۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
کد مطلب : ۱۲۹۳۵۱

بازدهی«وصنا» از عملکرد مطلوب آن خبر می دهد

برای آگاهی از وضعیت و برنامه های شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران با مهدی آزادواری مدیرعامل این شرکت به گفت و گو نشستیم. او که دارای دکترای مدیریت و دکترای اقتصاد است در گفت و گویی که از نظرتان خواهد گذشت، به پرسش های ما اینگونه پاسخ داد.
بازدهی«وصنا» از عملکرد مطلوب آن خبر می دهد
ارزیابی شما از وضعیت فعلی شرکت چیست ؟
از آنجا که هر شرکتی را باید در محیط پیرامون ن و با شرکت ها .
و با شرکت های مشابه مقایسه کرد شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه صنایع بهشهر نسبت به شرکت های مشابه وضعیت قابل قبولی دارد که محقق شدن بودجه شرکت در کمتر از زمان مورد نظر و بازدهی مناسب پرتفوی در سال مالی جاری می تواند گواه این امر باشد.
 
برنامه های شما برای دوره مدیریت خود در شرکت چیست ؟
همان طور که ذکر شد این شرکت روندی رو به رشد دارد که البته از آنجا که بازار سرمایه تحت تاثیر ریسک های سیستماتیک  فراوانی قرار دارد و وضعیت اقتصادی کشور هم روندی نامعلوم را طی می کند این رشد در مواقعی با موانع مواجه می شود که با برنامه ریزی های انجام شده امید است بتوانیم روند رشد شرکت را حفظ کنیم. همانطور که در گزارش تفسیری مدیریت که بر سامانه کدال قرار گرفته می بینیم، علاوه بر حفظ و بهبود عملکرد پرتفوی، دو برنامه اصلی در دستور بررسی و کار قراردارد ، یکی تقویت صندوق بازارگردان صنایع بهشهر و تامین منابع لازم برای بهینه سازی آن و دیگری ایجاد تنوع مرتبط و غیر مرتبط در فعالیت های شرکت در حوزه هایی نظیر بازرگانی.
 
با توجه به وضعیت و شرایط فعلی چه آینده و چشم اندازی برای شرکت متصور هستید؟
برای وضعیت و چشم انداز شرکت، حداقل دو سناریو باید وجود داشته باشد سناریوی اول اینکه با فرض انتخاب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از آنجایی که تحریم ها به قوت خود باقی خواهد ماند و شاید در مراحلی فشاراقتصادی نیز افزایش یابد ما با افزایش نرخ دلار و به تبع آن تورم رو به رو خواهیم بود و از آنجایی که بازارهای موازی بازار سرمایه با توجه به قوانین حاکم امکان سرمایه گذاری را ندارند به اعتقاد بنده بازار سرمایه روند رشد خود را ادامه خواهد داد و به تبع آن رشد شرکت نیز محقق خواهد شد.
در سناریوی دوم با فرض انتخاب بایدن در این انتخابات، شاید فشارها مقداری کاهش یافته و با کاهش نرخ ارز فشارهای اقتصادی نیز کاهش یابند که این امر موجب می شود کسب و کارهایی که به واسطه افزایش قیمت ارز کارایی خود را از دست داده بودند به فعالیت های اقتصادی برگردند و سبب می شود که در طولانی مدت پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شود.
چشم انداز یک شرکت، به خصوص شرکت سرمایه گذاری نظیر «وصنا» تا حد زیادی تابع شرایط آتی اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور، منطقه و دنیاست. یکی از ویژگی های تیم مستقر در شرکت، مدیریت پویای پرتفوی متناسب با شرایط، رویدادها و جریانات مختلف است. بنابراین، مدیریت پرتفوی نیز متناسب با اتفاقات سیاسی و اقتصادی انجام می گیرد. به طور مثال انتخابات آمریکا یکی از عواملی است که از منظر سیاسی و اقتصادی
می تواند اثرگذار باشد و به عنوان یک پدیده سیستماتیک کل بازار را تحت تاثیر قرار دهد. بسته به اینکه چه کسی برنده انتخابات شود، مدیریت پرتفوی شرکت نیز متفاوت خواهد بود. اما نکته مهم، حفظ تنوع کافی در پرتفوی و سرمایه گذاری در صنایع پر پتانسیل، سود ده، صادراتی و ارز محور است که به عنوان استراتژی کلی همواره مورد توجه می باشد.
 
در حال حاضر و با توجه به بازار سرمایه مهمترین چالش های پیش روی شما چیست؟
از انجایی که «وصنا» دارای ترکیب پرتفوی قابل قبولی است شاید مهمترین چالش ما در حال حاضر تغییر ترکیب پرتفوی و سرمایه گذاری در صنایعی است که سود دهی بیشتری دارند.
 
آیا بازار سرمایه را بر روی رونق و جهش تولید تاثیر گذار می دانید؟
بله، از آنجایی که یکی از ابزارهای تامین مالی، بازار سرمایه است، اگر بتوانیم این ابزار را در سطح جامعه خوب مدیریت کنیم می توانیم هم نقدینگی سرگردان را در بازار مهار کنیم و هم می توانیم یکی از مهمترین موارد اقتصاد مقاومتی را که در صحبت های مقام معظم رهبری بارها تکرار شده است جامع عمل بپوشانیم.
 
بازار سرمایه را در شش ماه آینده چگونه پیش بینی می کنید؟
از آنجایی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تنها راه برون رفت از مشکل اقتصادی تکیه به توان داخل و عمل به موارد اقتصاد مقاومتی است بازار سرمایه یکی از بهترین راه های تامین مالی برای شرکت های تولیدی می باشد و با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت بازار سرمایه و حفظ و حراست از سرمایه مردم، بازار سرمایه روندی رو به رشد خواهد داشت. البته همانطور که گفته شد در بعضی مواقع ریسک های سیستماتیک موجود
می توانند این روند را کندتر کند. به بیان دیگر، در حال حاضر با توجه به افت قابل توجه قیمت در بیشتر سهام بازار، شاهد حباب منفی در بخش قابل توجهی از بازار هستیم. از هر منظر که نگاه شود چه از دید P/E محور و چه از دید ارزش محور، بسیاری از شرکت ها در قیمت های جذابی قرار دارند و شرایط فعلی بازار، صرفاً یک فشار فروش کاملاً هیجانی است. حرفه ای های بازار از چنین شرایطی منتفع می شوند. با توجه به رشد نرخ ارز، بازار به قیمت های بسیار ارزانی رسیده است و پیش بینی می شود تا پایان سال رشد قابل ملاحظه ای نسبت به امروز داشته باشیم.
 
با توجه به تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی، این بیماری را تا چه حد بر روی شرایط کنونی بازار سرمایه کشور موثر می دانید؟
تقریباً 700 شرکت در بورس و فرا بورس پذیرفته ‌شده‌اند و در 37 صنعت یا گروه بورسی خلاصه می‌شوند که 7 مورد از این صنایع 70 درصد بازار را تحت اختیار دارند و 30 درصد هم 30 صنعت دیگر را شامل می‌شوند و این 70 درصد مالکیت عمده با دولت است، یعنی دولت سهامدار شرکت‌های بزرگ بورسی است.
به لحاظ ساختار بورس مالکیت بورس ایران عمدتاً دولتی است و بخش کمی از سرمایه تقریباً 20 درصد در بورس شناور آزاد و در دست مردم است که صنعت پالایشی، صنعت پتروشیمی، فلزات، خودرو، بانک، مخابرات و صنعت چند رشته‌ای همان 7مورد صنعت است که 70 درصد بازار را در اختیار دارند.
بازار سرمایه ایران بازار نوظهور یا در حال توسعه است و درصد کمی از نظام تأمین مالی کشور را پوشش می‌دهد. بنگاه‌های بزرگ اقتصادی عمدتاً از طریق بانک‌ها تأمین مالی می‌شوند نه از طریق بورس؛ در حالی که کشورهای توسعه‌یافته بورس محور هستند، یعنی بنگاه‌های اقتصادی‌شان برای تأمین نیازهای مالی سرمایه در گردش و توسعه فعالیت‌های تولیدی مستقیماً از بورس تأمین مالی انجام می‌دهند.
بین توسعه‌یافتگی اقتصادی یک کشور و درجه توسعه‌یافتگی بورس یک کشور رابطه مستقیمی برقرار است، بورس ما خوشبختانه در حال پیشرفت است و مردم علاقه‌مند به مشارکت و خریداری سهام شرکت‌ها هستند.
بعد از بروز ویروس کرونا شاهد تأثیرات زیادی در بورس و ریزش بورس در کشورهای مختلف مانند فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس بودیم اما در مورد بورس ایران گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود داشت. برخی معتقد بودند کرونا بر بورس ایران تأثیر مثبت می‌گذارد، تا اسفند سال 98 شاهد رشد فزاینده شاخص بورس بودیم و دلیل اصلی رشد شاخص بورس ایران هم تورم و نقدینگی بود.
رشدی که در بازار سرمایه ایران وجود دارد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌ها نیست یعنی اینکه سودآوری شرکت‌ها شاید ملاک اصلی رشد قیمت سهام نباشد، ما به صورت دوره‌ای شاهد تورم و نرخ رشد ارز هستیم. وقتی نرخ ارز جهش پیدا می‌کند باعث بالا رفتن سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود و بالا رفتن سطح عمومی قیمت‌ها علاوه بر اینکه شامل دارایی‌های فیزیکی مانند خودرو می‌شود شامل دارایی سهام شرکت‌ها هم می‌شود و به دنبال آن شاهد رشد شاخص‌های بورس خواهیم بود.
بالا رفتن سطح قیمت‌ها در شرایط کرونا حادثه عجیبی بود. چرا که بورس ایران در حال رشد است در حالی که کشورهای دیگر شاهد ریزش بودند و مشابه این تجربه در بحران اقتصادی سال 2008 هم وجود داشت که بورس‌ دنیا در حال ریزش بود اما بورس ایران از شاخص 30 هزار واحد تا شاخص 80 هزار واحد رسید و دلیلش جزیره‌ای بودن بورس ایران بود یعنی هیچ شرکت ایرانی در بورس‌های خارجی و هیچ شرکت خارجی در بورس ایران فعالیت نداشت.
 
از آن جا که اکثر سهامداران «وصنا» می خواهند از میزان حمایت شما از سهام این شرکت بدانند، جنابعالی چه صحبتی با سهامداران خود دارید؟
از آنجایی که تعامل با سهامداران یکی از وظایف اصلی شرکت می باشد ما تمام تلاش خود را برای حداکثر سازی ثروت سهامداران محترم انجام می دهیم و با تغییر سایت شرکت سعی خواهیم کرد تعامل بیشتری با سهامداران محترم داشته باشیم و سهامداران بتوانند از روند فعالیت های شرکت از طریق سایت  اطلاعات بهتری کسب کنند. به علاوه همانطور که اشاره شد در حال حاضر یک صندوق بازارگردان اختصاصی وجود دارد که بر روی سهم «وصنا» عملیات بازارگردانی انجام می دهد. یکی از برنامه های مدیریت شرکت، توسعه و تقویت این صندوق است. به گونه ای که عملیات بازارگردانی آن منجر به افزایش حجم معاملات و روان شدن سهم و حمایت مناسب از سهام باشد که با برنامه ریزی صورت گرفته، این مهم بزودی میسر خواهد شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی