۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۳۰۶۷۳

بحران سوخت در جنوب عربستان

کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از بحران سوختی ایجاد شده در جنوب عربستان سعودی، نارضایتی شهروندان و صف طولانی خودروها مقابل جایگاه‌های سوخت، در پی پاسخ موشکی یمن به تداوم تجاوز کشورشان از سوی سعودی‌ها منتشر کردند.
بحران سوخت در جنوب عربستان
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   شهروندان و کاربران سعودی شبکه‌های اجتماعی یمنی تصاویری از صف طولانی خودروها  مقابل پمپ‌‌بنزین‌ها در جنوب عربستان سعودی منتشر کردند و برخی آن را به عملیات موفق موشکی اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه تاسیسات نفتی آرامکو مرتبط دانستند.
شبکه المسیره یمن با پخش یک گزارش تصویری از این شرایط اعلام کرد:« این تصاویر مربوط به یمن یا جنوب غزه نیست بلکه متعلق به عربستان سعودی است. غنی‌ترین کشور نفتی در سطح جهان! هزاران خودرو روزهاست که مقابل پمپ‌ بنزین‌ها در صف هستند تا شاید گشایشی در بحران نفتی ایجاد شده در کشور ایجاد شود.»
 
 در گزارش المسیره با ابراز تاسف درباره این تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، آمده است: متاسفانه این تصاویر مربوط به نارضایتی مردم  استان‌های جنوبی عربستان سعودی است که مقامات این کشور با آنها به عنوان شهروندان درجه دو رفتار می‌کنند.
پایگاه خبری یمنی «۲۶ سپتامبر» نیز با انتشار این تصاویر نوشت: این صحنه‌ها برای کسی آشنا نیست به ویژه اگر بیننده بداند که آنها متعلق به عربستان سعودی، غنی‌ترین کشور نفتی جهان است که این چنین شهرهای آن دچار بحران نفتی شده‌اند و این امر به صف‌کشی اتومبیل‌ها مقابل پمپ بنزین‌ها منجر شده است.
ناظران می‌گویند که دلیل این امر، حمله موشکی اخیر یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در پاسخ قانونی به تداوم تجاوز و محاصره  این کشور از سوی ائتلاف سعودی است که خود موجب بحران مشتقات نفتی در یمن برای مدتهای طولانی شده است.
شرکت آرامکو بدون اشاره به جزئیاتی می‌گوید که دلیل نرسیدن مشتقات نفتی به استان‌های جنوبی عربستان به ویژه جیزان، نقص فنی ایجاد شده در  یکی از ایستگاه های توزیع نفت در این شرکت نفتی است و به همین دلیل، برخی ایستگاه‌های فروش سوخت در منطقه جیزان با کمبود چند فرآورده نفتی مواجه شده‌اند.
در بیانیه شرکت آرامکو آمده است: به دستور «عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز» وزیر انرژی عربستان سعودی، وزارت انرژی این کشور و شرکت آرامکو در حال تلاش برای رفع مشکل ایجاد شده و پاسخ به نیاز بازار هستند.
اعلام بروز این نقص فنی یک هفته پس از صورت می‌گیرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی در جده را هدف قرار دادند و وزارت انرژی عربستان سعودی نیز با تاخیر اصابت موشک را تأیید کرد.
پایگاه خبری «۲۶ سپتامبر» می‌نویسد که تمامی این اتفاقات پیش از آغاز حملات دردناک نیروهای مسلح یمن علیه دشمن سعودی در چارچوب پاسخ قانونی به تجاوزش علیه یمن است. «چشم در مقابل چشم، بحران در مقابل بحران و تباهی در انتظار شروع کننده آن است». لذا اگر اکنون این بحران گریبانگیر مناطقی مانند جیزان شده، احتمالا در انتظار مناطق دیگری که برای سعودی‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است نیز خواهد بود. در این صورت است که همه با میزان خسارات و پیامدهایی که سعودی‌ها در سایه تداوم تجاوز به یمن به خود وارد کرده‌اند، غافلگیر خواهند شد.
 سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن درباره این حمله تصریح کرده بود که این عملیات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره یمن و نیز وعده چند روز پیش نیروهای مسلح یمن مبنی بر انجام عملیات گسترده در عمق عربستان سعودی انجام شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی