۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۳۰۴۵۶

پروژه انرژی که ترامپ نتوانست متوقف کند

روسیه احتمالا موفق خواهد شد جدیدترین تحریمهای آمریکا علیه پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ را دور زده و این خط لوله را تکمیل کند.
پروژه انرژی که ترامپ نتوانست متوقف کند
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   شرکت گازپروم که مالک این خط لوله است، اعلام کرده که در حال بررسی گزینه هایی برای تکمیل کار ساخت این پروژه است که یک سال پیش بدنبال تحریمهای آمریکا متوقف شد. این شرکت روسی همچنین در حال بررسی گزینه هایی برای غلبه بر دور جدید تحریمهایی است که قرار است ظرف دو تا سه هفته آینده علیه این پروژه در کنگره آمریکا تصویب شود.
پروژه ۹.۵ میلیارد یورویی خط لوله نورد استریم ۲، عامل شکاف بزرگ در روابط ترانس آتلانتیک بوده است. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از اروپا خواسته است وابستگی به واردات گاز روسیه را کاهش دهد. شرکتهای آلمانی و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مخالف دخالت آمریکا هستند و شرکتهای غربی زمانی که جریان گاز در این خط لوله آغاز شود، از فعالیت نورد استریم ۲ سود خواهند برد.
راینر سیل، مدیراجرایی شرکت نفتی اتریشی OMV AG که جزء حامیان غربی این خط لوله است، اظهار کرده که کار احداث لوله ها ازسرگرفته خواهند شد و ساخت این پروژه تکمیل می شود. وی گفت: ما متقاعد شده ایم که این پروژه ضروری است.
اما نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات کنگره آمریکا به دنبال تصویب قانونی تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ هستند که تحریمها علیه نورد استریم ۲ را تشدید می کند. جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا با مخالفت با نورد استریم ۲ به ترامپ پیوسته و امید اندکی درباره رفع ضدیت با این پروژه پس از مراسم تحلیف رییس جمهور جدید آمریکا در ژانویه باقی گذاشته است.
این امر گازپروم را با سه مشکل حل نشده پیش از ازسرگیری کار ساخت پروژه روبرو می کند. نخست این که باید کشتی برای کار احداث لوله ها در بستر دریا پیدا کند، سپس بیمه برای این پروژه دریافت کند و مجوزی بگیرد که کار انجام شده ایمن و مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا بوده است. گازپروم و دولت روسیه روی این سه موضوع کار می کنند.
کاتژا یافیماوا، یکی از محققان ارشد موسسه مطالعات انرژی آکسفورد معتقد است تکمیل ساخت نورد استریم ۲ تا تابستان سال ۲۰۲۱ و دریافت مجوزهای لازم برای آغاز صادرات گاز از این خط لوله در زمستان، همچنان ممکن است. تحریمهای بیشتر ممکن است مدت زمان تکمیل این پروژه را طولانی کند اما وی پیش بینی کرد گازپروم در نهایت راهکارهایی برای رفع موانع پیش رو پیدا خواهد کرد و آمریکا باید دریابد که نمی تواند این اقدام را متوقف کند.

چه کسانی به گاز روسیه وابسته هستند؟
نشانه هایی از کمک دولت مرکل برای هماهنگ کردن واکنش کشورهای اتحادیه اروپا به تحریمهای آمریکا وجود دارد و قانونگذاران آلمانی به گروههای صنعتی پیوسته و به رفتار مقامات آمریکایی که از اختیارات قانونی شان فراتر رفته اند، اعتراض کرده اند. گروه لابی صنعتی بی دی آی آلمان از مداخله آمریکا انتقاد و اعلام کرده که مداخلات واشنگتن باعث آسیب اقتصادی قابل ملاحظه ای خواهد شد و همچنین حاکمیت آلمان و اتحادیه اروپا را تضعیف می کند.
دسامبر گذشته که تنها چند هفته به تکمیل ساخت خطوط لوله نورد استریم ۲ به طول ۱۲۳۰ کیلومتر مانده بود، دولت آمریکا شرکتهایی که در ساخت این پروژه مشارکت دارند را هدف تحریم قرار داد. در نتیجه شرکت سوییسی Allseas Group کشتی مخصوص احداث لوله خود را از این پروژه خارج کرد و ۱۶۰ کیلومتر دیگر از لوله هایی که باید در بستر دریای بالتیک احداث می شدند، باقی ماند.
بزرگترین سوال این است که آیا گازپروم کشتی برای پایان کار ساخت پروژه پیدا کرده است. این شرکت اوایل امسال کشتی آکادمیک چرسکی را خریداری و به منطقه آورد. این کشتی مدام در دریای بالتیک سفر کرده است و ممکن است منتظر آرام شدن شرایط آب و هوایی برای ازسرگیری کار در فصل بهار باشد.
دور دیگر تحریمهای آمریکا مانع از بیمه کردن نورد استریم ۲ توسط شرکتهایی می شود که به سیستم مالی آمریکا دسترسی دارند. این مسئله به شرکت بیمه زوریخ لطمه خواهد زد. به دلیل بزرگی این پروژه، احتمالا نورد استریم ۲ به یک بیمه کننده اتکایی برای کمک به پوشش هزینه ها نیاز خواهد داشت. تحریمهای آمریکا ممکن است نورد استریم ۲ را ناچار کند همه این خدمات را در روسیه و احتمالا از طریق نهادهای دولتی تامین کند. یک گزینه احتمالی شرکت بیمه اتکایی ملی روسیه است که از سوی دولت برای مقابله با ریسک تحریمها ایجاد شده است. هیچ محدودیتی درباره ملیت شرکت بیمه کننده برای این پروژه وجود ندارد.
گواهی تایید هم موضوع دیگری است که حل آن زمان می برد. شرکت "دت نورسک وریتاس هولدینگ" نروژ که ایمنی و یکپارچگی خط لوله را بررسی می کند، در آستانه تصمیم آمریکا برای اعلام تحریمهای جدید اعلام کرد از کار برای پروژه نورد استریم ۲ کنار می کشد. آژانس انرژی دانمارک اعلام کرده که نورد استریم ۲ می تواند از هر شرکتی برای عمل به این الزام استفاده کند که به معنای امکان ورود یک شرکت روسی در این حوزه است. اگر تحریمهای آمریکا شامل این بخش شود، شرکت گازپروم برای گواهی تایید می تواند از یک نهاد دولتی استفاده کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، تاکنون هیچ کدام از ۹ حامی مالی نورد استریم ۲ با وجود عصبانیت فزاینده آمریکا از این پروژه کنار نکشیده اند. شرکت OMV به همراه رویال داچ شل، یونی پر، انژی و وینترشال به فاینانس این پروژه کمک کرده اند. جودیت هارتمان، مدیرمالی انژی ابراز امیدواری کرده که نورد استریم ۲ تکمیل شود.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای