۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۱۲۸۷۹۰

پارس جنوبی آماده گرم کردن خانه‌ها در زمستان

جانشین رییس تعمیرات عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس از پایان تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی خبر داد و گفت: بخش فراساحل پارس جنوبی آماده برداشت حداکثری گاز غنی در فصل زمستان است.
پارس جنوبی
پارس جنوبی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   «مهدی طیبی» با اشاره به آغاز برنامه تعمیرات سالانه سکوهای گازی پارس جنوبی از ۱۵ اردیبهشت‌ماه امسال، گفت: پس از بازرسی‌های انجام‌شده، برنامه‌ریزی به‌منظور تعمیرات اساسی ۲۲ سکو از مجموع سکوهای عملیاتی پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت و تعمیرات در بازه زمانی پنج‌ماهه، با صرف ۹۲ هزار و ۸۴۰ نفر ساعت کار ایمن پایان یافت.
وی ضمن تشریح فعالیت‌های تعمیراتی در بخش‌های مختلف سکوهای پارس جنوبی، اضافهکرد: بازرسی ظروف، کالیبراسیون شیرهای اطمینان، انجام تعمیرات دوره‌ای سیستم‌های کنترلی و F&G (که بعضاً در زمان تولید امکان‌پذیر نبوده) بررسی و انجام تعمیرات دوره‌ای سیستم‌های UPS، تعویض خطوط فرآیندی که در طول سال و به تشخیص بازرسی فنی نیاز به تعویض آنها گزارش شده، تعمیر شیرهای MOV و ESDV و سایر شیرهایی که به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای پروسسی امکان تعمیر و یا تعویض آن‌ها در زمان تولید سکوها نیست، از مهم‌ترین فعالیت‌ها در بازه زمانی تعمیرات اساسی بوده است.
جانشین رییس تعمیرات عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس، اجرای تعمیرات اساسی ایمن در کوتاه‌ترین زمان ممکن را از مهم‌ترین رویکردهای عملیاتی به‌منظور کاهش زمان توقف تولید عنوان کرد و گفت: بهره‌گیری از کارکنان متخصص و زبده و فعال‌سازی کارگاه تعمیرات عملیات در سال‌های اخیر، در زمینه تعمیر، بازسازی و نوسازی قطعات و تجهیزات سکوهای عملیاتی، اقدام‌های بسیار اثربخشی صورت گرفته و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تعمیراتی امسال نیز در کارگاه خشکی یا روی سکوها اجرایی شد که افزون بر کاهش چشمگیر هزینه و حذف عوامل بیرونی، به کوتاهی زمان فعالیت‌های تعمیراتی انجامید.
طیبی برنامه تعمیرات اساسی سکوی فاز یک پارس جنوبی را از جمله پرحجم‌ترین برنامه‌های کاری تعمیرات اساسی امسال توصیف و افزود: انجام تعمیرات اساسی سکوی فاز یک تمامی خطوط فرآیندی که براساس بررسی و تحلیل‌های بازرسی فنی به عنوان نقاط بحرانی مشخص شده بودند، با صرف ۲۸ هزار و ۶۸۰ نفر ساعت کار ایمن و نظارت تیم‌های ایمنی، با موفقیت بازسازی و تعویض شدند.
وی ضمن یادآوری حادثه سکوی SPD9 پارس جنوبی، به بازسازی و تولیدی شدن مجدد این سکو در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از این رویداد، تمامی نقاط حادثه‌خیز در این سکو و سکوهای مشابه SPD7 و SPD8 شناسایی و در قالب یک پروژه تعمیراتی، بازسازی شدند.
  مهرماه جاری معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از تحقق ۹۹ درصدی برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی بر اساس برنامه تکلیفی وزارت نفت خبر داد.
«یحیی رشیدی» افزود: پیش‌بینی تولید از چاه‌های میدان مشترک پارس جنوبی در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ و نیز از تحقق ۹۹ درصدی برنامه تکلیفی وزارت نفت در برداشت گاز از سکوهای دریایی پارس جنوبی باوجود مشکلات و محدودیت‌های موجود خبر داد.
 معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به سهم ۷۰ درصدی این شرکت در برداشت و تأمین گاز مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف خانگی، صنایع، نیروگاه‌ها و... عمده مشکلات و محدودیت‌های عملیاتی در ۶ ماهه گذشته را مربوط به بخش پایین‌دستی و پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی در دریافت گاز عنوان کرد و بر لزوم برنامه‌ریزی در سطح کلان شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز برای هماهنگی بیشتر با مجریان و مدیران پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی تأکید کرد.
بر اساس اعلام معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، بهره وری کاری عملیات تولید در ۵ ماهه نخست امسال ۹۵ درصد بوده و بطور میانگین روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی