۵
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۱۲۹۶۵۸

جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا کیست؟

بایدن در ۲۹ آبان ۱۳۲۱ در اسکرانتن پنسیلوانیا به دنیا آمد. هنگامی که او ۱۰ ساله بود ، خانواده اش به کلیمونت ، دلاویر نقل مکان کردند. وی در رشته تاریخ و علوم سیاسی از دانشگاه دلاویر فارغ التحصیل شد و مدرک حقوق خود را از دانشکده حقوق دانشگاه سیراکیوز دریافت کرد.
جو بایدن رییس جمهور امریکا
جو بایدن رییس جمهور امریکا

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در شرایطی به خط پایان رسید که جو بایدن توانست با غلبه بر رقیب خود، نام دونالد ترامپ را در فهرست تک دوره‌ای‌های این کشور ثبت کند.
 
جو بایدن معاون اول رئیس جمهوری سابق و دموکرات آمریکا است که اکنون عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا را بر عناوین دیگر خود افزوده است.
 
او در ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ حضور خود را در رقابت‌های انتخابات ۲۰۲۰ را اعلام کرد. بایدن مبارزات انتخاباتی خود را به عنوان چالشی برای رئیس جمهوری دونالد ترامپ تعریف کرد و گفت: من معتقدم تاریخ به چهار سال این رئیس جمهوری و تمام آنچه او به عنوان یک لحظه نابجا در آغوش می‌گیرد، نگاه می‌کند. اما اگر ما به دونالد ترامپ هشت سال در کاخ سفید فرصت دهیم ، او برای همیشه و اساسا شخصیت این ملت را تغییر خواهد داد - که ما هستیم - و من نمی‌توانم کنار بمانم و تماشا کنم که چه اتفاقی می‌افتد.
 
پس از تعلیق مبارزات انتخاباتی سناتور برنی سندرز، بایدن با اکثریت نمایندگان متعهد (دلیگیت)، نامزد فرضی دموکرات‌ها شد و پس از آنکه از آستانه دلیگیت‌های لازم برای کسب نامزدی در ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ عبور کرد، در ۲۸ مرداد ماه به طور رسمی از سوی کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به عنوان نامزد این حزب برگزیده شد.
 
وی در ۲۱ مرداد ماه اعلام کرد سناتور کامالا هریس از کالیفرنیا را که در رقابت مقدماتی هم داوطلب ریاست جمهوری این حزب بود، به عنوان معاون ریاست جمهوری آمریکا در صورت پیروزی برگزیده است.
 
بایدن از هریس به عنوان "جنگجوی نترس" یاد کرد و به این ترتیب نخستین زن سیاهپوست در تاریخ آمریکا شد که دارای یک مقام ارشد در ایالات متحده شده است.
 
 در ۲۳ دی ماه ۱۳۹۵، باراک اوباما مدال آزادی را به خاطر خدمت طولانی به مردم به او اعطا کرد.
 
زندگی نامه
 
بایدن در ۲۹ آبان ۱۳۲۱ در اسکرانتن پنسیلوانیا به دنیا آمد. هنگامی که او ۱۰ ساله بود ، خانواده اش به کلیمونت ، دلاویر نقل مکان کردند. وی در رشته تاریخ و علوم سیاسی از دانشگاه دلاویر فارغ التحصیل شد و مدرک حقوق خود را از دانشکده حقوق دانشگاه سیراکیوز دریافت کرد. بایدن پیش از مراجعه به مناصب عمومی وکالت می‌کرد و به عنوان وکیل مدافع عمومی فعالیت داشت.
 
از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۱، بایدن در شورای شهر نیوکسل اشتغال داشت. وی در سن ۲۹ سالگی با کسب ۵۸ درصد آرا به عنوان نماینده دلاویر در سنای آمریکا انتخاب شد. دو هفته پس از انتخابات، همسر و دخترش در یک تصادف رانندگی کشته شدند که دو پسرش از آن جان سالم به در بردند.
 
وی از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۸۷ به عنوان سناتور از ایالت دلاویر در کنگره آمریکا حضور داشت و برای چندین سال رئیس کمیته قضایی سنا و کمیته روابط خارجی این مجلس بود.
 
بایدن، نخستین حضور در رقابت ریاست جمهوری را در سال ۱۳۶۶ تجربه کرد اما از رقابت کنار رفت. وی دومین کارزار ریاست جمهوری را در سال ۱۳۸۶ آغاز کرد و پس از برگزاری کنفرانس های انتخاباتی ۱۳۸۷ آیووا ، جایی که پنجم شد ، از رقابت کنار رفت.
 
اما باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در آن زمان، اعلام کرد که بایدن را به عنوان گزینه معاونی خود انتخاب کرده است و سرانجام این دو نفر در انتخابات به پیروزی رسیدند و از یکم بهمن ماه ۱۳۸۷ تا یکم بهمن ماه ۱۳۹۵ سکان کاخ سفید را در دست داشتند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی