله رها شده بود حتی یک متر مکعب گاز جابه جا نمی شد!
خطوط لوله،ایستگاه های تقویت فشار گاز و تجهیزات مرتبط شامل شیرهای بین راهی همواره به صورت دایم مورد پایش تیم نشت یابی بازرسی  فنی شرکت قرار میگیرند و در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به رفع کوچکترین نشتی اقدام می شود.
لازم به یادآوری است که گاز براحتی و در کمترین زمان مشتعل می شود و در صورتیکه نظارت 24 ساعته روی این خطوط نبود قطعا شاهد وقوع حوادث متعددی می بودیم که خوشبختانه این موضوع تا کنون رخ نداده است.
نکته قابل تامل این است که بخش از این موارد براساس شنیده ها عنوان شده( شنیده شده که در شرکت انتقال گاز وظایف بدرستی انجام نشده است) در حالیکه انتظار می رود این نماینده محترم با توجه به حضور در کمیسیون قضایی اظهارات خود را براساس مستندات محکم ارایه دهد و تنها به شنیده ها کفایت نکنند.
در بخش دیگری از این مصاحبه به حریم راهها و انتقال نقض آن از سوی گاز اشاره شده که باید به اطلاع برسانیم که براساس استانداردهای تعریف شده خطوط لوله دارای حریم ایمن هستند و در زمان اجرا این حریم به صورت ویژه بررسی می شود و متاسفانه شاهد نقض این حریم از سوی بخش های مختلف هستیم.
با این حال شرکت انتقال گاز ایران با افتخار آمادگی دارد در قالب جلسه و بازدید بخشی از توانمندی خود در حوزه انتقال گاز را به نمایش این نماینده بگذارد تا مطمن شوند جوانان این مرز و بوم نه تنها ناتوان نیستند بلکه بعنوان نیروهای گمنام صنعت گاز برای انتقال پایدار گاز آسمان و زمین را به هم می بافند و برای آسایش مردم به صورت 24 ساعته آماده خدمت هستند موضوعی که در حادثه سیل که هم اکنون کشور با آن درگیر است کاملا مشهود است.
در پایان با ابراز تاسف از درج اینگونه اخبار کذب باید گفت که گویا آن رسانه رسالت خبرنگاری و اخلاق حرفه ای که همانا امانت داری و انعکاس صحیح اخبار است فراموش کرده؛ با این حال با توجه به شان نمایندگان محترم و درج اخبار کذب به نقل از آنها(بدون اطلاع و ساختگی) این حق را قایل می دانیم که از طریق امور حقوقی شرکت نسبت به درج این اخبار که باعث تشویش اذهان عمومی می شود اقدام کنیم تا از این پس شاهد اخبار کذب نباشیم.
عای اصغر نوایی/رییس روابط عمومی
 
پاسخ "نفت ما" به جوابیه شرکت انتقال گاز
در پاسخ به جوابیه شرکت انتقال گاز ذکر چند نکته ضروری است:
نخست اینکه بعد از انتشار گزارش مکان و مسوولیت انفجار خط لوله میعانات گازی که برعهده شرکت مناطق نفتخیز جنوب بوده اصلاح و منتشر شد.
دوم؛هر دو مصاحبه مورد اشاره در متن جوابیه در یک روز و توسط خبرنگار پارلمانی "نفت ما" مستقر در مجلس شورای اسلامی انجام گردیده و عینا مکالمات صورت گرفته منتشر شده است و این رسانه هیچ دخل و تصرفی در آن انجام نداده است،ضمن اینکه "نفت ما" تا کنون هیچ مصاحبه خیالی و ساخته ذهن  خود را منتشر نکرده است چرا که اساس رسالت مطبوعاتی خود را بر اصول رسانه حرفه ای پایه گذاری کرده است و اینکه جلال میرزایی؛عضو کمیسیون انرژی مجلس اساسا این مصاحبه را تکذیب کرده است جای تعجب دارد!
سوم؛برای اینکه ابهامات شرکت انتقال گاز در صحت و سقم مصاحبه های صورت گرفته با نمایندگان مجلس توسط "نفت ما"  تردید به خود راه ندهد طی روزهای آتی تعدادی دیگر از این مصاحبه ها به همراه فایل صوتی منتشر خواهد شد تا زحمت تماس با نمایندگان از روی روابط عمومی و انتشار آن در برخی رسانه های زرد و معلوم الحال برداشته شود.
چهارم؛در متن جوابیه،نگارنده طوری قلم فرسایی نموده است که گویی نمایندگان محترم مجلس از موضوعات بی اطلاع هستند و نادانسته مصاحبه می کنند! که این خود نوعی توهین به نمایندگان مجلس تلقی می گردد.
 و آخر اینکه "نفت ما" یک ماه پیش از رخ دادن این حادثه ناگوار و جان باختن چندتن از هم وطنان عزیزمان نسب به ایمنی خطوط لوله انتقال گاز و انجام پیگرانی گزارش مفصلی منتشر کرده بود که متاسفانه با اهمال و بی توجهی مسئولان مربوطه مواجه شد .
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی