۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۱۳۰۳۶۸

پتروشیمی لردگان به بهره‌برداری رسمی رسید

پتروشیمی لردگان به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۷۵ هزار تن اوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
پتروشیمی لردگان به بهره‌برداری رسمی رسید
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    پتروشیمی لردگان که امروز (پنجشنبه، ۶ آذرماه) از طریق ویدئوکنفرانس با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید، با هدف تولید سالانه ۱۰۷۵ هزار تن اوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک ساخته شده و ارزش محصولات این مجتمع ۲۴۰ میلیون دلار است.
کلنگ پتروشیمی لردگان در سال ۸۵ زمین زده شد، اما به‌دلیل تحریم‌ها و تأمین نشدن منابع مالی مورد نیاز دچار وقفه شد، اما با پیگیری‌های انجام‌شده در دولت یازدهم و دوازدهم با وجود تحریم‌های شدید، تکمیل و به‌طور کامل به دست متخصصان ایرانی راه‌اندازی و عملیاتی شد، همچنین حدود ۶۰ درصد تجهیزات استفاده‌شده در این مجتمع داخلی هستند.
واحد یوتیلیتی پتروشیمی لردگان پارسال و واحدهای اوره و آمونیاک امسال عملیاتی شدند. این مجتمع به سالانه ۳۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای سوخت و ۴۲۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به‌عنوان خوراک نیاز دارد که از خط لوله گاز سراسری تأمین می‌شود.
۷۵۴ میلیون یورو و ۱۱۲۳۰ میلیارد ریال در پروژه پتروشیمی لردگان سرمایه‌گذاری‌شده که از محل استقراض از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، آورده نقدی و غیرنقدی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، تسهیلات ریالی بانک سپه، اوراق مشارکت و تسهیلات خط اعتباری چین تأمین شده است.
احداث پتروشیمی لردگان به‌طور متوسط زمینه اشتغال ۲۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۴۵۰ نفر غیرمستقیم را در زمان اجرای پروژه ایجاد کرد و در زمان بهره‌برداری نیز برای ۷۰۰ نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۱۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.
شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) با ۶۵.۹۴ درصد سهامدار عمده پتروشیمی لردگان است؛ سهامداران حقیقی با ۲۶.۵ درصد، مهندسی همپا و شرکت‌های وابسته با ۳.۰۳ درصد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۱.۱۵ درصد، صندوق سرمایه‌گذاری.ا.ب.خلیج‌فارس با ۲.۳۵ درصد و دیگر سهامداران حقوقی با ۱.۰۳ درصد سهم دیگر سهامداران این پروژه هستند.
صاحب لیسانس واحد آمونیاک، شرکت آموینکا کازاله سوئیس و واحد اوره، شرکت استامی کربن هلند، پیمانکار واحدهای فرآیندی و یوتیلیتی نیز کنسرسیوم AVIC/HFEC و مهندسی بخش یوتیلیتی HFEC است.
شرکت کودشیمیایی اوره لردگان در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در منطقه فلارد شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری ساخته شده است. این مجتمع در فهرست طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی و برنامه افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی در سال ۹۹ قرار دارد که امروز افتتاح شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی