۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۲۵۳۴۴
مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت:

شرایط بیمارستان نفت اهواز حاد است

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نسبت به افزایش مبتلایان به کرونا در سطح صنعت هشدار داد و خواستار توجه بیشتر به بهداشت فردی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی شد.
شرایط بیمارستان نفت اهواز حاد است
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    حبیب‌الله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت عنوان کرد: متأسفانه در روزهای اخیر شاهد جهش دوباره ویروس کرونا در سطح کشور بوده‌ایم. بعضاً آمارها میزان فوتی ناشی از این ویروس را بالای ۲۰۰ نفر عنوان می‌کنند که بسیار نگران‌کننده و در عین حال هشدار جدی است برای دیگر هموطنان‌مان تا اهتمام ویژه‌ای به رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی داشته باشند. بارها به این مسئله اشاره کرده‌ام که تنها  لازمه عبور از بحران پیش‌آمده توجه به مقوله پیشگیری است. نبود توجه کافی به بهداشت فردی، ممانعت از زدن ماسک و عدم رعایت فاصله اجتماعی برخی از شهرها را در وضعیت هشدار قرار داد که به‌رغم سنگین‌تر کردن فعالیت کادر پزشکی، کشور را با چالش جدی روبه‌رو خواهد ساخت.
وی به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت مبنی بر میزان موارد ابتلا به این بیماری در روزهای اخیر اشاره و عنوان کرد: تعداد بیماران بستری در بیمارستان نفت اهواز ۸۸۶ مورد، آبادان ۳۵۶، آغاجاری ۱۶۷، بوشهر ۱۶۵، تهران ۴۷۵، ماهشهر ۵۸۱، گچساران ۹۶ و خارک ۷ مورد گزارش شده است.
مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: میزان موارد بستری در بیمارستان نفت تهران به زیر ۱۰ مورد یا کمتر رسیده بود، حال آنکه با افزایش موارد ابتلا، مجبور شدیم غیر از بخش‌های ICU ۱-۲، بخش ۷ را نیز از بیماران عادی تخلیه کنیم و در اختیار بیماران کرونایی قرار دهیم. همچنین شرایط در بیمارستان نفت اهواز هم حاد گزارش شده است، به‌گونه‌ای که با وجود داشتن سه بخش کرونا در بیمارستان نفت اهواز، ICU غیرکرونایی نداریم و تمام تخت‌های بخش ICU در اختیار بیماران کرونایی است و با وجود اینکه هر روز بر تعداد این بیماران افزوده می‌شود ما به ناچار مجبور هستیم بخش دیگری را به این بیماران اختصاص دهیم.

تاکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی در برگزاری جلسات
مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ضمن ابراز گلایه از وجود ضعف در مقوله آموزش عنوان کرد: به‌رغم آمار رو به تزایدی که روزانه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود، نمی‌دانم چرا مردم ما هنوز این ویروس را جدی نگرفته‌اند. اگر شرایط را تغییر ندهیم ما باید همچنان منتظر آمارهای بالاتر از این باشیم. در بحث‌های آموزشی ضعیف هستیم و فکر می‌کنم باید شیوه‌ای به‌کار گرفته شود تا مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسئولانه‌تر برخورد کنند. هنوز هم بسیاری از کارمندان ما در محیط کار از زدن ماسک خودداری می‌کنند. اگر اقدام‌های سخت‌گیرانه‌تری در سازمان‌ها و ادارات اعمال شود مبنی بر اینکه از ورود افراد بدن ماسک جداً خودداری کنند قطعاً نتایج تأثیرگذارتری را به همراه خواهد داشت. اکنون بسیاری از نشست‌ها و جلسات مدیران صنعت نفت از طریق ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود و در این راستا آقای زنگنه وزیر نفت نیز اذعان داشتند که ویروس کرونا سبب شد ما به وجود ظرفیت فضای مجازی بیشتر پی ببریم.
سمیع اظهار کرد: به هر حال در شرایط کنونی ما باید از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم. به نظر می‌رسد دیگر ضرورتی برای برگزاری جلسات یا تجمعاتی که به نوعی عده‌ای از افراد را دور هم جمع می‌کند، وجود ندارد. وقتی فریضه نماز جماعت تعطیل می‌شود دیگر واقعاً معنا ندارد ما برای عزیزانمان مراسم ختم یا عروسی برگزار کنیم، چراکه وجود چنین تجمعاتی قطعاً پیامد ناخوشایندی به همراه خواهد داشت. این ویروس منحوس مانند یک بمب در میان انبوه جمعیت پخش می‌شود و افراد بی‌شماری را مبتلا خواهد ساخت. مسئله ناخوشایند دیگر میزان رو به رشد سفرهای برون‌شهری است. درست است که مردم خسته شده‌اند، اما آمارها نشان از افزایش ابتلا به این بیماری در بین جوانان و افراد با سنین پایین دارد، در نتیجه باید از نظر فکری و تصمیم‌گیری به این اقناع برسیم که واقعاً در این شرایط و اوضاع رفتن به سفر ضرورتی ندارد و مردم باید بدانند که این بیماری همچنان تهدیدکننده است.

راه‌اندازی مجدد سامانه پایش کرونا
سمیع به راه‌اندازی مجدد سامانه nocorona.ir اشاره کرد و گفت: این سامانه از اول تیرماه به دلیل برخی مشکلات قانونی از دسترس خارج شده بود و ما بسیار تلاش کردیم تا هر یک از شرکت‌های تابع نفت به‌طور مجزا این سامانه را پیگیری کنند که متأسفانه شرکت‌ها این مسئله را نپذیرفتند و با وجود اصرار مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های مستقر در عسلویه، مشکل حقوقی این سامانه از سوی سازمان بهداشت و درمان حل‌وفصل شد و مجدداً این سامانه فعالیت خود را آغاز کرد.
مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت عنوان کرد: با توجه به راه‌اندازی مجدد این سامانه، برای تمامی کارکنان به‌ویژه کارکنان بخش‌های عملیاتی تأکید خواهیم کرد حتماً قبل از ورود به مناطق عملیاتی فرم‌های خوداظهاری و غربالگری را پر کنند که در صورت انجام ندادن این پروسه از ورود آنان به مناطق عملیاتی جلوگیری خواهد شد. همچنین با پر کردن فرم خوداظهاری اگر علائمی مبنی بر داشتن ابتلا به این بیماری در فرد محرز شد بلافاصله کارشناسان ظرف کمتر از ۲۴ ساعت با شخص مبتلا تماس می‌گیرند و اقدام‌های لازم را انجام خواهند داد، بنابراین لازم است که همه کارکنان شاغل در صنعت نفت نسبت به خوداظهاری در سامانه nocorona.ir اقدام کنند.
سمیع به اهمیت سلامت کارکنان عملیاتی در مناطق نفت‌خیز جنوب و دیگر مناطق پرداخت و گفت: اولویت وزارت نفت هم‌زمان با شیوع این ویروس در کشور تداوم تولید با حفظ سلامت کارکنان است که بنا بر تأکید مقام عالی وزارت، تأمین تجهیزات مصرفی و مواد ضدعفونی‌کننده در مناطق عملیاتی به‌عهده شرکت‌ها گذاشته شد. این به آن معنا نیست که ما برای دیگر عزیزان شاغل در واحدهای ستادی ارزش قائل نیستیم، بلکه به دلیل دسترسی محدود مناطق عملیاتی به داروخانه‌ها و مراکز توزیع ماسک و تجهیزات ایمنی، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بر خود لازم دید تا حمایت‌های لازم را در این زمینه به عمل آورد. همچنین تعداد گیت‌های ورودی به مناطق عملیاتی را افزایش دادیم و اینکه اگر کسی قرار است برای مدت یک تا دو هفته به مناطق عملیاتی اعزام شود، تنها به یک تب‌سنجی اکتفا نشده و آزمایش‌های لازم به‌طور کامل انجام می‌شود. همچنین اگر در داخل فنس‌ها یا سکوهای عملیاتی، علائم ابتلا به کرونا در فردی دیده شود سریعاً به مراکز قرنطینه منتقل و درمان آغاز می‌شود.

افراد بدون علائم کرونا نیازی به تست ندارند
مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ادامه به توزیع ۱۰۰ عدد دستگاه تب‌سنج در واحدهای ستادی و عملیاتی اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر کارکنان نسبت به دستورعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا شد.
سمیع در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: بعضاً دیده شده است که در یک واحد یا بخشی فردی مبتلا است و به ما اعلام می‌کنند که از کل این افراد تست بگیرید، همین جا باید به همه کارکنان عزیز صنعت نفت اعلام کنم که در صورت وجود تست مثبتی در بین همکاران لزومی نیست دیگر همکاران هم تست کرونا را بدهند. در این زمینه وزارت بهداشت دستورعمل دارد و ما هم ابلاغ کردیم و جزو دستورعمل‌های انجام تست است که شرح آن در سایت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت قرار دارد. واقعاً نیازی نیست که از همه افراد تست گرفته شود. بنده به‌عنوان یک پزشک روزانه چند بیمار کرونایی را ویزیت می‌کنم، اگر این‌گونه باشد که من نیز باید هر روز تست کرونا بدهم، بنابراین نباید این شائبه در میان همکاران وجود داشته باشد که در صورت وجود یک تست مثبت، همه افراد اضطراب و نگرانی داشته باشند که تست بدهند. اگر همه موارد بهداشتی به‌ویژه زدن ماسک رعایت شود احتمال انتقال بیماری زیر ۵ درصد خواهد بود، بنابراین طبق پروتکل وزارت بهداشت، غربالگری و انجام تست از افرادی که دارای علائم نیستند، ممنوع است و تنها اقدام‌های پیشگیرانه راهگشاست.

تلاش برای ارائه بهتر خدمات درمانی
سمیع در تشریح اقدام‌های انجام‌شده در مقابله با شیوع کرونا، به مواردی از جمله تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، پایش روزانه افراد مشکوک، ارتقای دانش و سطح مهارت شاغلان، تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های کاربردی، راه‌اندازی سامانه غربالگری و خوداظهاری، صدور دستورعمل‌های بهداشتی و راه‌اندازی بخش عفونی در بیمارستان جم اشاره کرد و گفت: بخش پی‌سی‌آر بیمارستان نفت تهران و اهواز به‌زودی افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای ارائه بهتر سرویس‌های درمانی مناسب به‌ویژه در شهرهای جنوبی اقدام‌هایی در دست اجرا است، اظهار کرد: تهیه و توزیع تجهیزات بهداشتی اعم از ماسک، لباس‌های ایزوله یکسره، گان، دستکش و الکل در حال پیگیری است. دستور خرید یک میلیون ماسک صادر شده است تا بتوانیم بیمارستان‌ها را تغذیه کنیم و ماسک کافی در اختیارشان قرار دهیم، همچنین برخی بیمارستان‌ها با کمبود لباس‌های ایزوله مواجه هستند که مقدمات تهیه آن فراهم شده و در حال ارسال به مراکز درمانی است.
سمیع، کمبود تخت ICU، دستگاه ونتیلاتور، اکسیژن و همچنین انجام تست PCR را از جمله چالش‌های موجود در بیمارستان‌های تحت پوشش صنعت نفت برشمرد و با اشاره به کمبود دستگاه سی‌تی‌اسکن در مراکز درمانی آغاجاری و نفت اهواز، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا به‌زودی بخش PCR بیمارستان نفت تهران و اهواز را راه‌اندازی کنیم. تأخیر در راه‌اندازی این مرکز به دلیل عدم دسترسی به برخی از تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده در این مرکز بوده است که امیدواریم موانع موجود هر چه سریع‌تر برطرف و این مرکز تخصصی راه‌اندازی شود.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با کمبود کادر پزشکی روبه‌رو است، گفت: برخی از همکاران کادر پزشکی در ماهشهر، اهواز و آبادان به کرونا مبتلا شدند و در قرنطینه خانگی هستند و در نتیجه امکان حضور در بیمارستان و ادامه فعالیت درمانی را ندارند و به ناچار ما در شرایطی قرار داریم که نیازمند مساعدت و حمایت عزیزان کادر درمانی به‌خصوص پرستار ICU کار، متخصص بیهوشی و متخصص عفونی در دیگر استان‌های کشور هستیم، از این رو فراخوانی به‌منظور تأمین کادر نیروی درمانی مورد نیاز از سوی سازمان بهداشت و درمان اعلام شد که خوشبختانه تاکنون برخی از همکاران ما از استان‌های شمالی و دیگر شهرها برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

منبع: شانا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


پرویز پرویزی
با سلام‌ازدیروز ساعت ۱۴/۳۰ًدر بخش مردان بستری شدم‌بعلت کرونا و تنگ نفس گرچه از داروی بموقع و پرستار ها رضایت حاصل است ولی دکتر که بایدصبح صبح مریضیش ویزیت کند و معاینه کند خبری نبوده ظاهرا از دم دری بدون ورودیه اتفاق از نظرات پرستار بخش در جریان احوال مریض قرارگرفته شاید هم مریض متوجه نشده که بنظرم ملاقات با مریض توسط دکتر متخصص ضروری
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی