۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۱۲۶۸۵۲

پتروشیمی کردستان، بی وقفه در مسیر تولید

- پتروشیمی کردستان از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون تعدیل نیرو و کاهش تولید نداشته و پرتوان در مسیر تولید و صادرات در حال حرکت است.
پتروشیمی کردستان
پتروشیمی کردستان
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   نفت و گاز مهمترین ظرفیت کشور را تشکیل داده و برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال جوانان در این بخش راه اندازی صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی نظام و دولت تعریف شده است.
علاوه بر این اجرای طرح‌های پتروشیمی در هر منطقه‌ای که شرایط آن وجود دارد دارای توجیه اقتصادی، فنی و اجرایی بالایی است و دولت تدبیر و امید هم در راستای توسعه متوازن تکمیل طرح پتروشیمی کردستان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد.
عملیات اجرایی شرکت پتروشیمی کردستان سال ۸۴ آغاز و انتخاب پیمانکار و خاکبرداری هم در همین سال انجام شد و بعد بدلیل نبود اعتبار و مواجه شدن با تحریم‌ها این پروژه به مدت ۶ سال متوقف شد.
از سال ۹۰ عملیات احداث این واحد بار دیگر از سر گرفته شد و در فروردین سال ۹۶ همزمان با سفر نوروزی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به کردستان به بهره‌برداری رسید.
سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی که برای راه‌اندازی این شرکت انجام شد، ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال است و بطور مستقیم برای ۷۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد کرد.
نخستین کارخانه پتروشیمی کردستان در زمینی به مساحت ۱۲۹ هکتار و در نزدیکی روستا سرنجیانه از توابع شهرستان سنندج احداث شد و ظرفیت اسمی آن تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک است.
 
۴۰ واحد تولیدی در استان به محصولات پتروشیمی نیاز دارد
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: روزانه تولید پتروشیمی کردستان توسط ۴۰ تا ۵۰ دستگاه تریلر به واحدهای تولیدی مصرف کننده محصولات این کارخانه حمل می‌شود.
پیمان الماسی اضافه کرد: هم اکنون نیز حدود ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان از محصولات مجتمع‌های پتروشیمی سراسر کشور استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه محصول تولیدی پتروشیمی کردستان پلی اتیلن سبک است، گفت: این محصول در بورس عرضه می‌شود لذا هر واحد تولیدی که برای تولید محصولات خود به پلی اتلین سبک نیاز دارد باید از طریق بورس درخواست خرید کند.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه  این کارخانه بطور مستقیم مواد تولیدی خود را عرضه نمی‌کند، افزود: پلی اتلین سبک تولید شده در پتروشیمی کردستان به قیمت روز در بورس عرضه می‌شود و خط اختصاصی برای تامین نیاز واحدهای داخل استان ندارد.

صادرات ۸۱ درصد تولید پتروشیمی کردستان در سال جاری
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان مجموع فروش تولید شرکت پتروشیمی کردستان در سال گذشته را ۲۲۶ هزار و ۷۸۴ تن اعلام کرد و گفت: از این میزان ۲۳ درصد آن به واحدهای داخل کشور فروخته و ۷۷ درصد آن هم به خارج از کشور صادر شده است.
الماسی یادآور شد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه هم این شرکت ۱۶۱ هزار و ۱۰۴ تن پلی اتلین سبک به فروش رسانده که از این میزان ۸۱ درصد آن صادر و ۱۹ درصد آن هم به واحدهای تولیدی داخل کشور از طریق بورس عرضه شده است.
وی تاکید کرد: ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات توسط این واحد تولیدی در استان براساس تاییدیه بانک مرکزی برگشت داده شده است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: صادرات این محصول پتروشیمی به این دلیل است که تولید آن در داخل کشور مازاد بر مصرف است.
با توجه به اینکه محل واحد تولیدی شرکت پتروشیمی کردستان در یک شهرک صنعتی تخصصی واقع شده، مسوولان استان همواره از سرمایه‌گذارانی که قصد فعالیت در زمینه تولید صنایع پایین دستی را دارند دعوت می‌کنند از این فرصت برای سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند و همه شرایط لازم را برای تسهیل در این زمینه فراهم کرده‌اند.

امکان فروش خارج از بورس پلی اتیلن سبک وجود ندارد
 ۲۸ تیر سال ۹۷ همزمان با سفر محمد شریعتمداری  وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به کردستان در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شد پنج درصد از تولیدات پتروشیمی کردستان به واحدهایی که در استان به مواد تولیدی آن نیاز دارند اختصاص داده شود که این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.  
مشاور مدیرعامل شرکت پتروشیمی کردستان در پاسخ به علت اجرایی نشدن این مصوبه  گفت: پنج درصد از ۳۰۰ هزار تن ظرفیت تولید پتروشیمی این استان معادل ۱۵ هزار تن است که عرضه مستقیم آن به متقاضیان با ارائه حواله بدلیل ارزش بالای این محصول امکان ایجاد رانت و فروش آن در بازار با قیمت بیشتر را به همراه دارد.
امیر احمدیان اضافه کرد: دولت اجازه فروش مستقیم محصولات پتروشیمی را نمی‌دهد و تنها راه تهیه آن از طریق بورس است.

کرونا آسیبی به تولید و صادرات پتروشیمی کردستان وارد نکرد
پتروشیمی کردستان جزو معدود واحدهای تولیدی در استان است که آسیبی از لحاظ شیوع کرونا از نظر تولید، صادرات و نیروی انسانی ندیده است و پر توان به تولید خود ادامه می‌دهد.
مشاور مدیرعامل شرکت پتروشیمی کردستان میزان افراد مشغول بکار در این کارخانه را ۶۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، برخی پرسنل این واحد تولیدی مبتلا به کرونا شدند که همه آن بهبود یافته و سرکار خود برگشتند.
احمدیان با اشاره به اینکه پروتکل‌های بهداشتی بطور کامل در این واحد تولیدی رعایت می‌شود، اضافه کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون پتروشیمی با تمام توان فعال است و آسیبی هم به تولید این واحد وارد نشده است.
وی با بیان اینکه مشکلی هم برای صادرات محصول این شرکت پیش نیامده است، یادآور شد: بیشترین درصد تولید پلی اتیلن سبک در پتروشیمی کرپستان به خارج از کشور صادر می‌شود.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی