۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
کد مطلب : ۱۳۰۸۵۴
تاریخ نفت/نوزدهم آذر 1330

پيشنهاد بانك بين‌المللي براي نفت ايران

  در جلسه 19 آذر 1330 مجلس شوراي ملي، كليات پيشنهاد ارائه‌شده به وسيله بانك بين‌المللي از سوي دكتر مصدق مطرح شد.
پيشنهاد بانك بين‌المللي براي نفت ايران
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   مصدق ضمن اشاره به اينكه پيشنهاد بانك بين‌المللي از سوي رابرات گارنر، معاون اين بانك در ايام حضور در آمريكا با وي مطرح شده، اين پيشنهاد را شامل دو بخش دانست.
در بخش اول، بانك بين‌المللي اظهار تمايل كرده بود تا با سرمايه‌گذاري به برقراري مجدد جريان نفت ايران در بازار جهاني كمك كند. در بخش بعدي، بانك پيشنهاد داده بود كه بخشي از عايدات نفت در يك بانك با وديعه گذارده شده تا در صورت اثبات ادعاي دولت انگليس در مورد طلب غرامت از ايران به اين كشور پرداخت شود.
در اين طرح درباره چگونگي اداره عمليات صنعت نفت ايران پيش‌بيني شده بود كه بانك بين‌المللي شرايط لازم را براي انجام عمليات در مناطق نفت‌خيز و پالايشگاه فراهم كند و اين عمليات را يك گروه آمريكايي يا هلندي برعهده گيرند و انگليس در اين خصوص نقشي نداشته باشد.
يكي از مشكلات اين طرح كه مورد قبول انگليس قرار نگرفت، حضور نداشتن اتباع انگليسي در اداره عمليات صنعت نفت ايران بود. دكتر مصدق ضمن اشاره به اين مشكل، درباره استفاده از كارشناسان انگليسي در گزارش خود به مجلس چنين گفت: «اخراج انگليسي‌ها در دست دولت بود، ولي رجعت آنها در دست دولت نيست. من يقين دارم ملت ايران هيچ‌وقت راضي نخواهد شد كه آنها به ايران مراجعه كنند.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی