۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
کد مطلب : ۱۲۶۷۷۲

رئیس‌جمهوری مالی استعفا کرد

رئیس‌جمهوری مالی پس از ناآرامی‌های اخیر، شامگاه سه‌شنبه استعفا داده و پارلمان را منحل و دولت را برکنار کرده است.
رئیس‌جمهوری مالی استعفا کرد
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   صبح سه‌شنبه گروهی از افسران نیروهای مسلح مالی طغیان کرده، ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس‌جمهوری این کشور و سومیلو بوییه مایگا، نخست‌وزیر آن را بازداشت کرده و کنترل باماکو، پایتخت مالی را به دست گرفتند.
کیتا در سخنانی که از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت: نمی‌خواهم هیچ خونی برای نگاه داشتن من در قدرت ریخته شود. می‌خواهم در این لحظه از مردم مالی بابت حمایتشان در طول این سال‌ها و محبت‌هایشان قدردانی کرده و واگذاری تمام مسوولیت‌هایم را اعلام کنم.
پیش از این، اکوواس کشور مالی را از نهادهای تصمیم‌گیرنده خود و همچنین هر نوع جریان مالی با این کشور را تعلیق کرد و خواستار تحریم "توطئه‌گران و شرکا و همکارانشان" شد.  
استعفای رئیس‌جمهوری مالی در پی بحران سیاسی کنونی در این کشور غرب آفریقا صورت می‌گیرد؛ حامیان جنبش ۵ ژوئن از اوایل همین تابستان با درخواست استعفای کیتا به خیابان‌ها آمدند. درگیری‌ها در ۱۱ و ۱۲ ژوئیه میان معترضان و نیروهای امنیتی به مرگ ۱۱ تن انجامید و بیش از ۱۲۰ زخمی بر جای گذاشت.
اپوزیسیون مالی در بحبوحه تشدید فعالیت شبه‌نظامیان و خشونت بین جوامعی، کیتا را به شکست در مبارزه با فساد و احیای امنیت در این کشور متهم می‌کنند. آنها همچنین منتقد انتخابات جنجالی مارس گذشته هستند که ظاهرا با تهدید مرگ و آدم‌ربایی علیه ناظران و مقام‌های محلی همراه بود.  

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی